نماز جمعه آخرین جمعه سال 93 با حضور پرشکوه مردم در سراسر استان آذبایجان غربی برگزار شد.خطیبان نماز جمعه ،در خطبه های نماز به ایام فاطمیه،عید نوروز،مسائل هسته ایی،صله رحم،مناسبتهای روز 29 اسفند اشاراتی داشتند.
کد خبر: ۱۵۷۳۰
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵ 20 March 2015

نماز جمعه ارومیه

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه های این هفته نمازجمعه ارومیه گفت: دید و بازدید، صله رحم، اهدای هدیه، مسافرت های نوروزی و دیدار با پدر و مادر و اقوام از جمله کارهای نیک ایام نوروز است ولی امسال به دلیل تقارن با ایام فاطمیه می توان این کارها را نیز با حفظ حرمت و شان حضرت زهرا (س) انجام داد.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای نیک گذشتگان اهدای ثواب اعمال خود به چهارده معصوم بود و امروز نیز ما می توانیم ثواب صله رحم، دید و بازدیدها و دلجویی های نوروزی را به حضرت فاطمه (س) اهدا کنیم.

وی اظهار کرد: طبق فرمایش ائمه معصومین (ع)، شیعیان اهل بیت در روزهای حزن ائمه اطهار، محزون هستند و ما شیعیان نیز باید در ایامی نظیر روزهای شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) محزون بوده و حزن خود را نشان دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: در پایان سال نیز می توان از کارهایی که در طول سال انجام داده ایم، حسابرسی کنیم تا بتوانیم با ترک اعمال بد و تقویت اعمال خوب در سال جدید، زمینه سعادت دنیوی و اخروی خود را فراهم کنیم.

در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته ارومیه، برق های مصلای این شهر قطع شد که این امر موجب شد امام جمعه ارومیه تنها به ذکر دعا در خطبه دوم بپردازد.

این نماز جمعه، آخرین نماز جمعه سال 93 در ارومیه بود که با حضور پرشور مردم و جوانان برگزار شد.


نماز جمعه پلدشت

حجت‌الاسلام نقی دوزدوزانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار داشت: سعی کنیم در عید نوروز خود را از لحاظ اخلاقی اصلاح کرده و با طبیعتی که در حال و تغییر و تحول است هماهنگ شویم.

وی افزود: آغاز سال جدید توام با ایام فاطمیه است و در روز شهادت حضرت زهرا(س) مردم پلدشت نیز به همراه مردم سراسر کشور در مساجد حاضر شده و به سوگواری عزای این بانوی مظلومه و برگزیده هر دو عالم بپردازند.

امام جمعه پلدشت به مقام زن در تاریخ اسلام اشاره و اعلام کرد: در عصر جاهلیت که زن جایگاهی نداشت خداوند به رسول اکرم(ص) دختری داد که از نظر دین و دیانت همدوش پیامبر بود و سوره کوثر در شان ایشان نازل شد.

دوزدوزانی به حدیثی از حضرت زهرا(س) اشاره و اضافه کرد: آن حضرت می‌فرمود که من دنیا را دوست خود نمی‌گیرم، لذا نباید انسان رسیدن به آمال پست مادی و دنیوی را تنها هدف خود در زندگی قرار دهد و از رسیدن به مقامات عالیه ربانی غفلت کند.

امام جمعه پلدشت به عملکرد برخی از افراد در ایام عید اشاره و اضافه کرد: برخی از افراد نادان و ناآگاه در این ایام کارهایی را انجام می‌دهند که در شان یک فرد مسلمان نیست، لذا ما باید در سال جدید از خدا طلب اصلاح رفتار خود را بخواهیم.

وی ادامه داد: در سال جدید که همه چیز به سمت نو شدن و تازگی می‌رود ما نیز باید کارهای جدیدی را انجام دهیم و با طبیعت الهی هماهنگ شویم.


نماز جمعه مهاباد

امام جمعه موقت مهاباد گفت :کمک به مستمندان و به‌جا آوردن صله‌ ارحام در ایام نوروز باید بیشترمورد توجه مردم قرا گیرد.

ماموستا اسماعیلی بر آمادگی دستگاه های اجرایی برای استقبال از میهمانان نوروزی هم تاکید کرد و افزود: باید از میهمانان نوروزی به بهترین شکل پذیرایی شود .

وی همچنین با گرامیداشت سالروز ملی شدن صنعت نفت گفت : مردم به رهبری روحانیت در بیست و نهم اسفند ماه سال 1329 گامی بلند در جهت ملی شدن صنعت نفت برداشتند که در تاریخ ماندگار شد.

ماموستا اسماعیلی همچنین به جنایات گروه های تکفیری در منطقه اشاره کرد و افزود : این گروه های جنایتکار با کمک های مالی و تسلیحاتی استکبار جهانی و صهیونیست می خواهند چهره اسلام را در جهان مخدوش کنند که با هوشیاری ملت های اسلامی هرگز به این خیال خام خود دست نخواهند یافت.


نماز جمعه شوط

حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی در خطبه‌های نماز جمعه ضمن تسلیت ایام فاطمیه، اظهار داشت: فقهای امامیه برای استنباط فرائض الهی به یک سری ادلّه استناد می‌کنند که از جمله آن‌ها قرآن کریم است.

وی با اشاره به این مسئله که آیا قول و فعل و تقریر حضرت زهرا (ص) نیز حجت است یا نه؟، افزود: برای اثبات این موضوع لازم است که به یک سری احادیث استناد شود و در این باره رسول مکرم اسلام (ص) می‌فرمایند؛ من و علی و فاطمه و حسن و حسین و 9 تن از اولاد حسین حجت‌های الهی بر خلق او هستیم و دشمنان ما دشمنان خدا و دوست‌داران ما دوستان الهی هستند.

امام جمعه شوط با اشاره به معنی واژه جلباب، گفت: کلمه «جلابیب» جمع جلباب است و آن جامه‏‌ای است سرتاسری که تمام بدن را می‏‌پوشاند.

هاشمی ادامه داد: قطب الدین راوندی در کتاب نوادر از امیر مؤمنان علی (ع) نقل می‌کند که آن حضرت می‌فرمایند؛ «شخصی نابینا از حضرت فاطمه (س) اجازه خواست تا به حضور او برود، حضرت فاطمه (س) اجازه داد ولی در طول ملاقات حجاب بر سر داشت، پیامبر خدا (ص) به او فرمودند؛ چرا حجاب در بر نمودی در حالی که او تو را نمی‏‌دید؟ حضرت فاطمه (س) عرض کرد: اگر او مرا نمی‏‌بیند، من او را می‏‌بینم، و او بوی تن مرا نیز حسّ می‏‌کند».

امام جمعه شوط به نقش حضرت زهراء (س) در پذیرش امر ولایت اشاره و اضافه کرد: در ماجرای سقیفه و ماندنشان در بین در و دیوار خانه پس از به هوش آمدن از فضة خادم خود چادر شب خویش را طلبید، تا برای آزادی امیر المؤمنین (ع) به مسجد رود و با جسم مجروح خود تا جایی که توان داشت در دفاع از حریم امامت و ولایت کوشید.

وی با اشاره به عنوان سال جاری افزود: سالی که امروز آخرین ساعات آن را سپری می‌کنیم، از ناحیه‌ی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری شد، ما انتظارمان از دولت محترم این بود که حداقل به اجرای قانون حجاب و عفاف توجه می‌کرد و کارکنان ادرات را ملزم به رعایت حجاب و عفاف می‌نمود، هر چند که اجرای این قانون نیازمند تامین اعتبارات نبود.

این خطیب جمعه برخی از رسوم ایام نوروز را خرافی خواند و افزود: یک سری از آداب و رسومی در عید نوروز شایع شده است که هیچ گونه دلیل عقلی و یا دلیل نقلی معتبر از کتاب‌های آسمانی آن را تأیید نمی‌کند و باید همه دست به دست هم دهیم تا کم کم این نوع سنت‌ها را از جامعه اسلامی ریشه‌کن کنیم.

امام جمعه شوط اضافه کرد: این رسم خوبی است، وقتی در عید نوروز طبیعت عوض می‌شود، انسان هم باید سعی کند در ظاهر زندگی خود تغییری ایجاد کرده و نظافت کند.البته بایدبه فکر تغییر باطن خویش نیز باشند، و نفس خود را هم تغییر بدهند و به اعمالی که در سال گذشته انجام داده‌اند، توجه کنند.

وی به یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری در سال 93 اشاره و اعلام کرد: نهادینه کردن اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌های دشمن بر علیه ملت ایران از ضروریات است و یکی از عناصر مؤثر در اقتصاد مقاومتی عزم ملی مردم در مصرف کالاهای ایرانی و عدم استفاده از کالاهای خارجی، مخصوصا کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، است.

هاشمی افزود: استفاده از کالاهای خارجی در واقع برابر با بیکار کردن یک کارگر ایرانی و اشتغال یک کارگر خارجی است، اگر می‌خواهیم برای فرزندان‌مان اشتغال ایجاد کنیم، باید با مصرف کالاهای داخلی از سرمایه و کارگر ایرانی حمایت کنیم.


نماز جمعه میاندوآب

حجت‌الاسلام حمید حسن‌زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته میاندوآب، با اشاره به پیشینه و آداب نوروز در ایران و با تاکید بر جلوگیری از افراط و تفریط در این ایام اظهار داشت: افراط و تفریط شایسته یک فرد مسلمان نیست و بر همگان لازم است که در ایام نوروز و بلکه در همه ایام از افراط و تفریط پرهیز کنند.

امام جمعه میاندوآب به آداب اصیل نوروز و عید در دین مبین اسلام اشاره کرد و افزود: خواندن نماز نافله، غسل کردن، پوشیدن لباس تمیز، استعمال بوی خوش، ذکر گفتن، روزه گرفتن و قرائت دعای مخصوص از جمله آداب این ایام در دین مبین اسلام است.

حسن زاده اشاره به سالروز ملی شدن نفت و با تاکید بر اینکه باید از اقتصاد وابسته به نفت فاصله بگیریم، تصریح کرد: وابسته بودن اقتصاد کشور به نفت سبب یک چالش اساسی شده است و مقام معظم رهبری نیز با تاکید بر اقتصاد مقاومتی به این نکته اشاره کرده‌اند که باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه بانوان ایران اسلامی باید سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) را الگوی زندگی خویش قرار دهند، افزود: باید جلوی گسترش تجمل‌گرایی و سبک زندگی غربی در جامعه و در میان بانوان گرفته شود و لازم است که همگان سبک زندگی فاطمی و اسلامی را الگوی خود قرار بدهند.

امام جمعه میاندوآب به مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره کرد و ادامه داد: دشمن همیشه دشمن است و نباید فریب خنده‌های زهر آگین آنان را بخوریم چرا که انرژی هسته‌ای تنها بهانه بوده و آن‌ها به دنبال از بین بردن اسلام و انقلاب اسلامی هستند.

وی در خاتمه با اشاره به نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپایی، با بیان اینکه اسلام دین مهربانی و مهر و عطوفت است، گفت: مقام معظم رهبری در این نامه به جوانان اروپایی و مردم توصیه کردند که اسلام را از ریشه‌های اصلی و منابع آنکه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و قرآن کریم هستند، یاد بگیرند.


نماز جمعه شاهین دژ

حجت‌الاسلام نقی باقری در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با اشاره به ایام شهادت بانوی دو عالم و تسلیت این ایام، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در دوره‌ای به دنیا آمد که مقام زن به حدی تنزل کرده بود که دختران را زنده به گور می‌کردند و ارزش انسانی برای آن‌ها قائل نبودند.

امام جمعه شاهین‌دژ افزود: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که فاطمه(س) پاره تن من است و قطعا هر کس او را مورد آزار و اذیت قرار دهد، مرا آزرده است و هر که مرا آزار دهد قطعا خداوند را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

وی با استناد به این حدیث ادامه داد: این حدیث نشان می‌دهد که آیه 57 سوره احزاب در شان حضرت زهرا(س) است چرا که شهادت ایشان و حتی مراسم غسل و کفن و دفن ایشان به صورت مظلومانه و پنهانی صورت گرفت.

امام جمعه شاهین‌دژ با اشاره به نقش روحانیت در پیش‌برد اهداف اسلامی، ادامه داد: نقش خطیری که به عهده جامعه روحانیت گذاشته شده معرفی دین اسلام به جهان و مقابله با تهاجمات فرهنگی است و در این زمینه نباید احساس خستگی کرده و در انجام وظایف خود کوتاهی کنند.

این خطیب جمعه به ملی شدن صنعت نفت اشاره و اضافه کرد: در زمان پهلوی دولت‌های غرب که به ظاهر خود را دوست کشور ما معرفی می‌کردند با ملی شدن صنعت نفت در کشور مخالف بودند و مجاهدان و خیرخواهان کشور ما در این زمینه هزینه‌های بسیاری پرداختند تا دشمنان حق ما را بپذیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان انتظارات مردم از مسئولان، ادامه داد: امروز ما از مسئولان می‌خواهیم همانگونه که در گذشته مانع از ضایع شدن حق و حقوق ملت ایران در برابر استعمارگران شدند، امروز نیز تا به اثبات رساندن حق مسلم ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای، مقاومت کنند.

وی به فرا رسیدن عید باستانی نوروز اشاره و اظهار کرد: از پیامبر اکرم(ص) روایت است که روزهای خود را به مانند عید نوروز کنید و نیز از امام صادق(ع) در این باره فرموده‌اند که نوروز عید شیعیان ما است، چون قائم آل محمد(عج) در این روز ظهور می‌کنند.

امام جمعه شاهین‌دژ در پایان گفت: مردم تلاش کنند در این ایام با دید و بازدید از بزرگان و اقوام، عشق و محبت را در بین هم افزایش دهند و سبب نزدیکی قلوب به یکدیگر شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار