مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین‌شناسی کشور؛
وی با بیان اینکه مشکل ریزگرد امروزه در خوزستان و ایلام به یک معضل تبدیل شده است، گفت: اگر این موضوع در کلانشهرهای ما گسترش پیدا کند عمق فاجعه بسیار بالا خواهد بود.
کد خبر: ۱۵۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹ 04 January 2016
به گزارش تابناک ایلام، مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین‌شناسی کشور با اشاره به زمان وقوع پدیده گرد و خاک در قم گفت: برای نخستین بار در سال 88 پدیده ریزگرد در استان قم رویت شد.

رضا شهبازی ظهر امروز در همایش بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم که در سالن همایش‌های اداره‌کل محیط زیست قم برگزار شد اظهار داشت: از سال 92 تاکنون پدیده گرد و خاک در قم یک پدیده ثابت بوده است.

وی از تغییر اقلیم به عنوان مهم‌ترین چالش پیش رو یاد کرد و ادامه داد: متاسفانه هنوز بسیاری از مباحث مرتبط با تغییر اقلیم را نمی‌شناسیم.

مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین‌شناسی کشور اضافه کرد: مباحث خشکسالی، ریزگرد و گرد و غبار از جمله مسائلی هستند که چندتخصصی‌ هستند و یک ارگان و حوزه خاص نمی‌تواند به آن بپردازد.

شهبازی با بیان اینکه در گذشته نیز شاهد تغییر اقلیم بوده‌ایم، یادآور شد: در گذشته چند هزار سال طول می‌کشید تا نیم درجه کاهش یا افزایش دما در زمین اتفاق بیفتد و زمین فرصت مطابقت با این تغییرات را داشت.

وی اضافه کرد: از سال 1900 به بعد در عرض 100 سال در دنیا یک درجه و در خاورمیانه دو درجه افزایش دما برای زمین را شاهد بوده‌ایم.

مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین‌شناسی کشور پدیده گرد و غبار را مقوله‌ای دانست که کل جهان را در برگرفته است و عنوان کرد: این مشکل منحصر به ایران نمی‌شود و سابقه آن به دهه 30 و آغاز بزرگترین طوفان‌های سیاه در آمریکا باز می‌گردد.

شهبازی با اعلام اینکه مشکل دریاچه ارومیه می‌تواند تا شعاع 70 کیلومتری زندگی میلیون‌ها انسان را مورد تاثیر قرار دهد، تصریح کرد: باید برای رفع مشکل این دریاچه نگاهی جدی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مشکل ریزگرد امروزه در خوزستان و ایلام به یک معضل تبدیل شده است، گفت: اگر این موضوع در کلانشهرهای ما گسترش پیدا کند عمق فاجعه بسیار بالا خواهد بود.

مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین‌شناسی کشور بروز نخستین پدیده گرد و غبار در کشور را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: در تیر ماه سال 88 نخستین طوفان ریزگرد وارد کشور شد که این موضوع در استان قم نیز همزمان با کشور بروز کرد.

شهبازی ادامه داد: طی 10 سال گذشته الگوی این گرد و غبار تغییر کرده و در همه فصول سال اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به انواع روش‌های مهار ریزگرد اظهار کرد: احیا، مالچ‌پاشی و احداث بادشکن از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

مدیر طرح مقابله با ریزگرد در سازمان زمین‌شناسی کشور ارتقای آگاهی عمومی را مورد توجه قرار داد و گفت: علاوه بر این داشتن برنامه مدیریتی جامع در مهار این مشکل می‌تواند موثر باشد.

شهبازی تاکید کرد: باید به اندازه توان و ظرفیت اکولوژیکی سرزمینمان از آن بهره‌برداری داشته باشیم نه بر اساس خواسته‌های خودمان و اگر به این موضوع توجه نکنیم در برنامه‌ریزی بلندمدت خود دچار شکست خواهیم شد./پ


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار