کد خبر: ۱۳۸۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۹ 01 December 2015

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز گفت: 130 هکتار از ارضی ملی محدوده روستای سیجان تا پایان سال جاری جنگل کاری می شود.

مهدی فتحی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از حوضه آبخیز روستای سیل زده سیجان در جمع خبرنگاران افزود: دراجرای این طرح از گونه های دو منظوره و بومی منطقه همچون بنه، زرشک، سنجد، سماق، زالزالک، گردو جنگلی و بادام جنگلی استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح با همکاری شورای اسلامی و اهالی منطقه اجرا می شود، اظهار داشت: کاشت این گونه های مثمر به منظور سودآوری اقتصادی و همچنین اشتغال اهالی روستا می باشد تا با برداشت محصولات این گونه ها و فروش آن ها صرفه اقتصادی نیز برای آن ها داشته باشد.

وی گفت: در پی وقوع سیل تیرماه 94 در حوضه آبخیز ارنگه و خسارت جانی و مالی پیش آمده برای کنترل سیل و رسوب در سال های آینده از محل اعتبارات مدیریت بحران

یک میلیارد و 624 میلیون ریال و از محل بودجه دو میلیارد و717 میلیون ریال عتبار در نظر گرفته شده است.

فتحی با اشاره به حساسیت این منطقه و پیش بینی فاجعه توسط منابع طبیعی، افزود: طرح های دیگری همچون مدیریت چرای دام و فعالیت های بیولوژیک آبخیزداری نیز انجام داده ایم که این فعالیت ها علاوه بر طرح جنگل کاری، کپه کاری در سطح 65 هکتار از اراضی در حال اجرا است.

وی اجرای طرح کپه کاری را در دو منطقه جدا دانست و اظهار داشت: در ادامه اجرای طرح کپه کاری، قرار است تا در 80 هکتار دیگر نیز اجرا شود.

وی گفت: عملیات مکانیکی نیز با مشارکت مردم انجام می شود که ساخت بندهای کوچک رسوب گیر و سیل گیر برای کنترل سرعت آب و کاهش سیلاب و روان آب ها را شامل می شود.

فتحی ادامه داد: اجرای این عملیات نسبت به سال گذشته رشد احتمالی بهتری دارد ولی نیازمند منابع اعتباری بیشتری هستیم.

***وجود بحران در منابع زیستی انکارناپذیر است

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه به وضعیت بحران در محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: اکنون بحران به قدری نمود پیدا کرده که دیگر کسی نمی تواند منکر وجود یکسری بحران های اساسی در منابع زیستی شامل آب، خاک و هوا شود.

وی اصلی ترین معضل را بحران آب دانست و افزود: بحران آب در ادامه راه خودش، نشست زمین، از دست رفتن سفره های زیرزمینی، ایجاد ریزگردها، سیل و رانش زمین را به دنبال دارد که این موارد گسسته از هم نیستند و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند.

فتحی بحران آب را همان بحران مدیریت در این حوزه دانست و اظهار داشت: اگر آب در کشور کم است نتیجه ی بحران مدیریت آب در گذشته است و بایستی برای حوضه های آبخیز را بر اساس استعدادهایشان برنامه بنویسیم و از یک زمین بر اساس استعداد و توانش انتظار داشته باشیم.

وی گفت: متاسفانه در اجرای برنامه های آبخیزداری هماهنگ عمل نکرده ایم و برنامه هایی را اجرا کرده ایم که یا ناقض کارهای گذشته بوده و یا موازی بوده و یا کار را کاملا از بین برده است که نیازمند مدیریت جامع حوضه های آبخیز است که متشکل از برنامه های هماهنگ دستگاه های دخیل در این بخش و مردم است.

این مقام مسئول در منابع طبیعی استان به وقوع سیل های مخرب در استان اشاره کرد و افزود: سیل به خودی خود یک جریان طبیعی است که ما انتظار از بین رفتن این جریان را نداریم ولی بایستی سیل ها را کنترل و درجه خسارت آن را پائین بیاوریم.

وی نگرانی خود را از سیل هائی دانست که نتیجه ی دستکاری در طبیعت است که این دستکاری ها یا آگاهانه ویا ناآگاهانه انجام می شود و این سیل های مخرب در نتیجه از بین رفتن پوشش گیاهی زمین است.

وی ادامه داد: از بین رفتن پوشش گیاهی منجر به این می شود که روان آب ها جذب زمین نشوند و بر روی زمین جاری شوند و هم اکنون یکی از اولین برنامه ها برای کنترل سیل افزایش پوشش گیاهی است که نقش مردم در این میان کلیدی و اساسی است.

فتحی یکی دیگر از برنامه ها برای کنترل روان آب ها و سیل را کنترل چرای دام دانست و افزود: دام و مرتع دو مقوله جدانشدنی از هم هستند زیرا اگر دام نباشد مراتع از کنترل خارج می شوند و پوشش گیاهی زیاد ممکن است منجر به یکسری آتش سوزی ها شده و یا تالیف بیش از حد نیز منجر به تخریب مراتع می شود.

***اجرای مدیریت نوین چرای دام در مراتع

معاون منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به پیشنهاد اجرای مدیریت نوین چرای دام در مراتع اشاره کرد و گفت: این طرح را به سازمان جنگل ها ارائه داده ایم و براساس این طرح پیگیری می شود که چرا در مناطقی موفق بوده یا نه؟ و اخیرا این موضوع به دلیل خشکسالی جدیت و اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در اجرای این طرح پیشنهاد داده ایم تا تمامی دام های استان اعم از بومی یا گذری را شناسنامه دار کرده و مبدا و مقصدشان باید مشخص شود که برای همین منظور گله ها را مجهز به سیستم های رهیاب می کنیم.

فتحی افزود: در این طرح برای دام هائی که وارد استان می شوند کمرگی داریم و ورودی ها به استان را در مبادی ورودی و مبادی خروجی ثبت می کنیم تا بررسی شود دام های ورودی خارج می شوند یا نه؟

در این بازدید خبرنگاران به همراه کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز از اجرای طرح های آبخیزداری بیولوژیک و بیومکانیکی و مکانیکی در حوضه آبخیز سیجان بازدید کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار