"دکه ی خبری تابناک همدان"درنظردارد؛همه روزه مهمترین عناوین اخباراستان راازدیدگاه رسانه های استان به آگاهی مردم برساند؛لذامخاطبین محترم می توانندمارابانظرات سازنده خودجهت بهبود اطلاع رسانی، همراهی نمایند.
کد خبر: ۱۳۶۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳ 29 November 2015

هشدار شکل گیری موج سوم ایدز

فارس - کارشناس ایدز معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شناسایی 702 نفر مبتلا به ویروس HIV در همدان خبر داد.

محمد میرزایی با اشاره به هفته اطلاع ‌رسانی ایدز از شناسایی 702 نفر مبتلا به ویروس HIV در همدان خبر داد.

وی با بیان اینکه بیش از 57 درصد موارد ابتلا در گروه سنی 20 تا 34 سال هستند، خاطرنشان کرد: شایع‌ ترین علت ابتلا به این بیماری استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف ‌کنندگان مواد مخدر تزریقی است.

کارشناس ایدز معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان خاطرنشان کرد: موج سوم این بیماری از طریق انتقال با تماس جنسی به جای تزریق در حال شکل ‌گیری است که باید هوشیار بود.

وی با بیان اینکه تا ابتدای امسال در کشور 29 هزار و 414 نفر از بیماران مبتلا به HIV شناسائی شده‌اند، گفت: از این تعداد 6 هزار و 990 نفر وارد مرحله ایدز شده‌ و 6 هزار و 202 نفر از بیماران نیز جان خود را از دست داده‌اند.

میرزایی با بیان اینکه 88 درصد مبتلایان در کشور مرد و مابقی زن هستند ، خاطرنشان کرد: 6.45 درصد مبتلایان در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند که این امر نشان می‌دهد این بیماری در جوانان شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه این بیماری بدون علامت و دارای مدت طولانی است، افزود: در بسیاری از مواقع تا 5 تا 15 سال فرد آلوده به بیماری هیچ گونه علامتی در خود مشاهده نمی‌کند.

کارشناس ایدز معاونت اموربهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت : بسیاری از افراد مبتلا از بیماری خود یا آگاه نیستند و یا به دلیل ترس از بدنامی از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری خودداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قسمت عمده مبتلایان به این بیماری در کشور ناشناخته باقی مانده‌اند، تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود، 90 هزار نفر در کشور به این ویروس آلوده شده باشند.

میرزایی با اشاره به فعالیت مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در راستای کنترل اپیدمی HIV افزود: در این مراکز خدمات پیشگیری، مراقبت و درمان به بیماران ارائه می‌شود.

وی از وجود مراکز مشاوره در شهرستان‌های استان نیز خبر داد و بیان کرد: این مراکز به صورت کاملاً محرمانه خدمات مرتبط با HIV را به مراجعان ارائه می‌کنند.

کارشناس ایدز معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه ویروس HIV در خارج از بدن انسان در مدت کوتاهی از بین می‌رود، خاطرنشان کرد: بر این اساس از طریق روابط معمول اجتماعی و تماس‌های عادی مانند دست دادن، بوسیدن، استفاده از حمام عمومی، عطسه، سرفه و... انتقال آلودگی صورت نمی‌گیرد.

وی در پایان گفت: از آنجا که این ویروس در روابط معمول و روزمره منتقل نمی‌شود افرادی که آلوده به آن هستند در این روابط معمول خطری برای سایرین ندارند.


بازگشت باران به آسمان همدان

ایسنا - کارشناس مرکز پیش ‌بینی هواشناسی استان همدان گفت: از اواخر روز دوشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد استان می‌شود که تا اواخر هفته ادامه خواهد داشت و به تدریج با ورود این سامانه دمای هوا به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.

"نادر پیرتاج‌همدانی" افزود: با ورود سامانه بارشی جدید از روز دوشنبه دمای هوا به طور محسوسی کاهش خواهد یافت به طوریکه این سامانه تا روز پنج‌شنبه پایدار بوده و در برخی نقاط همراه با بارش برف و در نقاط مرتفع شاهد بارش برف خواهیم بود.

وی آسمان استان را طی 24 ساعت آینده صاف تا کمی ابری، گاهی افزایش ابر و در برخی نقاط وزش باد را پیش‌بینی کرد.

وی تصریح کرد: حداقل دمای همدان چهار درجه سانتیگراد بالای صفر بوده و سردترین نقطه مربوط به اسدآباد با دمای یک درجه زیر صفر بوده است.


معرفی واحد های متخلف به تعزیرات حکومتی

ایرنا- معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان گفت: به دنبال اجرای طرح طاها، 234 واحد تولیدی این استان در سالجاری بعلت عرضه کالای فاقد علامت استاندارد به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

آناهیتا رفعت جو افزود: یکی از اهداف اصلی استاندارد ایجاد هماهنگی و اعتماد بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است چون توجه به این مولفه موجب توسعه صنایع و رفاه جامعه می شود.

وی اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد همه ساله به منظور نظارت بر کالاهای استاندارد در بازار طرحی را به نام طرح اجرای هماهنگ استاندارد (طاها) بر حسب بودجه ای که در اختیار دارد اجرا می کند.

وی اظهار کرد: در این طرح بازرسان شرکتهای دارای صلاحیت از نگهداری، توزیع، عرضه و فروش کالاهای مشمول استاندارد اجباری بازرسی کرده و در صورت مشاهده کالاهای فاقد نشان علامت استاندارد برخورد قانونی لازم را انجام می دهند.

معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان اضافه کرد: همچنین بازرسان با حضور در محل های نگهداری و عرضه کالاهای دارای علامت استاندارد از آنها نمونه برداری کرده و برای آزمون به آزمایشگاه ارسال می نمایند.

رفعت جو تاکید کرد: در صورت وجود و اثبات هر گونه منطبق نبودن نتایج آزمون با استاندارد ملی، بر حسب مورد اقدامات اصلاحی لازم نظیر تذکر، تعهد، توقیف و جمع آوری کالا، تعلیق و ابطال پروانه کاربرد علامت استاندارد انجام خواهد شد.

وی گفت: امسال چهار هزار و 200 مورد بازرسی از مراکز صنفی این استان انجام شده است که از این تعداد در 234 واحد صنفی کالای فاقد علامت استاندارد موجود بوده است.

معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان اضافه کرد: متصدیان این تعداد واحد صنفی متخلف طبق قانون به اداره کل تعزیرات حکومتی معرفی شده اند.

رفعت جو افزود: علاوه بر این تولیدکنندگان کالاهای فاقد نشان استاندارد نیز در هر جای کشور که مستقر باشند نیز شناسایی شده و از عرضه کالای این واحد تولیدی متخلف جلوگیری می شود.

وی گفت: پس از بازرسیهای انجام شده از کالاهای مشمول رعایت معیار مصرف انرژی، 8 مورد کالای فاقد برچسب انرژی شناسایی شد که ضمن جلوگیری از عرضه آنها، تولیدکنندگان شناسایی و به اداره استاندارد استان محل استقرار معرفی شدند..

وی اظهار کرد: اطلاعات مربوط به رتبه انرژی، تجهیزات انرژی بر مشمول مقررات اجرای اجباری استاندارد در سایت سازمان ملی استاندارد به آدرس www.isiri.org قابل روئیت است.

وی از شهروندان خواست: قبل از اقدام به خرید کالا از طریق این سایت از رتبه انرژی محصولات تولید داخل کشور مطلع شوند.

وی با عنوان اینکه مصرف کنندگان از ارکان اصلی جلوگیری از عرضه کالاهای غیراستاندارد هستند بیان کرد: مصرف کنندگان تعیین می کنند چه کالایی در بازار عرضه شود و اگر تقاضایی برای کالای غیراستاندارد در کشور وجود نداشته باشد تمایلی نیز برای عرضه کالای غیراستاندارد وجود نخواهد داشت.

معاون ارزیابی و انطباق استاندارد همدان تاکید کرد: مراکز صنفی نباید به هیچ عنوان کالایی که تولیدکننده آن مشخص نیست و فاقد هویت است را خریداری و عرضه نمایند.

رفعت جو گفت: تولیدکنندگان پس از دریافت پروانه کاربرد علامت استاندارد موظف به درج شماره 10 رقمی پروانه در ذیل نشان استاندارد مندرج بر روی محصول هستند.

وی افزود: مصرف کنندگان و عرضه کنندگان برای بررسی صحت و اعتبار نشان استاندارد می توانند شماره 10 رقمی را به شماره 10001517 پیامک و اعتبار آن را در همان لحظه بررسی کنند.


روسیه خطوط ریلی ایران را برقی می کند

تسنیم - سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: طرح برقی کردن خطوط ریلی ایران با مشارکت شرکت دولتی راه ‌آهن روسیه با ارزش بیش از5 میلیارد دلار به‌ زودی آغاز می‌شود.

مهدی سنایی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در نهاوند در بازدید از مسیر راه‌آهن نهاوند به کرمانشاه در شهر فیروزان اظهار داشت:مذاکرات و مبادلات بین مسئولان دو کشور ایران و روسیه یک‌طرفه نیست بلکه به‌صورت فشرده مسئولان ارشد دو کشور در حال رایزنی و عقد قرارداد و تفاهم‌نامه‌های اقتصادی و تجاری هستند.

وی بیان کرد: برای سرعت دادن به حرکت چرخ اقتصاد و تولید کشور به‌زودی با گشایش و تخصیص دو اعتبار 5 و 2 میلیارد دلاری از طرف روسیه و با مشارکت ایران در گام نخست خط راه‌آهن قطار اینچه برون و یک نیروگاه سیکل حرارتی در کشور احداث شود.

وی تأکید کرد: توازن در روابط و رفت‌وآمد بین دو کشور ایران و روسیه رعایت شده و مانند سابق نیست که فقط ما به روسیه برویم و یک‌طرفه باشد بلکه برای راحتی مردم و تجاری که به این کشور سفر می‌کنند قرار است به‌زودی کار تسهیل در صدور و دریافت روادید درازمدت انجام شود و فایده آن این است که حضور سرمایه‌گذاران در این کشور را تنها معطوف به دریافت یک معرفی‌نامه می‌کند.

نماینده سابق مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر اخیر آقای پوتین به ایران با رهبر معظم انقلاب و ریاست‌جمهور 7 سند مهم و راهبردی که مهمترین آنها موافقت‌نامه رفع روادید ویزای درازمدت، باز شدن خط اعتباری با ایران و مشارکت فعال در تمامی عرصه‌ها بود به امضای دو طرف رسید.

سنایی اظهار داشت: امروز دیگر روابط تجاری ما با روسیه فقط مختص به تهران نیست و حتی استان‌ها و شهرستان‌های دوردست در کشور نیز می‌توانند از ظرفیت ایجادشده به‌خوبی استفاده کنند به‌طوری‌که بعد از سفر استاندار همدان و تجار به روسیه و استان سوردلوفسک شاهد پیگیری امور و ایجاد ارتباط بیشتر با روسیه برای جذب سرمایه‌گذاری و صادرات محصولات همدان به این کشور باشیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با توجه به هدف قرار گرفتن یک فروند جنگنده روسی توسط ترکیه افزود: همه کشورها باید در مبارزه با تروریسم مانند ایران و روسیه صادق باشد نه با حرکات و رفتار خود موجب گسترش تروریسم در منطقه شوند و این حرکت‌ها که بعضی از کشورها در منطقه انجام می‌دهند به‌طور ناخواسته در خدمت تروریسم و حامیان آنها است.

وی گفت: در دوماهه اخیر قرارداد و یادداشت تفاهم‌های اجرایی خوبی با کشور روسیه به امضا رسیده است که برخی از این طرح‌ها در مرحله بررسی و برخی دیگر از پروژه‌ها نیز میان دو کشور امضا و در حال اجرایی شدن می‌باشند.

سفیر ایران در روسیه اظهار داشت: ازجمله این طرح‌ها که با روسیه به‌زودی اجرایی می‌شود برقی کردن خطوط راه‌آهن ایران با مشارکت شرکت دولتی راه‌آهن روسیه باارزش بیش از5 میلیارد دلار است.و در مرحله دوم احداث دو بلوک نیروگاه هسته‌ای بوشهر باارزش 11 میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: تاکنون هیئت هایی از روسیه که شامل رییس جمهوری، معاونین نخست‌وزیری و وزرای نفت، اقتصاد، راه و شهرسازی، نیرو و نماینده بانک‌های روسی با همتایان ایرانی خود دیدار داشتند و قراردادها و طرح‌هایی را برای بهبود اقتصاد و سرمایه‌ گذاری در دو کشور امضا کردند.


محدودیت فضا ،ترمزخانه ی شطرنج

مهر - رئیس هیئت شطرنج استان همدان با اشاره به استقبال گسترده از رشته شطرنج در همدان گفت: مشکل اساسی محدودیت فضا در خانه شطرنج همدان است که باید برای حل آن تصمیم گیری شود.

احمدعلی بابایی بابا بیان اینکه آینده بسیار روشنی در انتظار ورزش شطرنج در استان همدان است، اظهار داشت: در دو سال گذشته پدیده ‌های بسیاری در شطرنج استان همدان به ورزش شطرنج کشور معرفی‌ شده است.

وی افزود: باید این چهره‌ها و پدیده‌ های شطرنج همدان را به مربیان تیم ملی معرفی کنیم و زیر نظر بهترین مربیان شطرنج آموزش ببینند.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با اشاره به افق پیش روی هیئت شطرنج استان همدان گفت: باید در آینده‌ای نزدیک به مرحله‌ ای برسیم که در استان همدان صاحب استاد فیده شطرنج و استاد بزرگ شطرنج شویم که این مسئله به ‌هیچ ‌وجه دور از انتظار نیست.

بابایی با بیان اینکه این مسئله به تنهایی محقق نخواهد شد و نیاز به عزم جدی در خانواده بزرگ شطرنج استان همدان و حمایت‌های اداره کل ورزش و جوانان و تمام مسئولان استان دارد، گفت: هیئت شطرنج استان همدان به تنهایی از عهده آن بر نخواهد آمد.

وی بابیان اینکه بازیکنان شطرنج استان نیز باید در این زمینه تلاش کنند، بیان کرد: حمایت دستگاه ورزش استان همدان در یک ‌طرف و تلاش بازیکنان در طرف دیگر قرار دارد.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان یادآور شد: بازیکنی که این استعداد را در خود می‌بیند باید عزم خود را جزم کند تا آن را شکوفا کند و در کنار آن هیئت نیز حمایت‌های خود را انجام خواهد داد.

بابایی با اشاره به حضور استاد بزرگ بین‌المللی شطرنج در استان همدان گفت: حضور احسان قائم‌ مقامی در راستای این امر صورت گرفته تا شطرنج همدان با شوکی مواجه شود و موتور شطرنج این استان حرکت کند.

وی عنوان کرد: بیش از یک سال از همکاری هیئت شطرنج همدان با احسان قائم‌مقامی برای آموزش شطرنج ‌بازان می گذرد ودراین مدت نیز خروجی‌های خوبی داشته ‌ایم و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیس هیئت شطرنج استان همدان با اشاره به استقبال و اقبال مردم همدان به رشته شطرنج گفت: در خانه شطرنج استان همدان با معضل کمبود جا مواجه هستیم و اگر در آینده نزدیک فکر اساسی در این زمینه انجام نشود دچار مشکلات بزرگی خواهیم شد.


نهاوندی ها درانتظار شنیدن صدای صوت قطار

«ایستگاه راه‌آهن ملایر- فیروزان امسال از نهاوند عبور می‌کند.»

بر اساس آخرین وعده برای شنیدن سوت قطاری که عمر خدمت 2 دولت را تجربه کرده است، پایان سال خواهد بود.

ریل قطار نهاوند امسال (94) تا ایستگاه فیروزان افتتاح و به‌بهره‌برداری می‌رسد؛ هر چند سال گذشته هم به گفته معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، فرودگاه و بنادر شرکت توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور که در حاشیه بازدید معاون وزیر راه‌وشهرسازی از مسیر راه‌آهن غرب کشور در کرمانشاه اعلام کرده بود، قرار شد ایستگاه راه‌آهن فیروزان- نهاوند تا شهریورماه 94 به بهره‌برداری برسد.

شهریورماه 94 هم آمد و رفت؛ اما خبری از ریل و سوت قطاری که تقریباً کلنگ آن به 6 سالگی می‌رسد، نشد.

مشکل اصلی تأمین ریل

در کمیته برنامه ‌ریزی شهرستان که با حضور سفیر ایران در روسیه و استاندار همدان هفته گذشته برگزار شد، مهمترین مشکل پیش نرفتن کار، بحث تأمین و خرید ریل مطرح شد.

استاندار همدان در این کمیته مشکل عمده طولانی شدن پروسه راه‌ آهن را در استان بحث تأمین و خرید ریل عنوان کرد که اخیراً از طریق فاینانس قرار است این ریل تأمین شود.

به گفته محمد ناصر نیکبخت ، راه‌ آهن همدان - تهران هم زیرسازی آن کامل انجام شده و منتظر تأمین ریلی است که در راه است.

نیکبخت از سفر قریب ‌الوقوع وزیر راه‌ و ‌شهرسازی به استان خبر داد که نتیجه نهایی راه ‌آهن و ریل‌ گذاری و بودجه‌های لازم برای اتمام و افتتاح طرح پیگیری خواهد شد.

زیرسازی تا ایستگاه فیروزان 100 درصد

مدیر پروژه راه‌آهن غرب کشور با بیان اینکه طول این ریل‌گذاری از ملایر تا کرمانشاه 178 کیلومتر است، پیشرفت فیزیکی زیرسازی آن را 98 درصد اعلام کرد که در مسیر ملایر نهاوند- فیروزان این زیرسازی 100 درصد انجام و روسازی آن هم 60 درصد پیشرفت دارد.

60 میلیارد اعتبار اتمام راه‌آهن نهاوند- فیروزان

به گفته گندمی، برای اتمام این پروژه تا ایستگاه فیروزان 60 میلیارد ريال اعتبار نیاز است که با پیگیری‌هایی که انجام شده، وزیر راه‌وشهرسازی در درخواست نامه‌ای که به نوبخت اعلام کرده، خواستار اختصاص این مبلغ اعتبار برای اتمام پروژه شده است؛ بر این اساس تا پایان سال ایستگاه فیروزان افتتاح خواهد شد.

تحریم‌ها، ریل ‌گذاری را به تعویق انداخت

این پروژه سال 91 عملیات اجرایی آن، آغاز شد که بحث تحریم ایران و مشکل تأمین ریل و خروج پول از ایران، موجب طولانی شدن پروژه شد.

به گفته مدیر این پروژه، اگر در زمان پیش از تحریم این پروژه به اجرا می‌رسید، حداقل اعتبار قابل هزینه، 50‌درصد هزینه مورد نیاز برای اتمام پروژه کفایت می‌کرد. در حاشیه سفر سفیر ایران در روسیه و استاندار همدان به نهاوند از پروژه راه‌آهن فیروزان- نهاوند در ایستگاه فیروزان بازدید به عمل آمد.

ممنوعیت جابجایی زائران اربعین با خودروهای درون شهری

همدان پرس - طبق قانون حمل و جابجایی مسافر با استفاده از خودروهای درون شهری خلاف قانون بوده و پلیس از تردد اینگونه خودروها خوداری می کند در صورت مواجهه عوامل پلیس راه استان همدان با این خودروها به طور حتم از تردد آنها جلوگیری کرده و مسافران مجبور به بازگشت یا استفاده از وسیله نقلیه عمومی هستند.

رئیس پلیس راه استان همدان تاکید کرد: جابجایی مسافران توسط ناوگان درون شهری از جمله اتوبوسها و خودروی ون ممنوع است.

سرهنگ مهدی شاکری اظهار کرد: برخی از زائران با استفاده از خودروهای درون شهری قصد عزیمت به سمت مرزهای غربی را دارند.

وی اضافه کرد: طبق قانون حمل و جابجایی مسافر با استفاده از خودروهای درون شهری خلاف قانون بوده و پلیس از تردد اینگونه خودروها خوداری می کند.

وی تاکید کرد: در صورت مواجهه عوامل پلیس راه استان همدان با این خودروها به طور حتم از تردد آنها جلوگیری کرده و مسافران مجبور به بازگشت یا استفاده از وسیله نقلیه عمومی هستند.

رئیس پلیس راه استان همدان اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری دارای صورتوضعیت بوده و در صورت بروز حادثه بیمه شامل تمامی مسافران می شود.

سرهنگ شاکری اضافه کرد: این در حالیست که خودروهای درون شهری در صورت تردد در جاده ها نیازی به دریافت صورت وضعیت نداشته و در صورت بروز سانحه رانندگی و مجروحیت و مصدومیت برای استفاده از خدمات بیمه ای دچار مشکل می شوند.

وی اظهار کرد: با توجه به آغاز طرح اربعین پلیس راه استان همدان از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون هیچ سانحه منجر به فوت در جاده های برون شهری این استان رخ نداده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار