رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری فسا از آغاز کوچ بهاره عشایر شهرستان فسا از ۲۰ فروردین ۹۴ خبر داد و گفت: آن دسته از عشایر که منطقه بوانات را برای ییلاق انتخاب کرده‌اند در مناطق دوچاهی و قره مهکستان ساکن می‌شوند.
کد خبر: ۱۳۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۲ 14 March 2015

ابراهیم معتضدیان  با بیان این‌که تعداد خانوار عشایری شهرستان فسا 310 خانوار و هزار و 550 نفر است، اظهار داشت: عشایر شهرستان از طوایف لیردانی، چگینی، لر، میلکی، و شیری تشکیل شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با اشاره به کوچ بهاره و پاییزه در این شهرستان، گفت: کوچ خانوارهای عشایری منطقه فسا در دو نوع دورن شهرستانی و برون شهرستانی دسته‌بندی می‌شود.

وی با بیان این‌که کوچروان دورن شهرستان همگی از ایل عرب هستند، تصریح کرد: کوچ برون شهرستانی عشایر شهرستان فسا به شهرستان بوانات و کوچ دورن شهرستانی هم در منطقه فسا است.

معتضدیان از آغاز کوچ بهاره عشایر شهرستان فسا از 20 فروردین 94 خبر داد و گفت: آن دسته از عشایر که منطقه بوانات را برای ییلاق انتخاب کرده‌اند در مناطق دوچاهی و قره مهکستان ساکن می‌شوند.

وی افزود: 75 هزار رأس دام در شهرستان فسا وجود دارد و محل عبور دام عشایر در فصل کوچ از مسیر ایل راه‌ها مشخص است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا اظهار داشت: استفاده عشایر از منابع طبیعی و حین کوچ اجتناب ناپذیر است ولی میزان خسارت حاصله از استفاده منابع طبیعی به میزانی نیست که مانع عبور خانوارهای عشایری از مسیر منابع طبیعی شود.

وی از خشکسالی تحت عنوان عامل اصلی برای پدیده کوچ زودرس یاد کرد و گفت: هر چند اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فسا زمان کوچ بهاره را 31 فروردین 94 اعلام کرده است، اما احتمال دارد کوچ بهاره یک هفته تا 10 روز زودتر اتفاق بیفتد.

معتضدیان تأکید کرد: همه تلاش اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا در راستای کوچ در موعد معین بکار گرفته می‌شود.

وی به عدم وجود غرق راه‌ها در مسیر کوچ عشایر شهرستان فسا اشاره کرد و بیان کرد: عشایر منطقه فسا به مدت 6 ماه از اواخر فروردین تا اواخر مهر در مناطق ییلاقی روزگار خود را سپری می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا با بیان این‌که تأمین آب از ضرورت زندگی عشایر بوده و در این راستا پنج دستگاه آب‌رسان، سه آب انبار بین راهی را تغذیه می‌کند، گفت: ظرفیت هر تانکر آب سیار 10 هزار لیتر و ظرفیت هر آب انبار هم 50 متر مکعب است.

معتضدیان با بیان این‌که ستاد بحران شهرستان فسا تمهیدات لازم را برای مقابله و کنترل بحران احتمالی اندیشیده است، خاطرنشان کرد: از ادارات متولی در بخش کوچ عشایر می‌توان به منابع طبیعی و آبخیزداری، اتحادیه تعاونی عشایری، دامپزشکی، نیروی انتظامی و امور عشایر شهرستان فسا اشاره کرد.

وی تولیدات گوشت قرمز عشایر شهرستان فسا را یک چهارم کل تولید گوشت قرمز استان فارس ذکر کرد و بیان کرد: تولیدات گوشت قرمز دام عشایر منطقه فسا بیشتر از سهیمه تعیین شده استانی است.

معتضدیان با بیان این‌که عشایر شهرستان فسا در بخش تولیدات لبنیات و صنایع دستی فعال هستند، گفت: نیاز بهداشتی و پزشکی خانوارهای عشایری در فصل ییلاق توسط خانه‌های بهداشت و با بهره‌گیری از توان اکیپ‌های متخصص جمعیت هلال احمر فسا تأمین می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان فسا تصریح کرد: نیازهای آموزشی و پرورشی خانوارهای عشایری در فصل ییلاق نیز از طریق مدارس سیار مرتفع می‌شود و در بیشتر بنکوهای عشایر مدرسه و معلم عشایری موجود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار