مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: در حال حاضر 53 درصد گوشت مصرفی در استان متکی به مراتع است.
کد خبر: ۱۳۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷ 25 November 2015

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رحمان وهاب‌زاده با بیان این مطلب اظهارکرد: منابع طبیعی به عنوان یک سرمایه ملی برای کشور است زیرا بستر توسعه و فعالیت محسوب شده و تمام فعالیت‌های زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی در آن صورت می‌گیرد و در این راستا مقام معظم رهبری در سال گذشته رهنموند‌های ارزشمندی برای حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و زیست محیطی فرمودند.

وی گفت: چالش‌هایی که در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی است تنها به یک دولت و یک منطقه و یک کشور اختصاص ندارد زیرا آثار و تبعات تخریبی و زیانبار آن مشکل فرامرزی و بین‌المللی است که باید تمام مردم برای رفع این مشکل با همکاری و همیاری تلاش کنند.

وی تصریح کرد: در کنترل زمین‌خواری با حمایت استانداری و سازمان قضایی و نیروی انتظامی آذربایجان‌غربی و سایر نهادهای مربوطه توانسته‌ایم رتبه برتر مبارزه با زمین‌خواری را در شش ماهه امسال کسب کنیم.
وی افزود: متاسفانه در سال‌ها و دهه‌های گذشته بر اثر بی‌توجهی به مسائل زیست محیطی شاهد حوادث ناگوار بودیم.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی تصریح کرد: بیش از 40درصد از زمین‌های کشور فرسایش یافته و پوشش گیاهی آن از بین رفته است و ساخت و سازهای غیرمجاز و غیر اصولی سبب تخریب مراتع شده است.
وهاب‌زاده افزود: افزایش گازهای کربنیک و گازهای گلخانه‌ای که بر اثر عوامل ذکر شده به وجود می‌آید سبب خشک شدن تالاب‌ها و دریاچه‌ها در سراسر جهان شده و به ویژه دریاچه ارومیه نیز بر اثر بهره‌برداری‌های غیر اصولی و بی‌توجهی و بی‌مدیریتی و کاهش آب‌های زیر زمینی خشک شده است.

وی یاد آورشد : متاسفانه آرتمیا اورمیانا که سرمایه ملی است باتوجه به تغییر اقلیم در حال نابودی است.
وهاب‌زاده گفت: متاسفانه 80 درصد سفره‌های زیر زمینی از بین رفته و با توجه به افزایش جمعیت و نیاز به مواد غذایی، مراتع و منابع آب در حال کاهش است و باید در مصرف آب و بهره‌برداری از منابع آب فرهنگسازی شود تا بتوانیم منابع را احیاء کنیم.

وی ادامه داد : 53 درصد گوشت مصرفی استان متکی به مراتع است و در این باره مراتع استان دارای گیاهان دارویی بوده و نیاز است برای احیای مراتع مردم و دامداران مشاغلی از قبیل زنبورداری و کشت گیاهان دارویی را برگزینند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار