رئیس دادگستری نکا گفت: وجود شعبه اختصاصی دادگاه خانواده نیاز اساسی شهرستان نکا است تا با بررسی دقیق مشکلات و معضلات ناشی در حوزه خانواده، برای رفع مشکلات اقدام شود.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸ 04 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، امرالله حضرتی، امشب در حاشیه دیدار حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی‌میانجی، معاون قوه‌قضائیه کشور با پرسنل دستگاه قضایی در نکا اظهار کرد: ایجاد دادگاه اختصاصی خانواده، نیاز اساسی برای شهرستان است تا با بررسی مشکلات مربوط به امور خانواده‌ها، در کاهش اختلافات خانوادگی تلاش شود.

وی افزود: دادگاه اختصاصی خانواده در اجرای بند سه از اصل بیست‌ویکم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و بر طبق قانون مصوب 14 مهرماه 1376 مجلس شورای اسلامی برای حفظ کیان و بقای خانواده، به حمایت از مادران و کودکان بی‌سرپرست، رسیدگی به دعاوی خانوادگی و اختلافات زناشویی و مسائل مختلف خانوادگی رسیدگی می‌کند که وجود آن در شهرستان از نیازهای مبرم و اساسی است.

رئیس دادگستری شهرستان نکا در ادامه با اشاره به اینکه به‌طور متوسط ماهانه بین 100 تا 120 پرونده در زمینه خانواده به این دادگاه ارسال می‌شود، یادآور شد: وجود این تعداد مراجعه‌کننده برای امور خانواده، نیاز به ایجاد یک شعبه اختصاصی دادگاه خانواده را افزایش می‌دهد.

حضرتی با بیان اینکه شهرستان نکا با داشتن بافت مذهبی و وجود سنت‌های دینی در خانواده‌ها، باید میزان جرم کاهش یابد، ادامه داد: باید پیشگیری از جرم در دستور کار قرار گیرد تا با کاهش جرم، پرونده‌های قضایی کمتری وارد دادگستری شود و در این راستا نیازمند همکاری همه جانبه مردم با دستگاه قضایی هستیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر سه شعبه حقوقی، دو شعبه کیفری و اجرای احکام مدنی در کنار شعب دادسرا وجود دارد، گفت: دو شعبه بازپرسی، دو شعبه دادیاری و اجرای احکام کیفری در شهرستان فعال است که در راستای افزایش تشکیلات قضایی با توجه به اینکه بر مبنای سال 83 اداره می‌شود، توجه شود.

رئیس دادگستری شهرستان نکا همچنین با اشاره به آمار پرونده‌های وارده به دادگاه نکا گفت: در سال 92، پرونده وارده در شعب حقوقی نکا 3 هزار و 916 فقره پرونده بود که سرانه هر قاضی 109 پرونده بود و در سال 93 نیز 4 هزار و 370 فقره وارد شده که سرانه هر قاضی 122 فقره بود و در هفت ماهه امسال نیز 2 هزار و 749 فقره وارد شده که سرانه هر قاضی 131 فقره پرونده بوده است.

حضرتی ادامه داد: در حوزه شعبه‌های کیفری نیز در سال 92، 93 و هفت ماهه امسال، به‌ترتیب 3 هزار و 327، 3 هزار و 113 و 2 هزار و 44 فقره پرونده وارد شده که سرانه هر قاضی در سال‌های 92 تاکنون به‌ترتیب 140 و 146 فقره پرونده بوده است.

وی با اشاره به پرونده‌های وارده به دادسرا نیز خاطرنشان کرد: در سال 92 تعداد 2 هزار و 151 فقره پرونده به دادسرا وارد شده که در سال 93 نیز 2 هزار و 352 فقره پرونده وارد دادسرا شد و امسال نیز یک‌هزار و 28 فقره پرونده به دادسرا وارد شده که سهم هر قاضی از این پرونده‌ها در سال جاری، 123 فقره پرونده بوده است.

رئیس دادگستری شهرستان نکا در پایان با بزرگداشت 13 آبان‌ماه گفت: 13 آبان، روز مبارزه با استکبار جهانی است و بعد از توافق هسته‌ای باید نگرانی در بحث استکبار بیش از هر زمان دیگری باشد و نباید دل‌خوش به دوستی با آمریکا باشیم چرا که آمریکا در هر صورت دشمن اصلی و درجه یک ما است و باید با حفظ اصول در این رابطه وارد شویم.

همزمان با سفر آیت‌الله لاریجانی ریاست محترم قوه‌قضائیه به استان مازندران؛ حجت‌الاسلام محمدمهدی احمدی‌میانجی معاون قوه‌قضائیه و رئیس مرکز اداره شوراهای حل‌اختلاف کشور به نمایندگی از طرف مقام عالی قوه‌قضائیه، امروز چهارشنبه با ورود به شهرستان نکا با حضور در گلزار شهدای این شهر به مقام شهدای این شهرستان ادای احترام کرد و سپس در جلسه شورای اداری شهرستان نکا شرکت و در ادامه ضمن بازدید از مجموعه دادگستری شهرستان نکا و دیدار با کارکنان و قضات در مسجد جامع این شهرستان، در دیدار مردمی با مردم در جریان مشکلات قضایی مردم قرار گرفت.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار