یک حقوقدان مطرح کرد؛
این حقوقدان گفت: یکی از منافذ فساد در قوانین که بخش کشاورزی از آن متاثر می‌شود قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ است که با تبعیض در کشاورزی چالش‌های جدی در بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی رقم زده است.
کد خبر: ۱۱۵۴۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷ 13 February 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از خبرآنلاین دکتر فرامرز یوسفوندی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: زمین و آب عناصر اصلی کشاورز برای تولید است و تولیدات کشاورزی به عنوان مولفه قدرت کشورها در استقلال غذایی است.
 
وی افزود: بعضی از تولیدات کشاورزی مانند گندم، دانه‌های روغنی و سایر موارد آنچنان واجد اهمیت هستند که کالاهای استراتژیک هستند.
 
این حقوقدان تصریح کرد: اهمیت کالاهای استراتژیک تا آنجا است که جمعیت زیادی از کشورهای جهان سوم با بحران گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند در حالیکه بعضی کشورهای غربی مانند ایالات متحده آمریکا گندم را در دریا می‌ریزد. 
 
قاضی بازنشسته خاطرنشان کرد: امنیت غذایی از شقوق امنیت ملی است لذا استقلال در تولید مایحتاج غذایی برای هر کشور از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.
 
وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: خشکسالی و کم آبی چند سالی است که بخش کشاورزی را دچار چالش کرده است.
 
وی ادامه داد: افت قابل توجه آب‌های زیرزمینی که قابلیت برگشت ندارد، نگران کننده است و  بارش‌های محدود نیز به معنای نابودی اندک اندک سفره‌های آب زیرزمینی در استان کرمانشاه است.
 
این حقوقدان بیان کرد: حداقل وجود بیش از ۶ هزار چاه غیرمجاز و همچنین برداشت‌های بی‌رویه و بی‌ضابطه از منابع آب زیرزمینی یک تهدید و چالش جدی برای توسعه استان کرمانشاه هستند و دستگاه‌های مربوطه باید برای توقف این روند مخرب اقدام کنند.
 
این کارشناس حقوقی ابراز کرد: برداشت‌های بی‌رویه و بی‌ضابطه از چاه‌های مجاز بسیار نگران کننده است و نظارت خاصی هم بر میزان برداشت چاه‌های مجاز وجود ندارد. 
 
وی ادامه داد: یکی از منافذ فساد در قوانین که بخش کشاورزی از آن متاثر می‌شود قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ است که با تبعیض در کشاورزی چالش‌های جدی در بهره‌برداری از آب‌های زیرزمینی رقم زده است. 
 
این کارشناس حقوقی بیان کرد: چالش حفر چاه‌های غیرمجاز چند برابر چاه‌های مجاز، سوء استفاده دارندگان چاه مجاز، ناعدالتی و تبعیض ناروا ، کاهش تولید، بیکاری، مهاجرت و تشدید پدیده حاشیه نشینی در کرمانشاه حدود ۴۰ درصد است و البته ناهنجاری‌های اجتماعی دیگری را نیز به دنبال دارد. 
 
این وکیل دادگستری عنوان کرد: تنها راه افزایش تولید کشاورزی با وجود خشکسالی‌های ممتد، اصلاح قانون توزیع عادلانه آب و بهره برداری عادلانه تمام کشاورزی به تناسب اراضی مستعد کشاورزی از منابع خدادادی به عنوان ذخایر آیندگان و یکپارچه سازی اراضی است. 
 
دکتر یوسفوندی ابراز کرد: تغییر روش‌های آبیاری با استفاده از سامانه‌های آبیاری کم مصرف و کشت محصولات با درآمدزایی بیشتر و ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی و توسعه اقتصاد تعاونی با مشارکت روستاییان است. 
 
این حقوقدان اذعان کرد: همزمان وضعیت معیشت کشاورزان را بهبود داده و بیکاری در این حوزه را کاهش دهد و البته مهاجرت به شهر و پدیده حاشیه نشینی نیز تا حدودی کنترل شده و با روش کشاورزی و دامداری می توان از ظرفیت صادراتی استان با وجود مرز مناسب با کشور عراق با بهبود همزمان وضعیت حمل و نقل استفاده کرده و رونق اقتصادی در استان را به ارمغان آورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار