معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یکی از چالش های استان خوزستان را شوری خاک عنوان کرد و گفت: این استان با دارابودن افزون بر یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی, ۱۵ درصد اراضی آبی کشور را در اختیار دارد.
کد خبر: ۱۱۵۲۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ 31 January 2024

تابناک خوزستان: صفدر نیازی شهرکی روز چهارشنبه در نشستی که در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد افزود: در حوزه آب اقدامات زیادی شده ولی در حوزه خاک اقدامات ناچیز بوده این در حالی است که بستر خاک در برخی مناطق دچار تضعیف شده و مواد آلی آنها از بین رفته است.

وی افزود: بدون خاک خوب با وجود آب فراوان نیز نمی‌توان محصول خوبی تولید کرد؛ امیدواریم مطالعات خاک‌شناسی و حاصلخیزی انجام شود.

معاون وزیر کشاورزی گفت: واحد امور خاک در خوزستان تشکیل شد که امیدواریم توسعه و تقویت شود تا بتوان وظایف سنگینی که بر دوش وزارت کشاورزی محول شده را در استان عملیاتی کند.

وی اظهارکرد: یکی از چالش های استان خوزستان موضوع شوری خاک است که باید برای آن هم تدبیر شود البته این امر بدون هماهنگی بین زراعت، باغبانی، مرکز تحقیقات، بخش خصوصی، تشکل‌ها و برنامه‌های مربوط به خاک محقق نمی‌شود.

نیازی شهرکی بازیابی داده‌های گذشته را ضروری دانست و بیان کرد: عوامل متعددی برای رشد گیاه موثر است که ۳۴درصد به عملیات آب و خاک، ۳۲ درصد به عملیات به‌نژادی و بقیه به عملیات به‌زراعی وابسته است.

وی با تاکید بر اینکه حدود یک سوم میزان بهره‌وری محصولات کشاورزی به آب و خاک وابسته است گفت: ظرفیت‌های فراوانی در استان خوزستان وجود دارد و به علت وجود این ظرفیت‌ها سرمایه گذاری کشاورزی را نسبت به دیگر استان‌ها متفاوت کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در خوزستان افزود: باید از نظر اعتبارات و حمایت، توجه ویژه‌ای به بخش کشاورزی خوزستان انجام شود.

استان خوزستان با ۱۷.۸ میلیون تن انواع محصول کشاورزی تولید حدود ۲۰ درصد مواد غذایی کشور را برعهده دارد.

منبع/ایرنا

برچسب ها: کشاورزی ، خوزستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار