معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به رشد زودتر از موعد گندم در این استان، گفت: با توجه به زمان کشت و مرحله رشد گیاه، هر مزرعه نیازمند نسخه منحصر به فرد است.
کد خبر: ۱۱۴۹۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۷ 15 January 2024

به گزارش تابناک گلستان، علی‌اکبر مهقانی شامگاه دوشنبه، ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرنگاران به آخرین وضعیت کشت گندم در استان گلستان اشاره و اظهار کرد: امسال به سبب افزایش دما در فصل کشت و البته بارندگی‌های مناسب، مراحل رشدی گندم زودتر از موعد اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه اکنون در بیشتر گندم‌زارها از مرحله کشت عبور کرده و وارد مرحله داشت شده‌ایم، ادامه داد: در این شرایط، تغذیه گیاه بسیار مهم است و کشاورزان باید مستمر به مزارع گندم سرکشی و با مشورت کارشناسان و در نظر گرفتن مرحله رشد گیاه، از کودهای سرک استفاده کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گلستان تصریح کرد: اگر مرحله رشد خیلی جلوتر بود، حتماً باید در مصرف کودهای ازته تجدید نظر نموده و یا از آن کمتر استفاده و یا با کودهای پتاسه مخلوط کنند.

وی با بیان اینکه در این شرایط، علف‌های هرز و آفات نیز زودتر دست به کار شده‌اند، اضافه کرد: در سرکشی‌ها، مدیریت علف‌های هرز و آفات هم باید خیلی جدی گرفته شود تا آسیب جدی به محصول وارد نشود.

افزایش سطح زیر کشت گندم در گلستان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گلستان نیز در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال سطح زیر کشت گندم در استان گلستان نزدیک به ۳۷۰ هزار هکتار است، تاکید کرد: کود سرک در گندمزارها حتماً باید استفاده شود.

صمد ضیایی گفت: در مرحله شروع پنج زنی تا اوایل ساقه رفتن، اگر گندم ارتفاع زیادی دارد، کود ازته کمتر «۵۰ کیلوگرم در هر هکتار» با کود کلر پتاسیم مخلوط و استفاده شود تا مقاومت گیاه در مقابل آفات و بیماری‌ها افزایش یابد و استحکام آن زیاد شود.

وی با بیان اینکه گندم استان گلستان به لحاظ کیفیت، حرف اول را در کشور می‌زند، اضافه کرد: سال گذشته استان گلستان با بیش از یک میلیون تُن، در رتبه دوم تولید گندم کشور قرار گرفته است.

برچسب ها: گلستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار