در این روز‌ها، شاهد تحرکات مهمی از فعالان سیاسی در فضای مجازی و تریبون‌های سخنرانی هستیم. مسئولان برگزاری انتخابات هم با اعلام آمار‌ی نسبت به شبهات مطرح از سوی فعالان سیاسی پاسخ داده اند که در نوشتار زیر، مروری بر این خبر‌ها خواهیم داشت.
کد خبر: ۱۱۴۸۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۷ 12 January 2024

به گزارش تابناک قم، در این روزها شاهد تحرکات مهمی از فعالان سیاسی در فضای مجازی و تریبون‌های سخنرانی هستیم. مسئولان برگزاری انتخابات هم با اعلام آمار‌ی نسبت به شبهات مطرح از سوی فعالان سیاسی پاسخ داده اند که در نوشتار زیر، مروری بر این خبر‌ها خواهیم داشت.

هشدار انتخاباتی - اقتصادی متکی
به نوشته تسنیم، منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان گفت: باید به این نکته توجه کنیم که مردم براساس رضایتی که از شرایط کشور دارند، پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند و دولت نسبت به این مساله وظیفه دارد که به رفع مشکلات مردم به ویژه مشکلات اقتصادی و معیشتی آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

کنایه روحانی به آمار آرای باطله انتخابات ۱۴۰۰
به نوشته جماران، حسن روحانی، رییس جمهوری پیشین کشورمان در بخشی از اظهاراتش در مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: برای اولین بار در سال ۹۸ و ۱۴۰۰ ما انتخابات حداقلی داشتیم. این درد را کجا ببریم؟ شما که می‌گفتید دولت حاکم محبوبیت ندارد، پس چرا هر کس کوچکترین حمایتی از دولت کرد، آن را ردصلاحیت کردید؟ همه طرفداران دولت را تایید می‌کرد، خب رای نمی‌آوردند. چرا سال ۹۸ کاری کردید که اکثریت مردم پای صندوق رای نیامدند. در سال ۹۲ نزدیک ۷۳ درصد و در سال ۹۶ بیش ار ۷۳ درصد مردم پای صندوق رای آمدند.امروز روز امتحان بزرگ تاریخی برای شورای محترم نگهبان است. تاریخ در این روزها درباره شورای نگهبان قضاوت خواهد کرد. باز می‌خواهند رقیب نامزد اصلی انتخاب آرای باطله باشد؟

ادعای کوهکن درباره لیست ۳۰ نفره اصلاح طلبان در تهران
محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا گفت: در تهران انتخابات مجلس کاملا سیاسی است، در مجلس دهم ۳۰ نامزد فهرست ائتلاف امید در تهران رأی آوردند و در مجلس یازدهم ۳۰ نامزد ائتلاف اصولگرایان به مجلس راه یافتند. هم اکنون بررسی ترکیب نامزدهای تأییدصلاحیت شده در تهران نشان می دهد، که اصلاح طلبان به راحتی می توانند یک فهرست کامل ۳۰ نفره را ببندند.

احمدی‌نژاد وارد انتخابات مجلس نمی‌شود
علیرضا بیگی، نماینده نزدیک به احمدی نژاد که اخیرا توسط هیات نظارت رد صلاحیت شده است، در پاسخ به اینکه «احمدی‌نژاد برای انتخابات مجلس دوازدهم برنامه‌ای دارد و لیست ارائه می‌کند؟» به خبرآنلاین می گوید: خیر، به هیچ عنوان احمدی‌نژاد در اوضاع کنونی بنای کنش‌گری سیاسی ندارد.

پزشکیان: اگر توصیه‌های رهبری نبود مرا تایید صلاحیت نمی کردند
به نوشته همشهری آنلاین مسعود پزشکیان، نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق بهداشت در دوره اصلاحات به موضوع تایید صلاحیت خودش واکنش نشان داد.مسعود پزشکیان نماینده تبریز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در رسانه ها و از جاهای مختلف شنیدم که مقام معظم رهبری اسم مرا آوردند و سوال کردند که به چه دلیل اینطور شده است و مرا مدیون خودشان کردند.وی افزود: نهایتا اگر توصیه های رهبری نبود، تصور نمی کنم آنها می خواستند مرا تایید کنند.

مأموریت ۳ چهره اصولگرا برای رایزنی با شورای نگهبان درباره ردصلاحیت‌ها
به نوشته ایسنا در نشست هیات عالی شورای وحدت اصولگرایان بعد از ارائه گزارش بررسی صلاحیت‌ها در جناح‌های مختلف سیاسی و اثرات آن بر مشارکت و تحقق منویات رهبری انقلاب و جایگاه جریان اصولگرایی در این زمینه و با توجه به گزارش‌های واصله درباره بررسی صلاحیت‌ها در حوزه‌های انتخابیه مقرر شد هیاتی سه‌نفره جهت رایزنی و مذاکره با شورای نگهبان تشکیل شود. قرار است این هیات سه‌نفره متشکل از منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان و حجت الاسلام جلالی ضمن جمع‌بندی اطلاعات در موضوع ردصلاحیت‌ها، در تهران و استان‌ها، با شورای نگهبان رایزنی داشته باشند و با اخذ استدلال‌ها و ارائه مستندات لازم، زمینه حضور حداکثری کاندیداها و ارتقای بسترهای لازم برای مشارکت سیاسی را فراهم کنند.

اعتراض ۹ هزار و ۴۹۷ تن به ردصلاحیت شان از سوی شورای نگهبان
به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در جریان ارتباط تلفنی با پخش اخبار سراسری شبکه یک درباره تعداد داوطلبانی که نسبت به رد صلاحیت خود اعتراض کرده اند، گفت: مهلت سه روزه شکایت از نظر هیات های نظارت ساعاتی قبل به پایان رسید و ۹ هزار و ۴۹۷ داوطلبی که در مرحله قبل به هر دلیل صلاحیت آنها تایید نشده بود، اعتراض خود را در سامانه داوطلب ثبت کردند. وی افزود: بعد از بررسی صلاحیت داوطلبان در مرحله هیات های اجرایی و هیات های نظارت،‌ هم اکنون نوبت شورای نگهبان است که اعتراضات را بررسی و به عنوان مرجع تجدید نظر نهایی،‌ نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی را اعلام کند.

جبهه تحول‌خواهان در خبرگان از فهرست جامعه مدرسین حمایت می‌کند
به نوشته ایرنا، مجتبی شاکری عضو جبهه تحول‌خواهان انقلابی با بیان اینکه تشکل متبوعش در انتخابات خبرگان، نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را ملاک قرار می‌دهد، گفت: آماری که تاکنون منتشر شده، نشان می‌دهد، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نیز رقابتی خواهد شد.

افزایش ۴ هزار شعبه اخذ رأی در مقایسه با انتخابات مجلس یازدهم
به نوشته ایرنا، شاهچراغی، معاون سیاسی وزارت کشور گفت: در انتخابات امسال ۴۰۰۰ شعبه بیشتر از گذشته در نظر گرفتیم تا در رأی‌گیری تسهیل شود، همچنین نزدیک ۵۹ هزار شعبه آماده اخذ رای هستند و دستگاه‌های احراز هویت و نرم‌افزارهای مورد نیاز تأمین شده است. اعضای شعب مشخص می‌شوند که این‌ها جدا از وظایف ناظران شورای نگهبان است. وی از چاپ و آماده سازی ۷۱ میلیون تعرفه به تفکیک خبر داد و خاطرنشان کرد: برای اجرای انتخابات همه شرایط فراهم است. قانون همه چیز را تعریف کرده و همه کارها باید برابر قانون صورت می گیرد.

کدام طیف‌های سیاسی، بیشترین داوطلبین را در انتخابات دارند؟
به نوشته ایسنا محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور در خصوص گرایش حزبی داوطلبین انتخابات مجلس، تصریح کرد: در پرسشنامه داوطلبان گزینه‌ای در خصوص طیف سیاسی داوطلبین نداریم اما با توجه به بررسی‌ها در این مدت ۴۷۰۳ داوطلب مستقل، ۲۷۲۵ داوطلب اصولگرا، ۱۵۶۰ داوطلب اصلاح طلب و مابقی نامشخص عنوان شده بود، آنچه مشهود است در انتخابات امسال طیف‌های مختلف سیاسی حضور فعالی دارند.

چرا برگه رأی ۲ انتخابات تجمیع شد؟
وزیر کشور گفت: تجمیع تعرفه رأی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برای صرفه‌جویی در چاپ بوده است.احمد وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تجمیع تعرفه رای دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: تعرفه ها یکی نشده، بلکه در واقع این کار برای صرفه جویی در چاپ است. تعرفه رای از وسط دو تا می‌شود و هر یک به صندوق خود انداخته می‌شود.

زمینه حضور وزرا و کاندیداها در دانشگاه‌ها را فراهم کنیم
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با بیان اینکه از ۱۲ بهمن‌ماه تا اسفندماه ۱۴۰۲ زمینه حضور وزرا و کاندیداها در دانشگاه‌ها را فراهم کنیم، گفت: درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی جلساتی در حوزه انتخابات برای استادان و اعضای هیات علمی داشته باشیم و از تشکل‌های دانشجویی برای برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تریبون آزاد در فضای انتخاباتی حمایت کنیم.

وحیدی: ۲۰۰۰ شکایت نشان دهنده اعتماد به سازوکار انتخابات است
به نوشته ایرنا وزیر کشور گفت: بیش از دو هزار شکایت، نشان دهنده اعتماد به سازوکار انتخابات است. در هیات های اجرایی برخی افراد رد شده بودند که توسط هیات نظارت تایید شدند و ما خوشحال شدیم چون از ابتدا هم مایل به رد صلاحیت نبودیم.

احراز نشدن صلاحیت به معنی بلاتکلیفی نیست
مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: احراز نشدن صلاحیت به معنی بلاتکلیفی نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات نیست و این افراد می‌توانند مانند تایید صلاحیت‌نشدگان، از طریق شورای نگهبان اعتراض کنند.

۱۰ دلیل رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس برای اهمیت مشارکت در انتخابات

رییس مرکز پژوهش های مجلس، در ۱۰ نکته دلایل اهمیت مشارکت در انتخابات را برشمرد. این دلایل به شرح زیر هستند:

۱- در اسلام هدف نهایی هر فعالیتی، رشد و تعالی انسان است و توسعه انسانی بر هر امری مقدم است. مشارکت مردم از اصلی ترین ابزار یادگیری اجتماعی و رشد فردی است؛ بنابراین امری دینی است.

۲- در نگاه اسلامی مشارکت و رای دادن صرفا حق نیست که بتوان از آن صرف نظر کرد، بلکه چون هر فردی در مورد رشد و پیشرفت جامعه مسئول است هم حق است و هم وظیفه.

۳- مشارکت فراگیر از آنجا که فرصت رشد همگانی و برابر استعدادهاست، عین عدالت است و چون نظارت جمعی را افزایش می دهد قطعا کاهنده فساد است و قدرت توزیع عادلانه ای پیدا می کند و شفافیت به اوج می رسد.

۴- شکل گیری گفت‌وگوی اجتماعی و مشارکت مردم، اعتماد عمومی را در جامعه افزایش می دهد. فضا که مثبت شود ظرفیت‌ها بر هم افزا می شود. البته مشارکت باید در همه سطوح اعم از تصمیم گیری، مطالبه گری، نظارت و اجرا دنبال شود. به مردم باید اعتماد شوند تا اعتماد کنند.

۵- در فضای مشارکت فرصت برای کاهش تعارضات اجتماعی و افزایش وحدت اجتماعی فراهم می شود. فرصت احساس نیاز به یکدیگر و افزایش هماهنگی و بهره وری پیدا می شود.

۶- با مردمی سازی و مشارکت مردم، اشتباهات و سوگیری تصمیم گیری ها کاهش پیدا می کند، چون هر کسی نقطه ضعف دیگری را برطرف می‌کند. با به میدان آمدن ظرفیت‌های مردمی، کارآمدی برای حل مسائل کشور افزایش می یابد.

۷- پشتوانه مردمی حاصل از مشارکت و افزایش مشروعیت و مقبولیت نظام، توان رایزنی های بین المللی سیاست خارجی در راستای تحقق منافع ملی کشور را به طور چشمگیری افزون‌تر می‌کند.

۸- سلامت روانی جامعه در سایه مشارکت فراگیر با شکل گیری انسان های سازگارتر، تفاسیر مشابه، ذهنیت‌های مشترک و جامعه همگراتر ارتقا پیدا می‌کند.

۹- اصل ۶ قانون اساسی بر اداره امور کشور به اتکای آرای عمومی تاکید دارد و کارنامه انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی با برگزاری ۳۹ مورد و به عبارتی هر ۱۴-۱۳ ماه یک انتخابات کارنامه درخشانی است.

۱۰- سیره امامین انقلاب هم همواره تاکید بر اهمیت مشارکت مردم و برگزاری انتخابات بوده است و تاکید نموده‌اند که نه تنها جمهوریت بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار