سرپرست فرمانداری قصرشیرین از پیگیری رفع مشکل آب شرب و کشاورزی روستاهای بخش مرزی سومار خبر داد و گفت: امسال هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال در حوزه امور آب برای اجرای خط انتقال و تامین آب روستاهای این بخش اختصاص یافته که از این میزان تاکنون ۱۴۰ میلیارد ریال آن هزینه شده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۰ 28 December 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا «محمد نجفی» عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از زیرساخت های بخش مرزی سومار در نشستی با چند نفر از کشاورزان این منطقه با موضوع بررسی مشکلات روستاییان، افزود: پیشرفت اجرای زیرساخت های شبکه انتقال آب روستاها و بخش سومار هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مابقی اعتبار آن نیز در مرحله عقد قرارداد است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین، همچنین از اختصاص ۱۰ میلیارد ریال اعتبار آب و فاضلاب روستایی برای اصلاح و احداث شبکه های روستایی بخش سومار خبر داد.

وی اضافه کرد: تمام تلاش جهاد کشاورزی و امور آب و دیگر دستگاه های متولی این است که بتوانیم از راه های مختلف زیرساخت ها و حق آبه روستاهای بخش سومار را برای رفع مشکل آب شرب و کشاورزی آماده کنیم.

پیش تر مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز اعلام کرد که جهت تامین آب مرز و شهر سومار که ۱۲ کیلومتر از هم فاصله دارند، ۱۷ هزار متر لوله‌گذاری انجام شده و خط انتقال قدیمی مخزن قصرشیرین به شهر سومار هم در حال بازسازی است که با تکمیل این عملیات شهر سومار، بازارچه مرزی و ۶ روستای مسیر شهر تا بازارچه هم با جمعیتی در حدود ۲۰۰ خانوار از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

نجفی، همچنین از اختصاص هشت میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح شبکه روشنایی بخش مرزی سومار خبر داد و گفت: این طرح در مرحله مبادله و عقد قرارداد است.

وی افزود: امسال در حوزه راهداری در بخش سومار ۶۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته که علاوه بر تزریق این اعتبار از محل های دیگری نیز جذب اعتبار صورت گرفته و تاکنون یک هزار و ۵۰۰ میلیون ریال برای جاده سازی و آسفالت در این بخش هزینه شده و اکنون از سه راهی نفت شهر تا ورودی بخش مرزی سومار آسفالت است.

سرپرست فرمانداری قصرشیرین گفت: همچنین امسال برای رفع نقص سیستم شبکه انتقال آبیاری بخش سومار ۵۰۰ میلیارد ریال اختصاص یافته و صدور اسناد کشاورزی روستاییان نیز به منظور ایجاد انگیزه برای بازگشت مردم در دست اقدام و این از افتخارات نظام است.

نجفی از کشاورزان خواست تا از طریق سامانه کشت قراردادی بتوانند از خیر و برکت و بیمه و مزایای این طرح برخوردار شوند.

سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی، پلتفرمی جهت عقد قرارداد خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی نظیر گندم و زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی است که کشاورزان با ثبت قرارداد خود در این سامانه علاوه بر اینکه از تخفیف بیمه محصولات کشاورزی استفاده می کنند می توانند از دیگر مزایای آن نیز برخوردار شوند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نفت شهر از توابع بخش سومار در قصرشیرین در ۷۲ کیلومتری جنوب این شهرستان واقع شده است که تا قبل از جنگ تحمیلی آوازه بلندی داشت و یکی از مدرن ترین مناطق غرب کشور بود و از امکانات خوبی از جمله فرودگاه، سینما، مدرسه و گاز کشی برخوردار بود.

منطقه مرزی نفت شهر که در اصطلاح محلی به «نفت شاه» معروف است، دارای چاه های نفت است که روزانه ۲۰ هزار بشکه آن از طریق تلمبه خانه با خط انتقال به پالایشگاه کرمانشاه منتقل می شود.

این منطقه همچنین دارای زمین های کشاورزی بسیاری است که تا چند سال اخیر آلوده به مین و مواد منفجره بود که با اقدام های موثر نیروهای پاکسازی هم اکنون تمام اراضی کشاورزی منطقه از مین و مواد منفجره پاکسازی شده است.

نفت شهر تا قبل از جنگ تحمیلی پنج هزار نفر جمعیت داشت که در جریان جنگ و با اشغال آن از سوی نیروهای بعثی خالی از سکنه شد و پس از بازپس گیری این منطقه مرزی به دلیل حضور نیروهای نظامی و میادین مین، شرایط بازگشت ساکنانش را نداشت.

با پاکسازی اراضی آلوده به مین این منطقه، عملیات بازسازی نفت شهر و زیرساخت های آن با نام امام جواد الائمه (ع) از شهریور سال ۹۳ آغاز شد.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین دارای ۸۶ کیلومتر مرز با عراق است که این بخش مرزی ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا دارد که پنج روستای آن در حوزه استحفاظی شهرستان گیلانغرب واقع است.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت، ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها ۲ مرز رسمی پرویزخان و خسروی فعال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار