مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب، میان حوزه و دانشگاه رابطه بسیار اندکی وجود داشت گفت: امروز دروازه‌های حوزه و دانشگاه‌ها به روی هم گشوده شده و باید بیش از پیش تقویت شود.
کد خبر: ۱۱۴۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲ 19 December 2023

به گزارش تابناک قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی دوشنبه شب در همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفا قم همچنین اظهار داشت: مقوله وحدت و هم‌گرایی حوزه و دانشگاه و در کنار هم قرار گرفتن خیل عظیم عالمان و بزرگان دینی و دانشگاهیان در سطوح گوناگون، پدیده‌ای است که اتفاق افتاده، برکت‌های فراوانی داشته و شجره طیبه‌ای شده‌است.

وی در ادامه افزود: در حوزه‌های مختلف اعم از دانشی، اجتماعی، سیاسی، تقنینی، اجرایی و در تعامل‌های حوزه و دانشگاه و تبادل‌های علمی ده‌ها شاخص داریم که نشان از کامیابی‌های ناشی از وحدت حوزه و دانشگاه و این راهبرد بنیادین نظام و انقلاب‌اسلامی است.

مدیر حوزه‌های علمیه همچنین با بیان اینکه بیش از ۱۰ هزار تَن طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب از دانشگاه به حوزه علمیه آمده‌اند گفت: تقریبا به همین تعداد نیز از حوزویان در رشته‌های گوناگون از علوم انسانی تا فیزیک و ریاضی در دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند.

وی افزود: هزاران استاد نیز از حوزه به سمت دانشگاه و از دانشگاه به حوزه آمدند، و دروازه‌های استفاده و بهره متقابل فراهم شده، بنابر این پرونده کامیابی‌های حوزه و دانشگاه از یکدیگر کم نیست.

وی ادامه داد: تشکل‌های دانشجویی، بسیج دانشجویی، نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه و از سویی دیگر حضور دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف حوزه علمیه و تبادل تجربه‌های انجام شده، بخشی از شاخص‌های کامیابی حوزه و دانشگاه از هم است.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: قبل از پیروزی انقلاب، میان حوزه و دانشگاه رابطه بسیار اندکی وجود داشت، بزرگان و عالمان تراز بالایی مانند شهیدان مطهری و بهشتی در یک دایره محدودی رابطه و تاثیر داشتند.

اعرافی تصریح کرد: امروز دروازه‌های حوزه و دانشگاه‌ها به روی هم گشوده شده، و این گشایش درخور تحسین و قدردانی است و باید بیش از پیش نیز تقویت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان بیان داشت: روز وحدت حوزه و دانشگاه هم برای قدردانی از داشته‌ها و دستاوردها و تاکید بر تعمیق و گسترش آن و هم برای نگاه افکندن به ناداشته‌ها، آسیب‌ها و کاستی‌ها است.

وی اضافه کرد: بدون تردید اگر آرمان حداکثری و تمدن نوین اسلامی و گفتمان جهانی انقلاب اسلامی را مدنظر قرار دهیم، همچنان عقب‌ماندگی‌های جدی داریم.

آیت‌الله اعرافی یادآور شد: نهادهای علمی و حوزه و دانشگاه موتور محرک جامعه، انقلاب و نظام‌اسلامی هستند، همه سرنوشت‌ها در این ۲ نهاد رقم می‌خورد، ما منصفانه باید بپذیریم که هنوز به همه نیازها پاسخ نداده‌ایم و همه کاستی‌ها را نیز رفع نکرده‌ایم.

وی ادامه داد: دسیسه‌هایی که در هر دو طرف برای فاصله گرفتن از گفتمان متعالی‌ الهی، اسلامی و انقلابی اِعمال می‌شود، همچنین ضعف‌های متعارف و عادی باید مورد نظر قرار گیرد.

حضور مبلغان جوان یکی از جلوه‌های وحدت حوزه و دانشگاه است

رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌های کشور نیز گفت: سال گذشته بعد از اغتشاش‌ها و التهاب‌هایی که در فضای عمومی کشور رقم خورد، ما در ماه رمضان به فضاهای دانشگاهی اعزام مبلغ داشتیم، و یکی از جلوه‌های وحدت حوزه و دانشگاه نیز حضور مبلغان جوان، فاضل، دردآشنا، صمیمی و متواضع از فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه در فضاهای جوان و پُر شَر و شور و بی‌تعارف دانشگاهی است.

حجت‌الاسلام مصطفی رستمی همچنین یادآور شد: در اغتشاش‌های سال قبل برخی رفتارهای القایی مانند فحاشی‌ها و هتک حرمت به نمادهای دینی و لباس روحانیت برای ایجاد شکاف بین بخش‌های مختلف جامعه از سوی جریان نفاق طراحی شده بود.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق‌ها، ۷۰۰ طلبه جوان برای امر تبلیغ در فضاها و خوابگاه‌های دانشجویی حاضر شدند، و پس از بازگشت این افراد از تبلیغ، به منظور مقایسه رفتار دانشجویان با طلبه‌ها در ماه رمضان بعد از اغتشاش‌ها با سال‌های قبل از آن، یک نظرسنجی انجام شد.

وی افزود: بر اساس این نظرسنجی‌ از مبلغان اعزامی به دانشگاه‌ها، میزان مراجعه همچنین میزان احترام، ارتباط و سوال نسبت به قبل بیشتر شده‌است.

رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها با بیان اینکه بر خلاف تصورها، توهین و جسارت به مبلغان، از سوی دانشجویان کمتر شده خاطرنشان کرد: نعمت بزرگی که انقلاب‌اسلامی برای ارتباط دین با نسل جوان فراهم کرده را نباید فراموش کنیم.

وی با بیان اینکه قبل از پیروزی انقلاب در بسیاری از مواقع، اختلاف‌افکنی میان حوزه و دانشگاه موفقیت‌آمیز بود تصریح کرد: حوزویان اکنون با گستردگی بیشتری در فضاهای دانشگاهی حضور دارند.

رستمی در بخش دیگری سخنان یادآور شد: تا پیش از به‌وجود آمدن دانشگاه در کشور شکل‌هایی از تربیت معلم یا دارالفنون یا آموزش عالی را داشتیم، ولی دانشگاه تهران به عنوان نخستین دانشگاه کشور در سال ۱۳۱۳ تاسیس و دانشگاه با شکل موجود، به عنوان یکی از تاسیس‌های تمدن غربی در ایران شکل گرفت.

وی ادامه داد: تاسیس دانشگاه‌ها مانند بسیاری از آثار تمدن غربی مثل سینما، باید ابزار و لوازم خود را به همراه می‌داشت، یکی از این لوازم نیز دیدگاه غالبی است که مبتنی بر جدایی دین از سیاست و معرفت‌زدایی از دین و محصور کردن منابع معرفت به منابع حسی و به نوعی سکولاریسم است.

وی افزود: این نگاه در درون نهاد دانشگاه در غرب در بستر تمدن غربی شکل گرفته بود، در ایران نیز دانشگاه به همین صورت ایجاد شد.

وی بیان داشت: دست نشانده‌های غربی‌ها در دوره پهلوی‌ها درصدد بودند تا بین مفسران، مُبَیِنان و عالمان دینی با جامعه و به‌ویژه نسل جوان و فرهیخته آماده برای مدیریت کشور فاصله بیاندازند.

رستمی تصریح کرد: دانشگاه محل تربیت مدیران آینده کشور است، از این رو برای جدایی بین دانشگاه و دین برنامه‌ریزی دقیقی انجام شده بود.

رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با ذکر این نکته که برای تفرقه بین دانشگاه و حوزه‌های علمیه کارهای زیادی صورت گرفته بود تصریح کرد: گاهی وقت‌ها از نعمتی که عظمت نهضت اسلامی برای دین و عالمان دینی ایجاد کرده، غافل هستیم.

حجت‌الاسلام رستمی بیان کرد: به برخی از بی‌مهری‌هایی که چه بسا خودمان هم در ایجاد آن، نقش و تاثیر داریم، توجه می‌کنیم و از عظمت اتفاق بزرگی که در پی انقلاب‌اسلامی رخ داد، غافل می‌شویم.

همزمان با بیست‌وهفتم آذرماه چهل‌وچهارمین سال‌روز شهادت آیت‌الله محمد مفتح، همایش ملی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور جمعی از روحانیان و فضلای حوزه علمیه قم برگزار شد.

شهید آیت‌الله مفتح در سال ۱۳۵۸ به دست گروه تروریستی فرقان به شهادت رسید.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار