آفت کرم برگ خوار سفید و سایه شوم و سنگین این مهمان ناخوانده بر بخشی از مزارع و باغ‌های کهگیلویه وبویراحمد سایه افکنده و سبب بروز خسارات به محصولات باغی و صیفی جات و نگرانی میان کشاورزان و باغداران این استان کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۳۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷ 17 December 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد  ایرنا نوشت : آفت همه چیز خوار کرم برگ‌خوار پاییزه یکی از مهمترین و خسارت بارترین آفات است که اخیراً حضور و بروز خسارت آن در برخی مزارع استان‌های کشور مشاهده و تایید شد و با توجه به قدرت تخریب این آفت نیاز است تدابیرلازم برای مبارزه باآن در سطح کهگیلویه و بویراحمد اندیشیده شود.

لارو‌های این آفت به رنگ سبز روشن تا قهوه‌ای تیره با خطوط طولی روشن در امتداد بدن هستند و در حشرات نر بال‌های جلوئی خاکستری تیره با لکه‌های خالدار قهوه‌ای رنگ، با نقاط سفید مثلثی شکل در نزدیک مرکز بال، بال عقبی سفید نقره‌ای با نوار تیره در حاشیه بال است.

تغذیه لارو در محصول ذرت، از پارانشیم برگ است و برگ را به‌صورت مشبک و تور مانند در می‌آورد و در آلودگی شدید با حذف کامل برگ میزبان همراه است و تمام قسمت‌های گیاه ذرت از جمله میوه و دانه مورد تغذیه این آفت قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال آفت علاوه بر پرواز حشره بالغ، ورود تخم، لارو یا شفیره به همراه اندام‌های گیاه میزبان است.

با توجه به مشاهده آفت خطرناک و قرنطینه‌ای کرم برگ‌خوار پاییزه در برخی شهر‌های استان‌های کرمان، فارس و هرمزگان ردیابی این آفت از سوی کارشناسان جهاد کشاورزی در شهرستان کهگیلویه آغاز شده است تا مانع از ورود آن شده و یا در صورت ورود با مبارزه به موقع از انتشار آن جلوگیری شود.

مهم‌ترین میزبان آفت کرم برگ‌خوار پاییزه، گیاهان علوفه‌ای هستند که می‌تواند یک تهدید مهم برای بخش کشاورزی و دامداری استان کهگیلویه وبویراحمد باشد، زیرا این آفت، با داشتن دامنه میزبانی وسیع بیش از ۳۵۰ گونه گیاهی، دارای قدرت پروازی و پتانسیل خسارت‌زایی بالا است.

گیاهان ذرت، سورگوم، پنبه، برنج، گندم، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، سویا، سیر، پیاز، یونجه، بادام‌زمینی، لوبیا، شلغم و چغندر قند از مهم‌ترین میزبان‌های این آفت به‌شمار می‌روند.

شبکه خودمراقبتی برای مبارزه با آفت در کهگیلویه تشکیل شد

مدیر جهاد کشاورزی کهگیلویه در این رابطه با اشاره به برگزاری جلسات مختلف گیاهپزشکی با حضور کارشناسان به خبرنگار ایرنا گفت: این نهاد با تشکیل شبکه مراقبت علاوه بر آموزش کشاورزان ورود علوفه از استان‌های همجوار را نیز ممنوع کرده است.

کیومرث روزیان اظهارداشت: کارشناسان برنامه‌های پیشگیرانه را به همه کشاورزان و دامداران اعلام و با بازدید مستمر از مزارع و دامداری‌ها اجرای این دستورالعمل‌ها را پیگیری می‌کنند.

وی بر همکاری اعضای مدیریت بحران استان و شهرستان برای مقابله با این آفت وکاهش خسارت احتمالی تاکید کرد.

پایش مزارع در دستور کار جهاد کشاورزی کهگیلیه وبویراحمد

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه اظهار داشت: برای اولین بار این پروانه در استان‌های کرمان، هرمزگان و بوشهر مشاهده شد.

حسین لایقی مطلق بیان کرد: برای جلوگیری از ورود آفت کرم برگخوار پاییزه به مزارع ذرت پایش مزارع از سال گذشته در سطح استان آغاز شد.

وی افزود: سال گذشته با ردیابی این آفت یکهزار هکتار از مزارع ذرت شهرستان‌های باشت، گچساران و چرام برای مقابله با این آفت از سوی کارشناسان در حال انجام است.


لایقی مطلق اظهارکرد: با توجه به رفتار تهاجمی، قدرت پروازی، تولیدمثلی بالا و دامنه میزبانی گسترده این آفت نیاز است مدیریت بحران استانداری و همه نهاد‌ها متولی همکاری لازم با جهاد کشاورزی در صورت شیوع این آفت به مزارع استان را داشته باشند.

طرح مبارزه با این آفت به مدیریت بحران استان اعلام شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برگزاری مستمر جلسات تخصصی برای مبارزه با این آفت در سطح شهرستان‌ها اظهار داشت: برای جلوگیری از ورود آفت اقداماتی نظیر آموزش کشاورزان و کارشناسان، پایش مستمر مزارع و جلوگیری از ورود محموله‌های زراعی مشکوک به استان در حال انجام است.

سید علی معتمدی پور تصریح کرد: برای مبارزه با این آفت با توجه به قدرت تخریب و آسیب زا بودن آن در قالب طرحی پیشنهادات لازم به استانداری و مدیریت بحران اعلام شد.

وی تصریح کرد: نیاز است همه نهاد‌ها با توجه به حمله این افت به طیف وسیعی از محصولات کشاورزی از قبیل ذرت، گندم، گوجه فرنگی، کلزا، بادمجان و خیار با جهاد کشاورزی همکاری لازم را داشته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۲ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که کل بهره برداران این استان سالیانه حدود یک میلیون تن محصول تولید و روانه بازار می‌کنند.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کل اراضی زراعی استان ۲۷۲ هزار هکتار است و در هر سال سطح زیر کشت ما حدود ۱۱۰ هزار هکتار دیم و ۴۷ هزار هکتار، کشت آبی و مابقی آن هم آیش است و سطح اراضی باغی ما حدود ۳۴ هزار و ۹۶۰ هزار هکتار آبی و ۴ هزار هکتار به صورت کشت دیم است که کل تولیدات محصولات استان در همه زمینه ها، حدود یک میلیون تن در سال برآورد می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار