مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان گفت: از سال آینده عملیات اجرایی طرح ایجاد تقاطع همسطح سه‌راهی شرف‌آباد آغاز خواهد شد و از بار ترافیک کاسته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۴۳۳۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۶ 13 December 2023

به گزارش تابناک کرمان، سه‌راهی حاج‌یونس یا به قول ما کرمانی‌ها سه‌راهی شرف‌آباد چند سالی است که حال خوبی ندارد، از ترافیک روزانه گرفته تا ترافیک چند صد متری در رینگ شهری کرمان و تحمیل ساعت‌ها ترافیک به مردم کرمان، البته که زمان تلف شده در ترافیک و پشت چراغ قرمز و تصادفات را نیز باید به مشکلات این سه‌راهی اضافه کرد.

پرونده ترافیک سه‌راهی شرف‌آباد همچنان روی میز شورا

در توجه مسؤولان شهری به این معضل، همین بس که هر چندماه یک‌بار طرح ترافیک سه‌راهی حاج‌یونس بر روی میز شورای شهر و شهرداری می‌آید و دوباره در میان آن همه مشکلات شهری گم می‌شود.

به همین بهانه به سراغ وحید خلیفه، مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل شهرداری کرمان می‌روم تا به راه‌حل نهایی این سه‌راهی پی ببرم.

وی با اشاره به تاریخچه این سه‌راهی، اظهار کرد: این سه‌راهی در رینگ بخش شمالی شهر قرار دارد و با توجه به توسعه روستا‌های اطراف، تردد‌های بسیاری از طریق این سه‌راهی متحمل شهر کرمان شده و روز به روز ترافیک این سه‌راهی بیشتر می‌شود و در تمام ادوار شهرداران این سه‌راهی از اولویت‌های اصلی شهردادی محسوب می‌شده، اما مسؤولان مربوطه هیچ وقت به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌اند.

طرح تقاطع غیرهمسطح برای حل ترافیک سه‌راهی شرف‌آباد

خلیفه تصریح کرد: در دوره پنجم شورای شهر به کمک شهرداری طرحی به شکل تقاطع غیر هم‌سطح آماده شد که با مخالفت‌های زیادی از سوی صاحب‌نظران این حوزه از جمله اساتید دانشگاه و مواجه شد و در نتیجه موجب شکل‌گیری سلسله سمینار‌هایی در رابطه با ارائه بهترین راهکار برای این سه‌راهی شد و بعد از یک سال طرح تقاطع همسطح با چراغ قرمز مشخص شد که با اجرای این طرح رینگ شهری نیز آزاد خواهد شد.

وی با اشاره به مشکلات طرح تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد تصریح کرد: این طرح مشکلات عدیده‌ای از جمله نگاه تک‌بعدی به تمامی خطوط شریانی این منطقه، ضعف اجرایی، ایمنی، ترافیک و هزینه بسیار بالا را داشت و در واقع ترافیک با عبور از سه‌راهی به دیگر نقاط شهری منتشر شده و بار ترافیکی سنگینی را به شهر تحمل می‌کرد. در حالی که عملکرد اصلی سه‌راهی مدیریت ترافیک و سازماندهی آن است.

خلیفه در خصوص روند اجرای طرح تقاطع همسطح ابراز کرد: پس از تایید طرح اولیه تقاطع همسطح این سه‌راهی، طرح در کارگره فنی تخصصی شهرداری کرمان که متشکل از کارشناسان، استانداری، پلیس راهور و مسؤولان شهرداری مطرح شد و به اتحاد نظری در خصوص اجرای طرح تقاطع همسطح رسیدند.

وی افزود: در نهایت با همکاری مشاور در این زمینه فاز اول تقاطع همسطح سه‌راهی شرف‌آباد مطالعه شد و با رویکردی که هزینه‌های طرح تقاطع غیرهمسطح را نصف می‌کند، دیدگاه به سه‌راهی تغییر کرده و این طرح بهینه‌ترین و اجرایی‌ترین حالت ممکن است که اکنون مطالعات فاز ۱ این طرح انجام شده و از سال آینده عملیات اجرایی پروژه آغاز خواهد شد.

خلیفه با اشاره به این که مهم‌ترین مسأله از دیدگاه صاحب‌نظران، رینگ شهر است، افزود: شرف‌آباد یک رینگ شریانی نیست، بلکه تنها راه اصلی درجه ۲ است، اما با توجه به تردد‌های زیاد در این منطقه، نقش پر رنگی در تردد‌ها ایفا می‌کند.

خلیفه مهمترین مشکل سه‌راهی را وجود یک ایست و توقف در رینگ شهری دانست و افزود: سه‌راهی حاج‌یونس نقش دسترسی ندارد و تنها در انتقال و جابه‌جایی نقش دارد به همین دلیل برای بسیاری شهروندان مشکل‌ساز شده است و دیدگاه کارشناسان این است که با ایجاد توقف کوتاه در مسیر کسانی که به‌دنبال دسترسی هستند ترافیک ساماندهی شده و به صورت مرحله‌ای رخ می‌دهد و در نتیجه مشکل عبور و مرور حل خواهد شد.

وی افزود:، اما تقاطع همسطح هزینه‌ای برابر نصف طرح اول را دارد و تمام این مشکلات برطرف خواهدشد و با حداقل مشکلات ترافیکی روبه‌رو خواهیم بود.

وحید خلیفه ادامه داد: طرح جدید تقریبا شبیه پل سیدی خواهد بود و دارای یک روگذر است که افراد از رینگ شهری به‌طور مستقیم عبور خواهند کرد و کسانی هم که به سمت شرف‌آباد و جهاد می‌روند از طریق یک چراغ راهنما دو فازی که کمترین نوع تاخیر را دارد و دو چپ‌گرد که با هم تداخل دارند با چراغ راهنمایی و رانندگی ساماندهی می‌شوند. با اجرای این طرح و دیگر مشکل پس‌زدگی ترافیکی را نخواهیم داشت.

وی ابراز کرد: طرح تقاطع همسطح ساده شده، از نظر زمان اجرا نصف طرح تقاطع غیرهمسطح زمان خواهد برد و با هزینه بسیار کمتری ایجاد خواهد شد و نظر شهرداری و شورای شهر نیز دنبال تقاطع غیر همسطح نیستند و اعتقادی به آن ندارد و از طرفی اولویت کنونی شهردادی پل شهدای خلبان است که هرچه زودتر به اتمام برسد.

خلیفه اضافه کرد:، اما با توجه به بار ترافیکی بالای سه‌راهی شرف‌آباد تصمیم شهرداری و شورای شهر بر انجام هر دو پروژه در سال ۱۴۰۳ است که همزمان ساخت فاز ۲ پل شهدای خلبان را انجام دهد و فاز ۱ سه‌راهی را شروع کند و حداکثر تا ۲ سال آینده به اتمام برسند که و امیدواریم در صورت تأمین اعتبار تقاطع همسطح سه‌راهی شرف‌آباد ۱۸ ماهه به اتمام برسد.

وی با ابراز امیدواری از حل گره‌های ترافیکی شهری گفت: امیدواریم به کمک مردم و طرح جامع ترافیک، مشکلات شهری به مرور حل شوند و امروز در بسیاری از کشور‌های جهان ایجاد تقاطع غیرهمسطح منسوخ شده است و امروزه تقاطع غیر همسطح توجیه اقتصادی و ایمنی ندارد و ما باید سعی کنیم به سمت استفاده از حمل‌ونقل عمومی و انسان‌محوری حرکت کنیم.

خلیفه در خصوص ایجاد طرح همسطح به شکل زیرگذر تصریح کرد: زیرگذر شبکه اصلی فاضلاب و خطوط برق فشار قوی‌ست و از زیر این تقاطع عبور می‌کند و از طرفی به علت وجود شرایط خاص کرمان و وجود آب‌های زیرزمینی و مشکلات آبگرفتگی در زمان بارش‌ها، به هیچ عنوان طرح قابلیت اجرای زیر گذر را ندارد و خطوط فاضلاب را نیز نمی‌توان جابه‌جا کرد.

به گزارش فارس: گویا طرح نهایی سه‌راهی شرف‌آباد تاکنون کش‌و قوس‌های زیادی را بین مسؤولان و کارشناسان تجربه کرده است که امیدواریم این وعده مسؤولان بزودی عملی شود و سال آینده شاهد اجرایی شدن این پروژه برای خلاص شدن از بخشی از ترافیک شهرمان باشیم.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار