جهاد کشاورزی بوانات درباره هجوم آفت کرم خراط به درختان این شهرستان هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۷ 28 November 2023

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: کارشناس مسئول واحدحفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی بوانات گفت: برای اولین بار آفت کرم خراط در این شهرستان در ۲ منطقه ردیابی و شناسایی شده است.

کاظم یوسفی درباره مشخصات این نوع کرم، افزود: این آفت از مهم‌ترین آفات درختان میوه بوده و میزبان اصلی آن درختان گردو است.

اوادامه داد: این آفت قابلیت تغذیه و خسارت به همه درختان مثمر ازجمله سیب، انار، به و درختان غیر مثمر را دارد.

کارشناس مسئول واحدحفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی بوانات گفت: خسارت اصلی این آفت در مرحله لاروی است که حدود ۲ سال به طول می انجامد.

یوسفی اظهارداشت: در این مدت لارو آفت در سرشاخه‌ها و تنه درختان مشغول به خسارت زنی از طریق خوردن چوب و استوانه مرکزی شاخه‌ها و آسیب رساندن به آوند‌های آبکش و چوبی است؛ که این فعالیت‌ها در ادامه باعث قطع و مسدود شدن جریان شیره خام و شیره پرورده درخت در شاخه و سر شاخه‌ها شده و در انتها باعث خشکیدن کامل شاخه و درخت می شود.

او درباره راه‌های مبارزه با این آفت گفت: ازجمله راهکار‌های مهم مبارزه و کنترل آفت، تقویت درختان و آبیاری مناسب به همراه استفاده از تله‌های فرمونی برای ایجاد اختلال در روند جفت گیری حشره کامل آفت در اواسط بهار، هرس و جمع آوری و سوزاندن شاخه‌های خشکیده و خسارت دیده، فرو بردن سیم‌های مفتولی در دالان‌های تعبیه شده توسط آفت برای از بین بردن آن و همچنین استفاده از کپسول‌های تدخینی و خمیر‌های موسوم به آنتی تارلو است.

یوسفی استفاده از سموم شیمیایی برای نابودی کامل این آفت را موثر ندانست.

برچسب ها: آفت ، کرم خراط ، بوانات
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار