از دستاورد‌های ذوب آهن بیستون در استان کرمانشاه که با حمایت دولت سیزدهم صورت گرفته، پذیرش در بورس، پیش‌راه‌اندازی واحد SL/RN برای تولید آزمایشی آهن اسفنجی با استفاده از زغال‌سنگ حرارتی بوده و همچنین سرمایه‌گذاری در پهنه‌های معدنی برای احداث کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی در دستور کار است.
کد خبر: ۱۱۳۷۷۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۰ 14 November 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،مدیرعامل ذوب آهن بیستون، با اشاره به دستاورد‌های این شرکت در دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی از دستاورد‌های ذوب آهن بیستون، پذیرش در بورس بود که در نتیجه پیگیری‌های یک سال و نیم گذشته حاصل شد و ذوب آهن بیستون به‌عنوان اولین شرکت متعلق به بخش خصوصی در استان کرمانشاه در بورس تهران پذیرفته شد. امیدواریم در نیمه دوم سال جاری نیز عرضه اولیه سهام این شرکت در بازار بورس انجام شود.

طرح‌های توسعه ذوب آهن بیستون

«جهاندار شکری» در ادامه با ارائه جزئیاتی از برنامه‌های توسعه‌ای این شرکت گفت: همان‌طور که می‌دانیم چالش برق در کشور برای تمام شرکت‌های فولادی وجود دارد. برای رفع این چالش به‌صورت پایدار، ذوب آهن بیستون احداث یک نیروگاه ۱۵ مگاواتی به صورت سیکل ترکیبی را در برنامه دارد که در این نیروگاه از گاز خروجی واحد SL/RN به‌عنوان سوخت استفاده خواهد شد و این شرکت بدون اتکاء به شبکه گاز کشور، به تولید برق خواهد رسید و بخش قابل توجهی از برق موردنیاز خود را تأمین خواهد کرد.

مدیرعامل ذوب آهن بیستون بیان کرد: ما به سنگ آهن هماتیت و گندله نیز نیاز داریم و بر همین اساس در قالب برنامه‌های توسعه‌ای شرکت، به دنبال ورود به بخش معدن و سرمایه‌گذاری در این بخش هستیم.

او ادامه داد: با رایزنی‌های انجام‌شده امیدوارم بتوانیم با انعقاد قرارداد در یکی دو معدن در استان کرمانشاه سرمایه‌گذاری کنیم. با ورود به سرمایه‌گذاری در پهنه‌های معدنی، ما در سال ۱۴۰۳، احداث کارخانه کنسانتره‌سازی و در ادامه گندله‌سازی را نیز در دستور کار قرار خواهیم داد.

ذوب‌آهن کرمانشاه در مسیر احداث کارخانه کنسانتره‌سازی و گندله‌سازی

ضرورت عدم مداخله در سازوکار عرضه و تقاضا

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مورد پیش‌شرط‌های توسعه صنعت فولاد کشور خاطرنشان ساخت: همان‌طور که می‌دانید ظرفیت بزرگی در صنعت فولاد کشور ایجاد شده و ظرفیت تولید فولاد ایران به ۴۵ میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: بازار‌های صادراتی خوبی نیز به‌واسطه تلاش‌های تولیدکنندگان برای فولاد ایران ایجاد شده است. این موارد بستر‌هایی است که نباید آن‌ها را تضعیف کنیم.

شکری ادامه داد: بهترین حمایت از تولید، این است که اجازه داده شود تا سازوکار عرضه و تقاضا به خوبی کار خود را انجام دهد و در این سازوکار نباید مداخله شود.

وی افزود: سازوکار عرضه در بورس کالا، سازوکار خوبی است، اما منوط به این که از بورس کالا به‌عنوان ابزاری برای تنظیم بازار استفاده نشود. باید اجازه داد تا در بورس کالا قیمت‌های واقعی کشف شود و مداخله در سازوکار عرضه و تقاضا نه به نفع تولیدکنندگان است و نه مصرف‌کنندگان.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: صنایع فولاد در کشور با چالش تأمین پایدار انرژی روبرو هستند و اگر دولت نسبت به افزایش قیمت‌ها نگرانی دارد، باید گاز و برق صنایع را تأمین کند تا با افزایش تولید و پایدار بودن سطح تولید شرکت‌ها، نوسان در بازار ایجاد نشود. در غیر این‌صورت و با کاهش تولید، هیچ یک از ابزار‌های تنظیم بازار نمی‌توانند مانع از التهاب در بازار شوند. باید توجه داشته باشیم که قیمت با میزان تولید همبستگی دارند و نمی‌توان تولید را کاهش داد و همزمان انتظار داشت که قیمت‌ها نیز افزایش پیدا نکنند. ضمن این‌که باید اشاره کنم که قیمت‌های فولاد در ایران نیز همواره کمتر از سطوح جهانی بوده است.

شکری گفت: مساله دیگر ضرورت حفظ و گسترش بازار‌های صادراتی است. بخش قابل توجهی از تولید فولاد در کشور، مازاد بر نیاز داخلی است و این سطح از تولید به شرکت‌های ایرانی اجازه داده تا به بازیگرانی مهم در بازار‌های صادراتی تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم، صادرات فولاد برای کشور ارزآوری داشته خاطرنشان کرد: ما باید با سیاست‌های تشویق صادرات، به دنبال حفظ بازار‌های قدیمی و فتح بازار‌های جدید باشیم؛ نه این‌که با عدم ثبات قوانین و بخشنامه‌های مختلف برای صادرات مانع ایجاد کنیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار