رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: این استان با تولید 6 هزارو 600 تن انواع ماهی در دریاچه های پشت سد و رودخانه ها، مقام سوم کشوری را در زمینه تولید ماهی در منابع آبهای داخلی به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷ 13 November 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، خسرو شهبازی در مصاحبه با خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان در دریاچه پشت سد حسنلوی نقده به عنوان یکی از مراکز مهم تولید ماهی در استان، با اعلام این خبر افزود: آذربایجان غربی با دارا بودن 26 دریاچه پشت سد موجود و در حال احداث و بیش از 30 رودخانه دائمی و فصلی به عنوان دومین استان پرآب کشور مطرح بوده و از نظر شیلاتی نیز یکی از قطب های مهم تولید ماهی در منابع آبی کشور است.
شهبازی تصریح کرد: آذربايجان غربي در زمينه تكثير و پرورش ماهيان سردابی و گرمابی يك قطب مهم در كشور است و در حال حاضر 420 مرکز و مزرعه آبزی پروری در استان فعال بوده و تولید آبزیان استان به 18 هزار تن در سال افزایش یافته است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از مراکز مهم تولید ماهی استان می توان به دریاچه های پشت سدارس ، سد ماکو، سدارس2، سد قیقاج ، سد حسنلو و سد بوکان وهمچنین رودخانه زینه رود، سمینه رود، زاب و مهاباد چای اشاره کرد.
وی بیان کرد: در این راستا مدیریت شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به منظور ایجاد اشتغال پایدار و حمایت از تعاونی های صید وصیادی و نیز حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان ارزشمند منابع آبی استان اقدام به راه اندازی مرکز تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی شهید کاظمی در شهرستان پلدشت کرده است .
شهبازی یاد آور شد: این مرکز به عنوان سومین مرکز بزرگ تکثیر بچه ماهیان گرمابی در کشور مطرح می باشد، با مساحتی بالغ بر 60 هکتار در جوار رودخانه پرآب ارس قرار گرفته و بدلیل وجود آب کافی و بسیار غنی در رودخانه ارس ، در سال جاری تعداد 7/7 میلیون قطعه انواع بچه ماهیان گرمابی در مرکز فوق تولید و بعد از رساندن به وزن مناسب در منابع آبی استان و استخرهای ذخیره آب کشاورزی رهاسازی می شود.
لازم به ذکر است که آذربايجان غربي در زمينه تكثير و پرورش ماهيان سردابی يك قطب مهم در كشور بوده و آبزيان ارزشمندی مثل آرتميای دریاچه ارومیه و شاه ميگوی دراز آب شيرين سد ارس مختص این استان است.
همچنین با توجه به وجود پتانسیلهای گوناگون در استان به تبع آن آبزی پروری نیز در استان از تنوع خاصی برخوردار بوده و در زمینه های تکثیرو پرورش ماهیان سردابی ، گرمابی، ماهیان زینتی ، زالو ، آرتمیا و سایر آبزیان طرحهای شیلاتی در استان راه اندازی و اجرا می شود.

برچسب ها: ارومیه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار