مدیرکل جدید استاندارد بوشهر میزان استاندارد سازی کالاها و دستگاه‌ها را در استان شرح داد.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۹ 16 October 2023

به گزارش تابناک بوشهر، محسن مشتاقی سرپرست اداره کل استاندارد استان بوشهر صبح امروز در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته استاندارد اظهار داشت: با همکاری مراکز دانشگاهی و مراکز آموزشی در سال گذشته ۳۲ مورد تدوین استاندارد انجام شده و دبیرخانه استاندارد بین‌المللی در استان بوشهر مستقر است.

وی افزود: در حوزه صادرات ۱۵۸ سند صادراتی در اداره کل استاندارد بوشهر بررسی و صادرات آن انجام شده است. در حوزه واردات بیش از پنج هزار سند بررسی شده و تاکنون هشت سند عدم انطباق خورده و از آن جلوگیری شده است.

این مقام مسؤول گفت: در استان بوشهر ۲۸۷ آسانسور در مراکز دولتی و مکان‌های پرتردد عمومی شناسایی شده که از این میان، ۱۹۰ آسانسور استاندارد‌سازی شده است، با توجه به حساسیت موضوع نیاز است هر سال بازرسی ادواری آن‌ها انجام و گواهی بازرسی برای آن‌ها صادر شود؛ از ابتدای سال تاکنون ۲۵۵ گواهینامه ایمنی آسانسور صادر شده است.

وی در خصوص بازار غذای حلال در دنیا اظهار کرد: واردات گوشت و فرآورده‌های گوشتی بیشترین سهم را در واردات محصولات حلال دارند به طوری که تخمین زده می‌شود حجم بازار محصولات غذایی حلال در کشور‌های اروپایی به ۶۶ میلیارد دلار برسد که در این میان، فرانسه با ۱۷ میلیارد دلار بیشترین سهم را دارد. حجم مبادلات گوشت حلال سالانه در بریتانیا ۹۰۰ میلیون دلار، آمریکا ۱۳ میلیارد دلار، کشور‌های عربی شورای همکاری خلیج فارس بالغ بر ۴۴ میلیارد دلار و اندونزی ٧٠ میلیارد دلار است.

مشتاقی با اشاره به احیای نشان حلال در دولت سیزدهم گفت: تا سال ۱۴۰۰ فقط ۸۰ پروانه نشان حلال در کشور صادر شده بود که این میزان در سال ١۴٠١ به بالای یک هزار پروانه رسید و سهم بوشهر در سال جاری صدور چهار نشان حلال بوده است.

وی ادامه داد: نشان حلال شامل مواد غذایی، غیرغذایی و خدمات بوده، سهم نشان حلال در بازار جهانی دو هزار و ۸۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران تنها یک درصد است.

سرپرست اداره کل استاندارد بوشهر در حوزه آزمایشگاه‌ها و شرکت‌های بازرسی همکار عنوان کرد: ۴۸ مجموعه در بخش خصوصی با دریافت مجوز‌های لازم برای ارائه خدمات از این سازمان در حال فعالیت هستند که تاکنون ۴۹ مورد تمدید گواهینامه و ۷۹ مورد تأیید صلاحیت شده‌اند.

مشتاقی با بیان اینکه صدور پروانه نشان استاندارد اجباری در سال جاری ۹ مورد بوده گفت: بازرسی فنی از واحد‌های تولیدی تحت پوشش ۳۳۶ مورد، تجهیزات شهربازی و زمین‌های بازی ۹۶ مورد و ۱۵ مورد بر جایگاه‌های سوخت استان نظارت انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته یکی از مراکز درمانی پلمب شده است در خصوص تخلفات استفاده از نشان استاندارد بیان کرد: بر اساس دستور‌العمل‌ها از ابطال تا پلمب و حتی جریمه‌های نقدی در دستور کار قرار می‌گیرد که بسته به میزان تخلف، احکام اجرا خواهد شد.

مشتاقی در خصوص تعیین صحت نشان استاندارد درج شده روی کالا‌ها اضافه کرد: افراد می‌توانند کد درج شده زیر علامت استاندارد را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و از جعلی نبودن نشان استاندارد اطمینان حاصل کنند.

برچسب ها: بوشهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار