«آخر رفاقت» اثر داود جلیلی، «سایه ی آرامش» ساخته وحید فتاحی‌منش، «بی‌منت» به کارگردانی محمدحسین سعادتی، «از حجره تا سنگر» اثر مهدی امینی و «لبخند سرو» به تهیه‌کنندگی علی صالحی و «صدای سکوت» به‌عنوان اثر برگزیده سینما حقیقت در هفتمین روز جشنواره فیلم 17 مستند در قم به اکران گذاشته شد.
کد خبر: ۱۱۲۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۹ 03 October 2023

 به گزارش تابناک قم، در هفتمین روز از برگزاری نخستین جشنواره ملی فیلم مستند 17، در تالار شهید آوینی قم 6 اثر به نمایش گذاشته شد و اولین آن‌ها به کارگردانی داود جلیلی با عنوان "آخر رفاقت" نام داشت که به زندگی و رزمندگی سردار شهید حاج احمد کریمی آن هم به روایت نزدیکان و هم‌رزمانش می‌پرداخت.

مستندی که ضمن روایت دلاوری‌ها و نقش مهم شهید کریمی در دوران دفاع مقدس و در جریان عملیات لشکر 17 علی بن ابی‌طالب (ع) بیش از هر چیز بر رفاقت‌ها تأکید داشت و این که این شهید عزیز محور تداوم بسیاری از رفاقت‌های هم‌رزمانش سال‌ها بعد از شهادت بوده است.

 "سایه آرامش" فیلم دومی بود به کارگردانی وحید فتاحی منش که به شکل مستند داستانی است و چاپ کتاب زندگی‌نامه شهید فراجا، علیرضا همایی فصیح در منطقه سیستان و بلوچستان، بهانه‌ای شده برای روایت بخش‌های از زندگی و مجاهدت این شهید سرافراز استان قم که البته اصالتی همدانی داشته است.

 در سکانس‌های آغازین شاهد روایت جالبی از 6 سالگی قهرمان داستان هستیم آن جا که وقتی در یکی از روستاهای همدان دیگر بچه‌های هم‌سن‌وسال او بدون اجازه صاحب‌خانه از میوه‌های سیب درخت می‌خورند او این کار را نمی‌کند و ساعاتی بعد همان صاحب‌خانه که داستان را می‌فهمد با یک طبق پر از سیب به در خانه علیرضا آمده و از پدر او بابت این مناعت طبع تشکر می‌کند.

 یکی از نقاط قوت این مستند، بهره‌گیری از برخی بازیگران هنرنمایش است که باعث شده تا در قالب یک مستند داستانی، راوی قصه که چاپخانه و انتشاراتی دارد پس از آشنایی با زندگی‌نامه شهید همایی فصیح، در درون خود و زندگی‌اش نیز تحولی ببیند که این هم البته از برکات اُنس با سیره و سبک زندگی شهداست.

 در بخش‌های دیگر این فیلم با ابعاد دیگری از روحیه و شخصیت و رفتار شهید همایی فصیح در زمان خدمت در فراجا آشنا می‌شویم و سپس مأموریتی که برای او در راستای تأمین امنیت در سیستان و بلوچستان پیش می‌آید.

 صحنه آخرین وداع اعضای خانواده با این شهید امنیت به‌خوبی به تصویر کشیده است و سپس صحبت‌های همسر و فرزندان شهید را می‌شنویم که از غم غربت و فراق عزیزشان آن هم بعد از گذشت بیش از ده سال سخن می‌گویند.

 صحبت‌های دختر شهید همچنان سوزناک است آن جا که می‌گوید هنوز هم روز پدر که فرامی‌رسد برای من روزی پر از غم و غربت است.

 موسیقی دلهره‌آور بخش‌های پایانی مستند وقتی با لحظات مرتبط با زمان شهادت عجین می‌شود بر جذابیت اثر می‌افزاید و در نهایت تصاویر بازسازی شده از گریه و عزاداری خانواده شهید در کنار پیکر مطهر شهید همایی فصیح را شاهد هستیم که با مداحی سوزناکی از یکی از مداحان اهل‌بیت (ع) عجین شده است.

 در نوبت دوم نمایش فیلم‌ها بعد از حضور خانواده معظم شهید و البته مراسم رونمایی از پوستر فیلم، نوبت به پخش "بی‌منت" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محمدحسین سعادتی رسید؛ اثری که روایتگر بخش‌هایی از زندگی و حماسه‌آفرینی شهید محمدجواد فخاری است.

 تلفیق تصاویر و فیلم‌های آرشیوی دوران دفاع مقدس با تصاویر بازسازی از ویژگی‌های فرمی این مستند است که سکانس آغازین آن صدای اذان مرحوم مؤذن‌زاده و تصویر مادر شهید است و از همین‌جا روایت داستان شروع می‌شود؛ داستانی که ختم به شهادت یکی از رزمندگان دلاور لشکر 17 علی بن ابی‌طالب (ع) در عملیات بدر و در شرق دجله می‌گردد.

 در ادامه مستند با کار شهید در دوران نوجوانی در کوره‌پزخانه‌ای در شهر قم آشنا می‌شویم، همان زمان که از مدرسه دوران طاغوت فراری است و کوره‌پزخانه را نیز نه فقط محل کار و کسب درآمد؛ بلکه به کانونی برای مبارزه با رژیم شاهد تبدیل می‌کند.

 از جاذبه‌های دیگر این مستند، نمایش فیلم کوتاهی از تظاهرات مردم قم در خیابان آذر در ماه‌های منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی است که حال و هوای خاصی را به مخاطب القا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های بارز شهید فخاری به اذعان دوستان و نزدیکان و هم‌رزمانش، جود و سخاوت و بخشندگی او بوده به‌نحوی‌که روایت می‌کنند گاه با یک زیرپوش به خانه بازمی‌گشته چرا که لباسش را به یک فرد نیازمند آن هم بدون منت می‌بخشید.

 جالب این که در زمان خدمت در سپاه پاسداران نیز هیچ‌گاه برای خودش لباسی نگرفت.

 آقا جواد عکس شهید زین‌الدین را بر روی یکی از اتاق‌ها زده بود و وقتی خانواده‌اش می‌گفتند که دیگر جبهه نرو و پیش ما بمان، گفته بود هر وقت صاحب این عکس (مهدی زین‌الدین) به شهر برگشت من هم برمی‌گردم وگرنه حضور در جبهه برایم تکلیف است.

 هم‌محله‌ای شهید کلهری بود و روحیات و خصوصیات اخلاقی‌اش هم به او بسیار نزدیک بود و شهید کلهری را مراد خود می‌دانست.

 عنوان اثر بعدی در این روز، "از حجره تا سنگر" است که راوی حماسه جاودان رزمندگان و شهدای روحانیت در دوران دفاع مقدس است آن هم به کارگردانی مهدی امینی و در ادامه، نظاره‌گر فیلم مستند "لبخند سرو" به کارگردانی علی صالحی بودیم که زندگی و رزمندگی شهید بسیجی مهدی عسکری را روایت می‌کرد.

 در بخش پایانی هفتمین روز برگزاری جشنواره فیلم مستند 17 اثری از پناه‌برخدا رضایی با عنوان صدای سکوت که برگزیده جشنواره حقیقت هم بوده است به نمایش گذاشته شد.

 اکران آثار جشنواره فیلم مستند 17 از چهارم مهرماه در قم آغاز شده و تا یازدهم مهرماه ادامه دارد و مراسم اختتامیه این جشنواره سیزدهم مهرماه برگزار می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار