معاون کشاورزی کشت‌وصنعت نیشکر دهخدا اعلام کرد که در آستانه فصل برداشت نیشکر، برنامه جامع آموزش و توانمندسازی نیروهای «ناوگان برداشت» در حال اجراست و این آموزش‌ها، نقش مؤثری در افزایش بهره‌وری محصول دارد.
کد خبر: ۱۱۲۹۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸ 01 October 2023

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر حکیم ناصری شنبه (هشتم مهرماه) در حاشیه جلسات آموزشی، به نقش بسیار مهم نیروهای ناوگان برداشت نیشکر در زنجیره تولید شکر اشاره کرد و بر اهمیت آموزش و توانمندسازی آن‌ها تأکید نمود.

به گفته او، طراحی و اجرای برنامه جامع آموزشی، فراگیر و نظام‌مند اقدامی مهم و اساسی برای دستیابی به «رشد تولید» و تحقّق کشاورزی پایدار در صنعت نیشکر به شمار می‌آید.

این مسئول حوزه کشاورزی نیشکر دهخدا تأکید کرد که توسعه و بهبود مهارت‌های نیروهای ناوگان برداشت نیشکر از اهمیت بالایی در افزایش کیفیّت و کمیت محصول نیشکر برخوردار است و این آموزش‌ها به‌صورت مستمر در طول سال ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، در مرحله اول آموزش‌ها، ۱۵۰ نفر از متصدّیان دستگاه هاروستر (برداشت نیشکر)، متخصّصان، کارشناسان و همچنین نیروهای مرتبط با ناوگان برداشت با اصول و شیوه‌های علمی و عملی نحوه برداشت نیشکر، بارگیری، پایش مستمر مزارع و عملکرد رانندگان حمل نی به‌منظور کاهش ضایعات، آشنا می‌شوند و در مراحل بعدی بیش از 500 نفر از نیروهای ناوگان برداشت آموزش‌ خواهند دید.

پیش‌بینی برداشت ۸۰۰ هزار تُن نیشکر
معاون کشاورزی کشت و صنعت نیشکر دهخدا در بخش دیگری از سخنان خود از تجهیز و نوسازی ناوگان عملیات برداشت نیشکر در آستانه فصل برداشت خبر داد و گفت، همه چیز برای یک برداشت مطلوب و تولید حداکثری آماده است.

به گفته ناصری، با پایش و مدیریت مناسب مزارع نیشکر، رشد مورد انتظار گیاه نیشکر محقق شده و پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بیش از ۸۰۰ هزار تُن نیشکر برداشت شود که این میزان در مقایسه با سال گذشته افزایشی پنج برابری دارد.

در تابستان سال گذشته به دلیل خشکسالی و قطع جریان آب رودخانه دز، محصول برداشتی این واحد نیشکری بسیار ناچیز بود و تولید به حداقل رسید.

ساخت تجهیزات کشاورزی برای افزایش بهره‌وری
وی در ادامه به دستاوردهای دانش‌بنیان و تحقیقاتی حوزه کشاورزی این شرکت اشاره کرد و این دستاوردها را عاملی مهم در کاهش هزینه‌ها و بهبود روند تولید برشمرد.

این مسئول حوزه کشاورزی افزود، ساخت دستگاه «سنگ جمع کن»، «فاروئر ترکیبی»، «دروگر نیشکر»، «گراپ تراکتوری» بخشی از اقدامات کشت و صنعت نیشکر دهخدا در بومی‌سازی تجهیزات کشاورزی است که افزایش بهره‌وری را دنبال دارد.

معاون کشاورزی کشت‌و‌صنعت نیشکر دهخدا در پایان به رونمایی دستاوردی دیگر در این واحد نیشکری اشاره کرد و گفت، در مردادماه امسال نیز دستگاه ترکیبی «فاروئر کودریز» طراحی و ساخته شد که با کاهش فرسایش خاک، انجام عملیات به‌موقع کشت، کاهش زمان عملیات کشت، کاهش تردد ماشین‌های کشاورزی و… تاثیری مهم در افزایش راندمان تولید نیشکر دارد.

بر اساس این گزارش، عملیات برداشت نیشکر هر ساله از اواخر مهرماه آغاز و تا فروردین‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

این عملیات بزرگ‌ترین عملیات متمرکز برداشت در بخش کشاورزی کشور است که ۱۰۰ درصد به شکل مکانیزه و با دستگاه‌های برداشت نیشکر به نام هاروستر انجام می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار