مدیر جهاد کشاورزی اسفراین گفت: با وجود عملکرد خوب باغات پسته در شهرستان پیش بینی می‌شود بیش از یک هزار و 700 تُن پسته از باغات این شهرستان جمع‌آوری شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴ 23 September 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محسن برغمدی، مدیر جهاد کشاورزی اسفراین در این شهرستان از آغاز جمع‌آوری پسته از ۱۵ شهریور ماه سال جاری خبرداد و اظهارکرد: جمع‌آوری پسته تا یک ماه بعد از شروع در این شهرستان ادامه خواهد داشت.

وی گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد از محصولات پسته جمع‌آوری شده و تنها ۳۰ درصد دیگر باقی مانده است.

مدیر جهاد کشاورزی اسفراین افزود: باغات پسته شهرستان یک هزار و ۶۰۲ هکتار است که ۸۵۰ هکتار بارور و ۸۵۲ هکتار غیر بارور است.

وی با بیان اینکه محصولات تولیدی این شهرستان بیش از ۲ تُن در هر هکتار است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان برداشت محصول بیش از یک هزار و ۷۰۰ تُن پسته از سطح باغات شهرستان جمع‌آوری می‌شود.

برغمدی تصریح کرد: از کل تولیدات پسته یک هزار و ۷۰۰ تُن پسته تَر (خیس) و ۵۷۰ تُن محصول خشک شده و محصول کاج شده داریم.

وی گفت: به طور عمده ارقام پسته در سطح شهرستان به ترتیب کله قوچی، اکبری، احمد آقایی و فندقی است.

مدیر جهاد کشاورزی اسفراین با اعلام اینکه پسته شهرستان هنوز بِرندسازی نشده است، افزود: ۲ واحد صنایع فعال در سطح شهرستان داریم که در زمینه عمده کاج کردن و خشک کردن فعالیت می‌کنند.

وی ابراز داشت: ۲ واحد صنایع فعال در شهرستان وجود دارد که ظرفیت هر کدام ۵۰۰ تُن است هر ۲ واحد هزار تُن می‌توانند کاج‌گیری کنند که یک واحد دیگر هم در حال احداث است و ظرفیت آن هم هزار تُن است که به زودی در مجموع ۲ هزار تُن می‌توانند در شهرستان کاج‌گیری کنند.

برغمدی در توصیه به باغداران پسته اظهار داشت: کشاورزان زیر نظر کارشناسان فنی اقدام به محلول پاشی، ضدعفونی و سمپاشی با سموم قارچ کش کلرور مس و بردو فیکس بعد ازبرداشت محصول انجام دهند تا سال آینده باغات به قارچ و بیماری‌های دیگر مبتلا نشوند.

وی ادامه داد: باغداران سعی کنند درخت‌ها و شاخه‌هایی که خشک یا هرس شده را به خارج از باغ منتقل کنند و آتش بزنند تا به باغات دیگر سرایت نکند.

برغمدی در ادامه از ۱۳۰ هکتار باغات گردو در شهرستان خبرداد و بیان داشت: از این مقدار ۹۱ هکتار بارور و ۴۰ هکتار غیر بارور است که در حال حاضر باغات گردو ارقام محلی هستند که از قبل کشت شده است.

وی تصریح کرد: عملکرد گردو‌ها ۲ تُن در هر هکتار است که تولید کل ما در سال ۲۶۰ تُن است.

برغمدی افزود: ارقام جدید گردو شامل چند لر، سرنور، فرانکت که درختان مقاوم به سرما، با عملکرد بالا، زود بازده، پاکوتاه (جمع آوری راحت) و دیرگل است.

وی گفت: پیشنهاد ما به باغداران این است که نهال جدید بکارند و باغات قدیم خود را با پیوند زدن به ارقام جدید اصلاح کنند.

حسن مقرب، سرپرست اداره جهاد کشاورزی صفی‌آباد نیز افزود: پسته‌های این منطقه از ۱۵ شهریور جمع آوری شده و تا ۲۰ مهر ادامه دارد.

وی با بیان اینکه آمار پسته بارور ۲۳۰۰ هکتار و غیر بارور ۷۶۰ هکتار و متوسط تولید سال قبل ۴۳۰۰ تن است، خاطرنشان کرد: تقریباً ۲۰ درصد از محصولات جمع‌آوری شده و ۸۰ درصد هنوز باقی مانده است.

مقرب ادامه داد: ارقام پسته‌های صفی‌آباد شامل سفید بادامی، احمد آقایی، اکبری و کله قوچی است.

وی گفت: در حال حاضر سفید بادامی و احمد آقای که زودرس هستند جمع آوری شده است و ۲ مدل دیگر در حال جمع آوری است.

مقرب تصریح کرد: بهترین مدل پسته کله قوچی و اکبریست، ولی کشاورزان به سمت احمد آقایی می‌روند که زودرس است.

سرپرست جهاد کشاورزی صفی‌آباد ادامه داد: توصیه ما به باغداران یکی از بیماری‌های فراگیر که کشاورزان رنج می‌برند پِسیل پسته است که یکی از آفات مهم است که باید در زمان و موعد مقرر مبارزه تا خسارت کمتری به کشاورزان وارد شود.

وی یادآور شد: برای تغذیه باغات و اصلاح خاک باید کشاورزان از کود‌های پایه بیشتر استفاده کنند تا عمر درختان را بالا ببرند و محصول مرغوب‌تری را برداشت کنند.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار