مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال از باغ‌های پسته این شهرستان، 2 هزار و 310 تن محصول پسته برداشت شود.
کد خبر: ۱۱۲۷۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱ 20 September 2023

به گزارش تابناک سمنان، حمید آقابیکی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران، با اشاره به آغاز برداشت پسته در باغ‌های این شهرستان اظهار کرد: سطح باغ‌های پسته شهرستان شاهرود، چهار هزار و ۶۰۰ هکتار بوده و از میزان، ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار بارور و ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار غیر بارور است.

وی با اشاره به وضع مطلوب بارآوری عملکرد تولید پسته در باغات شاهرود گفت: عملکرد پسته در این شهرستان، یک هزار و ۱۰۰ کیلوگرم در هکتار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲ هزار و ۳۱۰ تن پسته از باغات شهرستان شاهرود برداشت شود.

آقابیکی با بیان اینکه پسته محصولی راهبردی و ارزآور در اقتصاد کشور محسوب می‌شود، به ویژگی‌های این محصول اشاره کرد و گفت: پسته دارای نیاز آبی کم، درآمدزایی بالا، دارای طول عمر و مقاومت نسبی به شوری آب و خاک است.

وی خاطرنشان کرد: همین ویژگی‌ها سبب شده تا در سال‌های اخیر توسعه باغات پسته در شهرستان شاهرود افزایش چشمگیری داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود تصریح کرد: در شهرستان شاهرود، پنج کارگاه فرآوری پسته به‌صورت بهداشتی وجود دارد و بیشتر ارقام موجود در باغات شهرستان شامل عباسعلی، اکبری، شاه‌پسند، احمد آقایی، کله قوچی و محلی است.

آقابیکی به برخی از مشکلات پسته‌کاران و کشت محصول پسته اشاره کرد و گفت: هزینه بالای تولید، آفات خسارت‌زایی مثل پسیل پسته، سن، زنبور مغزخوار پسته، سرمازدگی دیررس بهاره، تلقیح نامناسب با توجه به نوسانات دمایی و بارندگی‌های بهاره برخی از این مشکلات است.

برچسب ها: سمنان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار