جشن خرمن و شکرگزاری برداشت گندم در شهر سیلوانای شهرستان ارومیه با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، فرماندار ارومیه و جمعی از مسولان استانی برگزارشد.
کد خبر: ۱۱۲۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۷ 18 September 2023
به گزارش تابناک آذربایجان غربی،خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دراین آیین با تبریک حلول ماه مبارک ربیع الاول که بهار ماه‌ها نام گرفته، اظهارکرد: در سایه تلاش شبانه روزی کشاورزان زحمت کش استان و کارشناسان مجموعه جهاد کشاورزی امسال با پیش بینی برداشت بیش از یک میلیون تُن گندم از سطح ۳۹۴ هزار و ۱۰۲ هکتار از مزارع زیر کشت این محصول در استان، رکورد خرید تضمینی گندم از مزارع آذربایجان‌غربی با خرید بیش از ۷۰۲ هزار تن شکسته شد و استان برای اولین بار به رتبه ۵ کشوری در تولید گندم ارتقا پیدا کرد.
 
شهبازی افزود: از مجموع گندم برداشت شده در استان، تاکنون ۶۷۸ هزار تُن گندم از کشاورزان توسط مراکز به صورت تضمینی و ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن گندم بذری خریداری شده که این مقدار طی هفت سال گذشته بی‌سابقه بوده و از نظر کیفیت در حد بسیار مطلوب است.
وی ادامه داد: امسال ۶۸ مرکز برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان در استان دایر شده است.
 
شهبازی تاکید کرد: رکورد بیشترین خرید تضمینی گندم آذربایجان‌غربی در سال ۱۳۹۵ و خرید ۶۳۲ هزار تُن گندم است، که امیدواریم با توجه به تداوم فعالیت مراکز خرید استان، رکورد خرید بیشتر از این میزان بوده و این روند در روز‌های آتی افزایش یابد.
 
وی بیان کرد: در شهرستان ارومیه نیز امسال ۳۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع زیر کشت گندم دیم و ۱۱ هزار و ۱۰۰ هکتار زیر کشت گندم آبی رفته است که پیش بینی می‌شود، ۹۰ هزار تن گندم از مزارع برداشت شود.
 
این مسئول اضافه کرد: تا کنون ۶۲ هزار تن گندم به صورت تضمینی توسط مراکز خرید دولتی خریداری شده است که نسبت به سال زراعی گذشته از رشد ۶۱ درصدی برخوردار است.
 
وی گفت: افزایش تولید گندم؛ دستاورد بزرگ دولت سیزدهم است، بر اساس اخرین آمار اعلام شده، بیش از ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان در سال جاری خریداری شده که این روند همچنان ادامه دارد و این امر موجب شده که عملا ایران در تولید این کالای استراتژیک به خودکفایی کامل برسد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار