جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه "جارسوزی" را عامل بیشترین حریق رخ داده در منابع طبیعی کرمانشاه در یک ماه اخیر اعلام کرد و از کشاورزان خواست دست از جارسوزی بردارند.
کد خبر: ۱۱۲۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۶ 17 September 2023

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا فرشید سنجری با اشاره به بالا بودن احتمال وقوع حریق در منابع طبیعی استان تا قبل از اولین بارندگی پاییزه، اظهار کرد: بیشترین علت بروز حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان به خصوص در یک ماه اخیر آتش زدن پس‌چر مزارع از سوی کشاورزان بوده که اغلب به دلیل وزش باد، دامنه آتش به عرصه‌های منابع طبیعی کشیده شده است.

سنجری اضافه کرد: باتوجه به اینکه آتش زدن پس‌چر مزارع تهدیدی برای مراتع و جنگل‌ها بوده و در پی آن احتمال سرایت آتش به منابع طبیعی وجود دارد، توصیه می‌شود کشاورزان از روش‌های دیگری برای مبارزه با آفات و حشرات استفاده کرده و دست از "جارسوزی" بردارند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه ادامه داد: متاسفانه برخی زارعان اقدام به آتش زدن زمین‌های کشاورزی و اراضی خود پس از پایان  فصل برداشت با هدف از بین بردن برخی از آفات و حشرات برای آماده کردن زمین برای کشت بعدی می کنند که این اقدام را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم، چون آتش زدن مزارع، علاوه بر اینکه احتمال وقوع حریق در منابع طبیعی را بالا می‌برد، موجودات مفید خاک را نیز از بین می‌برد.

وی در ادامه یکی دیگر از دلایل بروز حریق در منابع طبیعی استان را سهل انگاری گردشگران در هنگام حضور در عرصه‌های منابع طبیعی عنوان کرد و از گردشگران خواست اگر در منابع طبیعی حضور پیدا کرده و آتش روشن کردند، قبل از ترک محل از خاموش بودن آتش‌هایی که روشن کرده‎‌اند، اطمینان حاصل کنند.

وی وقوع حریق در اثر اختلافات قومی و قبیله‌ای را یکی دیگر از دلایل بروز حریق در منابع طبیعی استان عنوان کرد.

سنجری در ادامه با بیان اینکه از ابتدای امسال ۵۰ فقره حریق منجر به خسارت در منابع طبیعی استان رخ داده، گفت: در جریان این آتش سوزی‌ها ۱۲۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان طعمه حریق شد.

سنجری تعداد حریق‌های رخ داده در منابع استان از ابتدای سال را ۱۲۰ حریق اعلام و اظهار کرد:  بخش زیادی از حریق‌های رخ داده در منابع طبیعی استان قبل از گسترش دامنه حریق اطفاء شده و خسارتی را متوجه منابع طبیعی استان نکرده‌ است.

جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان اینکه امسال به واسطه بارندگی‌های خوب فصل بهار پوشش گیاهی خوبی در منابع طبیعی استان داشتیم که همین مسئله احتمال وقوع حریق در عرصه‌های منابع طبیعی استان را بالا برد، یادآور شد: سال گذشته به دلیل خشکسالی حادث شده پوشش گیاهی زیادی در منابع طبیعی استان نداشتیم که منجر به بروز حریق شود، لذا شرایط امسال از حیث وقوع حریق در منابع طبیعی قابل قیاس با سال گذشته نیست.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار