معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی گفت: در شرایطی که وضعیت هوای استان در شرایط خطرناک قرار می‌گیرد، افراد مبتلا به بیماری‌ و گروه‌های حساس از خروج از منزل اجتناب کنند.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴ 12 September 2023

به گزارش تابناک خراسان شمالی، محمدرضا اکبری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی اظهار کرد: آلودگی هوا بر سلامتی خسارت‌های جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند که می‌تواند سبب طیف وسیعی از اثرات منفی سلامتی از افزایش بستری‌شدن در بیمارستان، مراجعه به اورژانس تا افزایش خطر مرگ زودرس شود.

وی گفت: افزایش خطر ابتلا به آسم، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان ریه، حملات قلبی، عروقی و تنفسی، کاهش عملکرد ریه و پیامد‌های منفی بارداری از دیگر اثرات آلودگی هوا بر سلامت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی افزود: افراد سالمند، کودکان، بیماران قلبی و عروقی، بیماران با مشکلات تنفسی، زنان باردار، افراد با شرایط اقتصادی، اجتماعی پایین، افراد مبتلا به دیابت، افراد شاغل در محیط بیرون از جمله افراد حساس در مواجه با آلودگی هوا هستند.

اکبری بیان داشت: نیاز است همه افراد به‌ویژه گروه‌های حساس نکاتی را جهت کاهش مواجهه با آلودگی هوا و اثرات آن بر سلامت رعایت کنند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایطی که وضعیت هوای استان در شرایط خطرناک قرار می‌گیرد، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، سالمندان و کودکان در خانه بمانند و فعالیت‌های خود را به حداقل برسانند، سایر افراد با فعالیت‌های طولانی یا سنگین از خروج از منزل اجتناب کنند.

این مقام مسئول افزود: در هوای آلوده، از فعالیت ورزشی سنگین در محیط باز خودداری شود.

وی عنوان کرد: در این شرایط بهترین روش جهت کاهش مواجهه با آلودگی هوا، پوشیدن ماسک تنفسی مناسب است و باید توجه کرد که ماسک‌های جراحی فاقد راندمان کافی برای کاهش مواجهه با ذرات معلق هوا است و ماسک n۹۵ جزو ماسک‌های تنفسی مناسب است.

اکبری علاوه بر این به توصیه‌های غذایی در روز‌های آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: مصرف غذا‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و آنتی التهابی می‌تواند سبب محافظت بدن از اثرات مضر رادیکال‌های آزاد ایجاد شده توسط آلودگی هوا و التهاب ناشی از آن‌ها شود، بنابراین مصرف ویتامین A، B، E، C، و D در رژیم غذایی همراه با اسید‌های چرب پلی اشباع نشده می‌تواند به شما در محافظت از اثرات منفی آلودگی هوا کمک کند.

وی اضافه کرد: مصرف غذا‌های سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن، مانند هویج، کره، سیب‌زمینی شیرین و جگر نیز توصیه می‌شود، همچنین مواد غذایی سرشار از ویتامین c به تقویت عروق خونی و همچنین تسریع در بهبودی کمک خواهد کرد.

این کارشناس مسئول ابراز داشت: پرتقال، توت‌فرنگی، انبه، کلم‌بروکلی منابع مناسبی از ویتامین C هستند.

اکبری ادامه داد: سبزی‌های سبز برگ، غلات سبوس‌دار، زرده تخم‌مرغ، کره و روغن‌های گیاهی نیز منابع خوب ویتامین E هستند، استفاده از رژیم غذایی حاوی سلنیوم نیز از آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد به کبد و ریه‌ها که می‌تواند منجر به سرطان شود جلوگیری می‌کند، همچنین تخم‌مرغ، پیاز، سیر، غلات سبوس‌دار و ماهی منابع خوبی برای تأمین سلنیوم هستند.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار