بیرجند_مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: به افرادی که قصد شرکت در پیاده روی اربعین دارند توصیه می شود زمان و مرز انتخاب شده را رعایت کرده و از اکنون نسبت به گرفتن گذرنامه اقدام کنند.
کد خبر: ۱۱۱۷۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ 02 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از مهر، حسین دستگردی در گفتگویی اظهار کرد: ثبت نام برای پیاده روی اربعین از سه شنبه سوم مردادماه جاری آغاز شده و تا ۲۰ شهریورماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه افراد متقاضی برای پیاده روی اربعین می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه سماح ثبت نام کنند، تصریح کرد: شماره تلفن همراهی که به نام خود شخص متقاضی بوده برای ثبت نام مورد نیاز بوده و بعد از آن باید کد ملی فرد و همچنین تاریخ و روز اعزام و همچنین مرزی که قرار است از آن خارج شوند مشخص شود.

زمان سفر و مرز مشخص شده توسط زائران رعایت شود

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از مراحل ثبت نام پرداخت هزینه بیمه بوده که فرد می‌تواند مبلغ بیمه‌ای خود را بر اساس درصد پوشش انتخاب کند.

دستگردی با اشاره به اینکه ثبت نام برای شرکت در پیاده روی اربعین به صورت غیرحضوری است، افزود: افرادی که امکان ثبت نام به صورت مجازی را ندارند می‌توانند به دفاتر حج و زیارت مراجعه تا این ثبت نام برایشان انجام گیرد.

وی بیان داشت: سال گذشته یکی از مشکلات بحث شلوغی برخی از مرز‌ها بود امسال با توجه به اینکه در زمان ثبت نام در سامانه از افراد متقاضی خواسته می‌شود تا زمان و مرز مورد نظر خود را انتخاب نمایند به نظر می‌رسد این مشکل کمتر برایشان ایجاد شود بنابراین توصیه می‌شود زائران از مرز‌ها و تاریخ مشخص شده برای اعزام به پیاده روی اربعین اقدام کنند.

مدیریت زمان برای حضور زائران در عراق

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی ادامه داد: اگر افراد برای خروج از کشور مرز خاصی را مدنظر دارند که در تاریخ موردنظرشان ظرفیت آن تکمیل شده حتماً تاریخ خروج خود را تغییر دهند.

دستگردی گفت: همچنین به زائران توصیه می‌شود تا زمان سفر خود را مدیریت کرده و تا حد امکان فقط یک هفته باقی بمانند تا دیگر زائران هم بتوانند زیارت کنند و باید زائران بدانند که زمان سفرشان نباید از ۳۰ روز بیشتر شود، چون بر اساس قوانین کشور عراق مشمول جریمه و همچنین تا دو سال امکان سفر به این کشور را ندارند.

وی اضافه کرد: یکی از مشکلات دیگری که سال‌های گذشته زائران پیاده روی اربعین با آن روبرو بودند موضوع بیمه بوده در همین راستا امسال زائران متقاضی با ثبت نام در سامانه مربوطه مبلغ بیمه‌ای خود را انتخاب و بر اساس آن درصد پوشش خود را مشخص می‌سازند و باید این افراد بدانند که این شرکت‌های بیمه تا پایان مراسم اربعین در کشور عراق مستقر بوده و پاسخگوی زائران هستند.

توصیه ثبت نام زائران به صورت گروهی

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم از افراد خواسته می‌شود تا زمان بندی را رعایت کنند و همچنین توصیه می‌شود با توجه به شرایط گرما افراد مسن و بیمار تا حد امکان از رفتن به این سفر خودداری و یا در زمان شلوغی مراجعه نکنند.

دستگردی با بیان اینکه افراد برای اعزام می‌توانند در موقع ثبت نام گزینه انفرادی و گروهی را انتخاب نمایند، اضافه کرد: از متقاضیان اعزام برای مراسم پیاده روی اربعین خواسته می‌شود تا می‌توانند به صورت گروهی ثبت نام کنند و در این زمینه مساجد، هیأت‌های مذهبی و دفاتر حج و زیارت آمادگی دارند تا به صورت گروهی نسبت به اعزام زائران اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه بحث گذرنامه یکی از مباحث جدی برای اعزام افراد به این سفر معنوی است، تصریح کرد: افرادی که قصد سفر برای شرکت در پیاده روی اربعین را دارند حتماً باید از همین الان اقدام به گرفتن گذرنامه کنند و این کار را برای روز‌های آخر نگذارند.

زائران دریافت گذرنامه را به روز‌های آخر موکول نکنند

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی ادامه داد: افرادی که گذرنامه عادی ندارند می‌توانند گذرنامه زیارتی گرفته که ۶ ماه اعتبار داشته و تنها برای سفر به عتبات عالیات صادر می‌شود.

دستگردی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های پیش رو برای اعزام افراد تأمین ناوگان حمل و نقل بوده که در این راستا ۲۸ دستگاه اتوبوس فراهم شده است، یادآور شد: پیشنهاد شده تا زائران برای اعزام از بیرجند تا قم را با اتوبوس‌های استان طی کرده و از قم تا مرز را با اتوبوس‌های دیگر استان‌های طی کنند تا ظرفیت بیشتری برای اعزام از استان فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد شده تا بتوانیم از ظرفیت قطار از طبس به سمت مشهد برای اعزام زائران استفاده شود.

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه از زائران ایرانی خواسته می‌شود تا مسیر نجف، حیدریه- کربلا را برای پیاده روی خود انتخاب کنند، چون هم مسیر کوتاه‌تری بوده و هم ویژه ایرانیان می‌باشد و موکب‌های ایرانی در این مسیر بیشتر هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار