یک متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد دارد، باید به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.
کد خبر: ۱۱۱۷۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۸ 02 August 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی به نقل از ایسنا، مریم نواب‌زاده درباره راهکار‌های مناسب برای گرمازدگی در طب ایرانی، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌کند و متخصصان طب سنتی معتقدند که مصرف شربت سکنجبین برای رهایی از گرمازدگی این روز‌ها بسیار مفید است.

وی ادامه داد: فرد باید بعد از سفر، حمام آب سرد بگیرد تا از آسیب سفر به دور باشد و سرحال آید. البته نباید در این کار عجله کند و باید به تدریج آب تنی کند.

نواب زاده تصریح کرد: به گفته شیخ‌الرییس، دوغ ترش، برای گرمازدگی مناسب بوده و اگر فرد آفتاب‌زده شده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندک اندک از ظرفی با دهانه باریک آب بنوشد. علاوه بر این خوراکش نیز باید از غذا‌های زود هضم باشد.

وی افزود: کسانی که از باد سر می‌ترسند بهتر است دهان و بینی خود را بپوشانند و در سفر از دوغی که ۲۴ ساعت قبل از سفر در آن پیاز خرد شده باشد، استفاده کنند. همچنین بوییدن روغن گل سرخ و روغن تخم کدو و خوردن روغن تخم کدو مفید خواهد بود.

نواب‌زاده ادامه داد: زکریای رازی گفته است: " نوشیدن شربت سکنجبین منافع بسیار دارد. یکی از منافع سکنجبین آن است که، چون آن را با یخ خنک کرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌کاهد و آن چه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌کند ".

وی تصریح کرد: اگر سکنجبین را با ریشه و تخم کاسنی مخلوط کرده و کمی گلاب به آن اضافه کنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به خصوص برای کسانی که جگر و معده‌ای گرم داشته و یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای کسانی که مبتلا به نفخ هستند منافع زیاد دارد، اما برای مبتلایان به زخم معده و روده، مضر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار