آب منطقه ای کردستان
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: تا کنون برای سد سنگ سیاه و شبکه آبیاری و زهکشی اراضی پایاب آن، ۶۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است
کد خبر: ۱۱۱۷۸۰۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲ 01 August 2023

به گزارش تابناک کردستان، آرش آریانژاد اظهار کرد: سد سنگ سیاه با ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی، در سال ۸۲ احداث و سال ۸۶ آبگیری شد.

وی افزود: شبکه آبیاری و زهکشی در ۲ فاز اجرا شده که فاز اول ۹۸ درصد و فاز دوم ۳۵ درصد پیشرفت دارد، ضمن اینکه در هر فاز، هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی دیم پایین دست سد به آبی تبدیل می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان یادآور شد: این سد به منظور ذخیره و نگهداری آب رودخانه صادق‌آباد و استفاده بهینه از آب‌های سطحی در محل روستای سنگ سیاه با حجم ذخیره ۳۳ میـلـیـون مترمکعب، احداث شده است.

آریانژاد ادامه داد: علاوه بر توسعه و بهبود کشاورزی منطقه و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقـیم موجب تحول در رونق اقتصادی و توسعه همه جانبه منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: سیاست وزارت نیرو مبتنی بر تکمیل شبکه‌ها و استفاده مطلوب از آب ذخیره شده در سدها است؛ به همین منظور رهاسازی آب باید براساس برنامه‌ریزییها دقیق انجام شود.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار