مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان آذربایجان غربی از ذخیره سازی بیش از 12 هزار و 500 تن کود شیمیایی در شهرستان‌های مختلف استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و افزود: از این میزان 5 هزار و 500 اوره، 5000 تن فسفاته و 2000 تن پتاسه است.
کد خبر: ۱۱۱۳۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۸ 05 July 2023

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مظلومی با اشاره به اینکه نهاده‌های کشاورزی با نرخ دولتی توزیع می‌شود، ابراز کرد: قیمت یارانه دار کودهای شیمیایی اوره: 150 هزار تومان ، سولفات آمونیم: 350 هزار تومان و نیترات آمونیوم سولفات: 480 هزار تومان برای محصولات تحت پوشش الگوی کشت بوده در حالی قیمت تمام شده آنها به ترتیب 750 هزار تومان، 738 هزار تومان و 1224 هزار تومان برای سایر محصولات است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان غربی گفت: قیمت یارانه دار کودهای شیمیایی فسفات 13 درصد: 235 هزار تومان، سوپرفسفات تریپل: 550 تومان و دی آمونیوم فسفات: 620 هزار تومان برای محصولات تحت پوشش الگوی کشت بوده در حالی که قیمت تمام شده آن ها برای سایر محصولات به ترتیب 1590 هزار تومان، 1425 هزار تومان و 1575 هزار تومان و قیمت کودهای سولفات پتاسیم: 625 هزار تومان و کلرور پتاسیم: 575 هزار تومان برای محصولات تحت پوشش الگوی کشت بوده در حالی که قیمت تمام شده آن ها به ترتیب 1590 هزار تومان و 1425 هزار تومان برای سایر محصولات می باشد. وی در عین حال بر حمایت از کشاورزانی که الگوی کشت را رعایت می‌کنند تاکید ورزید و گفت: ما از کشاورزانی حمایت می‌کنیم که الگوی کشت را رعایت می‌کنند و در قالب کشت قراردادی، نهاده‌های بذر، کود و سموم در اختیارشان قرار می‌دهیم و در انتهای تولید وجه آن را از کشاورزان اخذ می‌کنیم. مظلومی تاکید کرد: تأمین و تدارک کودهای شیمیایی به عنوان یک برنامه مهم در اولویت کاری بوده و در این راستا تلاش شده تا نیازهای کشاورزان در زمان مناسب تأمین و خدمات مورد نیاز ارائه شود.

دکتر مظلومی یکی از علل اصلی کیفیت پایین محصولات کشاورزی را استفاده بیش از حد کشاورزان از کودهای ازته دانست و تصریح کرد: به همین خاطر کارگزاران کود استان باید با آموزش‌های لازم کشاورزان را مجاب کنند تا از کودهای پتاسه و فسفاته بیشتر استفاده کنند تا کیفیت و ماندگاری محصولات کشاورزی و باغی بیشتر شود. دکتر مظلومی بر ضرورت استفاده کشاورزان هم استانی از کودهای فسفاته و پتاسه به جهت افزایش عملکرد تأکید کرد و گفت: توصیه می شود که کشاورزان عزیز جهت توسعه ریشه، افزایش پنجه زنی، مقاومت گیاه و در نهایت افزایش عملکرد از کودهای فسفاته و پتاسه طبق توصیه موسسه تحقیقات خاک و آب استفاده کنند.

وی بیان کرد: اکیپ نظارتی کمیته توزیع کود استان و مدیریت‌های جهادکشاورزی شهرستان‌ها و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان بر نحوه عملکرد و فعالیت کارگزاری‌ها نظارت دارند. مظلومی یادآور شد: همچنین اکیپ نظارتی کمیته توزیع کود علاوه بر رصد و پایش توزیع کود نسبت به کنترل کیفیت مواد کودی نیز نظارت دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار