رئیس کل دادگستری همدان از راه اندازی سامانه ابتکاری ارزشیابی قضات در همدان خبر داد و گفت: این سامانه بدون ریالی هزینه راه‌اندازی و در کل کشور نیز اجرا شد که از دیگر اقدامات ارزشی است که از این طریق قضات رتبه‌بندی می‌شوند.
کد خبر: ۱۱۱۲۱۴۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰ 26 June 2023

رئیس کل دادگستری همدان از راه اندازی سامانه ابتکاری ارزشیابی قضات در همدان خبر داد و گفت: این سامانه بدون ریالی هزینه راه‌اندازی و در کل کشور نیز اجرا شد که از دیگر اقدامات ارزشی است که از این طریق قضات رتبه‌بندی می‌شوند.

به گزارش تابناک همدان، محمد رضا عدالتخواه به مناسبت هفته قوه قضاییه در جمع خبر نگاران، افزود: با توجه به عملکرددستگاه قضا در استان همدان، خوشبختانه مردم از این مجموعه رضایت دارند.قضات رتبه بندی می شوند/ ۳۰ هزار مجرم نسبت به شاکی  خود اعلام عذرخواهی کرده اند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه سند تحول قضایی تدوین شده و مقام معظم رهبری بر اجرای این سند تاکید دارند، اظهار کرد: توسعه شیوه‌های جدید جایگزین رسیدگی قضایی مورد هدف است چرا که بزرگترین و کوچکترین اختلافات به دستگاه قضا ختم می‌شود که حجم بالایی پرونده را در پی دارد.

رئیس کل دادگستری استان همدان در ادامه گفت: در حوزه مجازات جایگزین حبس ۴۰۰ هزار ساعت خدمات عمومی رایگان حکم داده شده، اگرچه در تلاش هستیم آمار قابل توجهی از متهمان در کنار مسئولان دستگاه قضا به پاکسازی شهر مبادرت ورزند.

وی با بیان اینکه کمیته معتذرین سال ۹۸ وارد مفاهیم حقوقی شده و به تأسی از همدان در کشور اجرا شده است افزود: این کمیته در سطوح مختلف پلیس، زندان و دادگستری برنامه دارد و در حال اجراست.

عدالتخواه گفت: از ابتدای شروع این طرح تاکنون ۳۰ هزار مجرم نسبت به شاکی اعلام عذرخواهی کرده همچنین از این تعداد ۱۷ هزار نفر گذشت صورت گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه به برکت کمیته معتذرین ۱۰۰ میلیارد تومان در دادگستری با جنبه خصوصی مردم به همدیگر بخشش کردند اضافه کرد: ۵۰ میلیارد تومان جزای نقدی نیز باید وصول می‌شد که نشده است.

عدالتخواه با بیان اینکه آثار اجتماعی این طرح بسیار بالاست یادآور شد: به دنبال عدالت ترمیمی معنوی هستیم که با این طرح و با عذرخواهی محقق می‌شود.

وی در بخش دیگر با تاکید بر اینکه دستگاه قضا در مباحثی، چون معفوین، صلح و سازش و اتقان آرا رتبه اول کشوری را کسب کرده است گفت: سال گذشته ۴۵۳ هزار و ۶۴۹ فقره پرونده داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه امسال به ۴۲۶ هزار و ۷۳ فقره رسید که نشان از کاهش ۲۶ هزار فقره پرونده دارد.

وی با بیان اینکه همدان در مرکز ارتباطات مردمی دستگاه قضایی جزو آخرین استان‌ها از لحاظ مراجعه‌کنندگان به سامانه پاسخگو بوده است یادآور شد: رتبه کشوری سطح نگهداشت پرونده‌ها در استان گویای آن است که هیچ پرونده دپوشده‌ای در همدان نداشته‌ایم.

وی به مدت رسیدگی میانگین پرونده‌های قضایی در همدان اشاره کرد و افزود: ۶۷ روز میانگین رسیدگی پرونده‌ها در همدان است در حالی که این عدد در میانگین کشوری ۹۵ روز است.

رئیس کل دادگستری استان همدان خاطرنشان کرد: ۸۰ فقره قتل عمد با دعوت به مصالحه بخشوده شده که ۱۲ مورد از این تعداد در سال جاری اتفاق افتاده است.

عدالتخواه در پایان تاکید کرد: در خصوص عفو رهبری برای زندانیان، همدان شامل ۲ هزار و ۵۰۰ مورد تخفیف و یک‌هزار و صد مورد آزادی شد.

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان نیز در این نشست، از فعالیت ستاد تالیف قلوب با هدف ترویج صلح و سازش خبر داد و گفت: اخذ رضایت در پرونده‌های منجر به قتل عمد، حبس‌زدایی و تحکیم بنیاد خانواده از اهداف آن است و موفقیت‌های چشمگیری داشته است.

سیدهادی مصطفوی با اشاره به نحوه بهره‌مندی شهروندان از خدمات مرکز توسعه حل اختلاف اظهار کرد: مراجعه به شوراهای حل اختلاف در راستای مصالحه و تنظیم گزارش اصلاحی پیرامون اختلاف و دعاوی، مراجعه به کمیته مصلحین مساجد قبل از تشکیل پرونده قضایی و استفاده از خدمات شمیم رضوی مستقر در بقاع متبرکه در پرونده‌های خانوادگی شماری از این خدمات است.

وی با بیان اینکه عذرخواهی متهم یا محکوم در مرجع انتظامی، محاکم و دادسراها و زندان‌ها با تکمیل فرم معتذرین خدمت دیگر است افزود: استفاده از ستاد صبر به منظور جلب رضایت، مراجعه به وکلای مصلح در راستای طرح صلح دعاوی و مراجعه به داوری و میانجیگری در موارد قانونی و داوران مورد تایید مرکز توسعه حل اختلاف خدماتی است که در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه حل اختلاف استان همدان یادآور شد: ستاد صبر به معنای صلح، بخشایش و رضایت با تجمیع ظرفیت‌های فرهنگی، اجتماعی و حاکمیتی گامی استوار در ترویج فرهنگ بخشش است.

قضات رتبه بندی می شوند/ ۳۰ هزار مجرم نسبت به شاکی  خود اعلام عذرخواهی کرده اند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار