رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد از کشت موفق محصول بلوبری در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۹۴۵۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱ 27 February 2023

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، سید علی معتمدی پور در بازدید از گلخانه کشت بلوبری در روستای «نره‌گاه» شهر یاسوج  به خبرنگاران گفت: سیاست جهاد کشاورزی بر طرح‌های تحول زاست که دنبال کشت قراردادی، کشت‌های استراتژیک و اقتصادی هستیم.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۳۳.۵ هکتار گلخانه در استان کهگیلویه و بویراحمد فعال است و شروع شده بود تا سال گذشته مجموع پیشرفت این حشره به ۳۰ درصد نمی رسید با تمرکز اعتبارات بر طرح‌های تحول زا که یکی از این طرح ها گلخانه هاست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد:  در حال حاضر ۱۳۷ هکتار گلخانه ای در استان وجود دارد و برای تکمیل و راه اندازی این زیرساخت‌های گلخانه ای تاکنون ۲۵ میلیارد تومان اختصاص داده شد.

معتمدی پور با اشاره به کشت موفق یک هکتار بلوبری بصورت گلخانه ای در شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این کشت مزیت اقتصادی دارد و ۱۶ رقم در استان کشت می شود.

وی ادامه داد: علاوه بر کشت بلوبری، کشت موز، آناناس و فشن فرود در استان کهگیلویه و بویراحمد را در دستور کار داریم که در زمینه تامین نهال، مشاوره و نظارت همکاری با متقاضیان خواهیم کرد.

کشت موفق بلوبری در یاسوج

برداشت میوه بلوبری در یاسوج

همچنین «نیما ریحانی»، مدیرعامل شرکت فناوری مشت بانوی سبز یاسوج در ادامه در این خصوص با بیان اینکه برداشت میوه بلوبری در یاسوج آغاز شده است، گفت: یک هکتار بلوبری در شهر یاسوج کشت کرده ایم و امسال برداشت تجاری دوم این کشت است که افزایش این میزان را به چهار هکتار سطح زیر کشت برای توسعه در دستور کار داریم.

وی افزود: در این یک هکتار ۶ هزار نهال بلوبری کاشته شده که سالانه از هر نهال دو تا چهار کیلوگرم بلوبری برداشت می شود.

ریحانی اظهار کرد: از هر نهال بلوری به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال می توان برداشت تجاری داشت.

این مهندس کشاورزی خاطرنشان کرد: در صورت تامین ۳۰ هکتار زمین انواع بری در استان کشت خواهیم کرد.

ریحانی تصریح کرد: میوه بلوبری میوه های پرخاصیت است، یک واحد بلوبری به اندازه یک واحد کاهو فیبر دارد، بیش از یک واحد پرتقال ویتامین سی دارد، بیش از ۱۰ گرم سماق آنتی اکسیدان قابل جذب در اختیار قرار می‌دهد و قند خیلی پایینی دارد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد تنوع اقلیم داریم میوه بلوبری قابلیت کشت در اقلیم‌های مختلف این استان را دارد.

این گلخانه دار بلوبری عنوان کرد: قیمت تمام شده هر کیلوگرم بلوبری ۲۲۰هزار تومان در می آید که قیمت هر کیلو گرم از این میوه در بازار ۸۰۰ هزار تومان است.

وی بیان کرد: ۱۰۰ درصد بازار مصرف بلوبری خارج از استان و عمده آن شهر تهران است و هر چه بیشتر به سمت شمال کشور برویم قیمت بالاتر می رود.

کشت موفق بلوبری در یاسوج

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار