رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در معاینات اولیه که در فرودگاه اردبیل انجام‌ می‌شود حجاجی که مشکوک به علایم بیماری کرونا باشند برای مراقبت‌های بیشتر به بیمارستان منتقل می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷ 10 October 2015

فرهاد پورفرضی در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: خانواده‌های این حجاج باید خود مسئولان دانشگاه علوم پزشکی را کمک کنند تا این مراقبت‌ها انجام شود، چراکه همه تلاش ما بر این است تا حجاج در صحت و سلامت به آغوش خانواده بازگشته و به تبع مستقبلین نیز سالم و در صحت و عافیت باشند.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا خطرناک بوده و به سرعت قابل شیوع است، افزود: کرونا که همان سندرم حاد تنفسی است یکی از بیماری‌های شایع در منطقه خاورمیانه به ویژه کشور عربستان بوده که احتمال آلودگی حجاج ما به این بیماری بسیار کمتر است اما با توجه به شرایط سکونتی حجاج در شهرهای مختلف عربستان ما برای پیشگیری بهتر در کاروان‌های حجاجی که وارد استان اردبیل می‌شوند تست‌های اولیه را از تشخیص این بیماری انجام می‌دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه این بیماری از سه طریق قابل انتقال است، تصریح کرد: اولین راه انتقال تماس مستقیم با فرد مبتلا به این بیماری است که از این رو از هموطنان و بستگان حجاج می‌خواهیم از دست دادن و روبوسی خودداری کرده و فاصله یک متری را رعایت کنند و در صورت دست دادن نیز به دلیل سرعت انتشار این بیماری دست‌هایش را مرتب شست‌وشو کنند.

پورفرضی دومین راه انتقال این بیماری را تماس با ترشحات و محصولات لبنی شتر اعلام کرد و یادآور شد: سومین راه انتقال که بسیار سهل و راحت است به دنبال عطسه کردن فرد بیمار و انتقال ویروس این بیماری به دست‌ها و حتی لباس‌های وی اتفاق می‌افتد و هشت ساعت نیز قدرت ماندگاری دارد که از این رو بهتر است افراد هنگام عطسه کردن جلوی دهان و بینی‌شان را گرفته و اجازه انتشار ویروس این بیماری را ندهند و با آب و صابون به صورت مرتب و روزانه دست و صورتشان را بشویند.

وی ادامه داد: ما قرنطینه‌ای را در فرودگاه اردبیل مهیا کردیم که حجاجی که وارد استان خواهند شد به همراه پزشک کاروان اطلاعات دقیق از نحوه سلامت آنها گرفته شود و در صورت تشخیص علایم بیماری کرونا حاجی مورد نظر به بیمارستان منتقل می‌شود تا نمونه‌برداری و عکس از ریه و دیگر راه‌های پیشگیری انجام شود تا امکان انتقال این بیماری به وجود نیاید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: آنهایی که علایم اولیه این بیماری را نداشته باشند قطعا به همراه خانواده به منزلشان انتقال داده شده و به دلیل دوران نهفتگی این بیماری خانواده حجاج باید مراقب باشند تا در صورت بروز علایم اولیه این بیماری نظیر تب، سرفه و تنگی تنفس بیمار را به بیمارستان منتقل کنند.

پورفرضی با بیان اینکه تاکنون هیچ علایمی از این بیماران در کشور مشاهده نشده و انتظار می‌رود تا پایان ورود حجاج به کشورمان نمونه‌ای مشابه از این بیماری را شاهد نباشیم، گفت: یک سوم مبتلایان به این بیماری جان خود را از دست می‌دهند و اگر مراقبتی انجام نشود قطعا دامنه مشکلات و گسترش این بیماری امکان توسعه و تسری را دارد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار