متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: شهروندان در روزهای آلوده مصرف شیر، ویتامینD، میوه و سبزیجات تازه را در برنامه غذایی خود قرار دهند.
کد خبر: ۱۰۸۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲ 11 December 2022

به گزارش «تابناک البرز» افسون تیزویر گفت: آلودگی هوا نه تنها بر سیستم تنفسی در بیماران مبتلا به آسم و سایر بیماری های تنفسی تاثیر می گذارد بلکه بر سلامت پوست، پیری زودرس، افزایش سرطان ها و سلامت قلب نیز موثر است.

این متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که می توانند باعث ایجاد التهاب و تغییرات نامناسب در فرایند رشد و تکثیر سلول شوند و آنتی اکسیدان ها این توانایی را از آن‌ها می گیرند مانند ویتامین ث که یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان ها است که در فلفل، پرتقال و کیوی وجود دارد.

او گفت: روغن زیتون، امگا ۳ در بذر کتان، بتا کاروتن در سبزیجات قرمز رنگ، اسفناج و سیب زمینی؛ دارای آنتی اکسیدان هستند.

تیزویر با اشاره به این که شهروندان باید در طول روز آب فراوان میل کنند، افزود: شهروندان حتما استفاده از منابع ویتامین D و مصرف شیر را در برنامه غذایی خود داشته باشند و نسبت به مصرف سیر، پیاز و تره فرنگی که برای محافظت از مخاط دستگاه تنفسی مفید هستند، توجه داشته باشند.

این متخصص آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان این که شهروندان از مواد غذایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو، نارنگی، پرتقال و برگ سبز کاهو که غنی از ویتامین C هستند، استفاده کنند، گفت: میوه‌هایی مانند پرتقال که سرشار از پکتین هستند، برای کاهش عوارض آلودگی هوا مفید هستند.

او با اشاره به این که شهروندان باید هنگام آلودگی هوا، مصرف مواد غذایی از قبیل جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، جگر و سبزی‌های که دارای برگ سبز هستند را در برنامه غذایی خود داشته باشند، گفت: مصرف مواد غذایی مانند غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و مواد غذایی حاوی بتاکاروتن مانند انبه، کدو حلوایی، فلفل، اسفناج و کلم در روزهایی که با آلودگی هوا مواجه هستیم به شهروندان توصیه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار