ایلنا، ساختوساز غیرمجاز در حریم راهها یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار در بروز تصادفات رانندگی محسوب میشود که مقابله با تجاوز به حریم راهها از وظایف متولیان راههاست که ضمن توجه مردم به این امر و عدم ساخت و ساز در حریم راهها باید ایمنی را افزایش داد.
استان مازندران به دلیل شرایط جغرافیایی و طبیعی خود، نزدیکی شهرها و روستاها و ارزش افزوده بالای زمین، همواره استانی مهم تلقی شده است؛ در سالهای اخیر نیز با افزایش ناگهانی و صعودی جمعیت، اغلب راههای این استان گسترش یافته است و همین امر موجب شده است که ترددها افزایش یافته و لذا با توجه به افزایش ترددها ، وجود ایمنی در راهها و جلوگیری از تجاوز به راه برای کاهش تصادفات امری مهم و ضروری است.
حفظ و نگهداری راههای موجود یکی از وظایف ذاتی و اصلی راهداران (ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای) تلقی میشود که با وجود محدودیتهای اعتباری و مالی با تکیه بر تلاش راهداران در این مسیر گامهای ارزندهای برداشتهاند.
براساس آنچه توسط محسن محمدنژاد سرپرست معاونت راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران اعلام شد، با تلاش و پیگیری مستمر کارشناسان و راهداری این اداره کل در سراسر استانمازندران، سازه های غیرمجاز در حریم راه های مازندران شناسایی و با متخلفان برخورد می شود که از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه، ۲۶۳ مورد ثبت صدور مجوز جهت احداث، ۶۵۹ مورد اخطار و ۴۸۹ مورد حکم تخریب برای این گونه ساخت و سازها اعمال قانون شد.
وی گفت: براساس ماده ۱۷ قانون ایمنی راهها ، ایجاد هرگونه ساختمان و دیوارکشی و تاسیسات به شعاع ۱۰۰ متر از انتهای حریم راهها و حریم راه آهن های کشور و در طول کنارگذرهایی که وزارت راه و شهرسازی احداث کرده یا می کند و یا مسئولیت نگهداری آن را به عهده دارد بدون کسب مجوز از وزارت مذکور ممنوع است.
در استان مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی وجود دارد و موضوع پیشگیری و مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم جادهها، در کنار برخورد با مقوله زمینخواری، کوهخواری و جنگلخواری به عنوان یک اولویت در دستور کار دولتمردان دولت سیزدهم قرار دارد و اگر مانع ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم راه ها نشویم ، در بحث ایمنی با چالش جدی مواجه خواهیم شد.