یک کارشناس ارشد مامایی گفت: بانوان با ورزش منظم، کاهش چربی خون، حاملگی پیش از ۳۰ سالگی و شیر دادن، مصرف نکردن کافئین و سیگار و الکل، مصرف سبزیجات، مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین سی با مصرف امگا ۳ و مصرف زیتون و روغن آن می‌توانند از سرطان سینه در امان باشند.
کد خبر: ۱۰۷۵۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۲ 06 November 2022

زهرا چناری اظهار کرد: در تمام دنیا شایع‌ترین علت مرگ و میر به دلیل سرطان پستان است و در ایران از نظر بروز بین تمام سرطان‌ها در زنان همچنان در رتبه اول قرار دارد و سن بروز سرطان پستان در زنان ایرانی پایین‌تر از میانگین سن جهانی است و در ایران در جایگاه اول قرار دارد، بنابراین غربالگری ضروری است.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: خودآزمایشی و غربالگری سینه از سن ۲۰ سالگی شروع می شود و در سن ۴۰ سالگی باید ماموگرافی پایه انجام شود و در صورت نبودن مشکل به فاصله هر دو سال تکرار می‌شود و در سنین زیر ۴۰ سال در صورت لمس توده در پستان انجام سونوگرافی لازم است.

چناری تصریح کرد: در برخی موارد بیماری‌های پستان به ویژه سرطان‌های پستان باعث تغییراتی در ظاهر پستان می‌شود که با نگاه کردن به پستان قابل تشخیص است بنابراین لازم است که با ظاهر سینه خود آشنا باشید تا بتوان هرگونه تغییرات احتمالی را در آنها تشخیص‌دهید.

وی با بیان اینکه علاوه بر نگاه کردن و لمس کردن سرطان پستان با روش ارزیابی سه جانبه تشخیص داده می شود، تصریح کرد: این ارزیابی شامل معاینه توسط متخصص تصویربرداری و نمونه برداری بافتی است و متخصص فرد جهت یافتن احتمالی این نشانه ها معاینه می‌کند.

این کارشناس ارشد مامایی ادامه داد: بیشتر بیماران مبتلا به سرطان اولین بار وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که توده در پستان خود احساس کردند این توده‌ها اغلب بدون درد و سفت بوده و ممکن است شکل غیر منظمی داشته باشند. سرطان پستان ممکن است باعث فرورفتگی در سطح پستان یا تغییر در اندازه پستان شود چون عروق پستان در اثر رشد توده سرطانی برجسته می‌شود و خونریزی از نوک پستان علامت غیر معمول این نوع سرطان بوده و اگر همراه با تورم پستان باشد احتمالاً سرطان بالا میرود.

وی به درگیری پوست اشاره کرد و گفت: در سرطان پیشرفته پستان پوست زخم شده و گاهی شبیه پوست پرتقال می‌شود آن را پوست پرتقالی شدن پستان می‌نامند.

چناری در خصوص بزرگ شدن غده لنفاوی نیز گفت: گاهی تشخیص غده اولیه در پستان ممکن نبوده و تنها علامت بزرگ شدن غده لنفاوی در زیر بغل است و سرطان پستان به ندرت همراه با درد است.

این کارشناس ارشد مامایی عوامل افزایش خطر بروز سرطان پستان را افزایش سن شروع زود اولین قاعدگی، دیر یائسه شدن، تولد اولین فرزند پس از ۳۰ سالگی، مصرف الکل، تماس با اشعه، سابقه فامیلی در بستگان درجه یک به ویژه در سنین قبل از یائسگی، سندروم های فامیلی سرطان، مصرف سیگار، رژیم غذایی پر چرب، هورمون درمانی، وجود سرطان در پستان طرف مقابل از عوامل خطر بروز سرطان پستان عنوان کرد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: اگر فردی از بستگان درجه یک شما پیش از یائسگی دچار سرطان شده است یا چند نفر از بستگان شما به این بیماری مبتلا هستند مشاوره ژنتیک انجام دهید. ماموگرافی سالانه را پس از ۴۰ سالگی آغاز و اگر در بستگان شما فردی قبل از ۴۰ سالگی دچار سرطان شده است در مورد سن آغاز ماموگرافی با پزشک مشورت کنید. خانم های بالای ۳۰ سال نیاز به معاینه سالیانه دارند و خانم‌های زیر ۴۰ سال باید سونوگرافی کنند.

چناری در پایان گفت: ورزش منظم، کاهش چربی خون، حاملگی پیش از ۳۰ سالگی و شیر دادن، مصرف نکردن کافئین و سیگار و الکل، مصرف سبزیجات، مصرف آنتی اکسیدان‌ها مانند ویتامین سی با مصرف امگا ۳ و مصرف زیتون و روغن آن از جمله عواملی است که می‌تواند از این نوع سرطان پیشگیری کند./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار