مشاور بانوان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان:
تاتبناک هرمزگان/ دکتر "فاطمه نوروزیان" با اشاره به شیوع بیماری پوکی استخوان در انسان افزود: پوکی استخوان از گرفتاری های شایع جوامع بشری است که بعد از سن 35 سالگی روند آن در انسان آغاز می شود، حدود نیمی از زنان مسن تر از 45 سال و 90 درصد زنان مسن تر از 75 سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند.
کد خبر: ۱۰۷۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵ 22 October 2022

به گزارش تابناک از هرمزگان، وی ادامه داد: مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا می شوند که البته میزان ابتلای آنان کمتر از زنان است.به طور تقریبی از هر سه زن یک نفر و از هر دوازده مرد یک نفر به پوکی استخوان مبتلا می شوند و این امر در سال منجر به ده هزار شکستگی ناتوان کننده در مبتلایان می شود.

دکتر فاطمه نوروزیان پوکی استخوان را مخصوص افراد مسن ندانست و افزود: همه در معرض پدیده ناخوشایند پوکی استخوان قرار داریم و افراد مسن در معرض ابتلای بیشتری قرار دارند.

دکتر نوروزیان ضمن اشاره به شیوع این بیماری در زنان خاطرنشان کرد: در زنان بعد از یائسگی به علت توقف ترشح هورمون های زنان و نقش مهم این هورمون ها در استحکام استخوان ها، شیوع پوکی استخوان زیادتر می شود.

نوروزیان  تحرک بدنی و ورزش را باعث استحکام استخوان ها دانست و یادآور شد: عدم تحرک کافی باعث تحلیل استخوان ها و پوکی آن می شود و دردهای استخوانی را بیشتر می کند  و فعالیت بدنی مناسب در کودکی و نوجوانی ضامن داشتن استخوان های قوی در بزرگسالی و سالمندی است. وی در پاسخ به این سئوال که بیماری پوکی استخوان با چه علائمی ظاهر می شود گفت: متاسفانه باید گفت به طور معمول پوکی استخوان قبل از بروز عوارض آن علامتی ندارد به همین دلیل آنرا بیماری خاموش می نامند و علایم هنگامی ایجاد می شود که شکستگی اتفاق افتاده باشد، درد ناگهانی و شدید در ستون فقرات یا لگن می تواند از علایم شکستگی استخوان باشد،ممکن است شکستگی  مهره بدون درد اتفاق می افتد و به صورت خمیدگی ستون فقرات و کاهش قد بیمار دیده شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: در این بیماری استخوان بدون عیج علامتی پوک می شوند و وقتی علائم درد و شکستگی بروز پیدا می کند که بیماری در مرحله پیشرفته است پیشگیری از دوران کودکی شروع می شود و می توان با روش های بسیار ساده ای خطر پوکی استخوان را کاهش داد.

وی تغذیه مناسب را از روش های بسیار موثر برای پیشگیری از پوکی استخوان دانست و خاطر نشان  کرد: غذای انسان باید حاوی پروتئین ها و املاح کافی و ویتامین های لازم باشد تا روند پوکی استخوان کندتر شود، بهترین منبع کلسیم و پروتئین: شیر، پنیر، ماست و غذاهای دریایی به ویژه انواع ماهی است.

نوروزیان کلسیم را  از اجزای سازنده استخوان دانست و افزود: غذای روزانه هر فرد بالغ باید حداقل حاوی 1000 تا 1200 میلی گرم کلسیم باشد، البته این مقدار نیاز در زنان باردار، شیرده، یائسه، افراد مسن و بچه ها بیشتر بوده و بین 1500 تا 2000 میلی گرم است.

این پزشک  عنوان کرد: فرآورده های لبنی، سبزیجات برگ سبز، کلم پیچ، شلغم، هویج، پرتقال، انگور و توت فرنگی، خرمالو، زیتون، جعفری، اسفناج، کرفس، کشمش، بادام، پسته، گردو، حبوبات و غذاهای دریایی مانند ماهی به ویژه ماهی تن، کلیکا و ساردین سایر منابع حاوی کلسیم هستند.

وی با توصیه ورزش برای تمامی افراد تاکید کرد: باید به طور منظم ورزش کنیم و استخوان های اطفال با ورزش کردن محکم می شوند و رشد طبیعی خواهند ، البته افراد بالغ هم باید تحرک کافی داشته باشند و استراحت و عدم تحرک باغث تحلیل بافت استخوانی می شود.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی بهترین، مفیدترین و بی خرج ترین ورزش را برای انسان های بالغ و به ویژه افراد مسن پیاده روی دانست و ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ورزش های تحمل وزن همچون پیاده روی، تنیس، دو، طناب زدن و از پله بالا رفتن نقش مهمی در رسوب کلسیم در استخوان ها دارند و ورزش هایی که فشار و تحمل استخوانی ندارند(مثل شنا) کمتر از ورزش های تحمل وزن در این مسئله اثر مثبت دارند.

نوروزیان با تاکید بر این نکته که کلسیم محصولات لبنی نسبت به کلسیم سایر گروه های غذایی بهتر و بیشتر جذب می شود یادآور شد: اگر لبنیات را دوست ندارید سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که کلسیم بیشتری دارند و برای دریافت کلسیم کافی از غذها می توانید از یک کارشناس تغذیه یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.

وی با اشاره به اینکه پوکی استخوان یکی از مهمترین عوارض کاهش مصرف کلسیم است اظهار کرد: پوکی استخوان یکی از مهمترین عوارض کاهش مصرف کلسیم است و در صورت همراهی با عواملی مانند کمبود ویتامین ث کمبود ویتامین د، درمان با استروئیدها(کورتون)، بی حرکتی، مصرف نوشابه های گازدار بر شدت آن افزوده می شود.

مشاور بانوان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این گفتگو گفت: سعی کنیم به میزان لازم از مواد حاوی کلسیم در روز استفاده کنید تا دچار کمبود میزان کلسیم نشنویم، این ذخیره سازی به ویژه در دهه دوم و سوم زندگی بسیار پراهمیت است.

این پزشک با هشدار به مصرف سیگار و نوشابه های گازدار در بروز پوکی استخوان افزود: مصرف سیگار، نوشابه های گازدار و قهوه زیاد در بروز پوکی استخون موثر است چرا که باعث رفع کلسیم و جایگزین فسفر در استخوان می شود.

کسانی که خود سیگار می کشند یا همنشین سیگاری ها هستند، در معرض خطر پوکی استخوان زود رس قرار دارند و زنانی که سیگار می کشند نیز زودتر دچار این عارضه می شوند.

انتهای پیام//

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار