مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: مسئولیت هر گونه خسارت جانی و مالی استفاده از آسانسورهای فاقد گواهینامه ایمنی آسانسور بر عهده بالاترین مقام مسئول دستگاه اجرایی ومدیران ساختمان‌های مسکونی و تجاری است.
کد خبر: ۱۰۶۸۰۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶ 17 September 2022

 

مسئولیت خسارت آسانسورهای غیراستاندارد ساختمان‌های اداری بر عهده مسئولان دستگاه‌های اجرایی است

مدیرکل استاندارد استان همدان گفت: مسئولیت هر گونه خسارت جانی و مالی استفاده از آسانسورهای فاقد گواهینامه ایمنی آسانسور بر عهده بالاترین مقام مسئول دستگاه اجرایی ومدیران ساختمان‌های مسکونی و تجاری است.

به گزارش تابناک همدان از روابط عمومی اداره کل استاندارد استان همدان، جعفر امیری‌پریان در کمیته فنی آسانسور اداره کل استاندارد استان همدان، با استناد به مواد قانونی، بیان کرد: مدیر ساختمان در قبال حوادث مزبور مسئولیت کیفری نداشته و تنها دارای مسئولیت مدنی است بنابراین هریک از ساکنان حق دارد به خاطر بروز حادثه و نبودن بیمه برای جبران خسارت از طریق مراجع دادگستری علیه مدیر ساختمان اقدام قانونی(طرح دعوی) کند.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته باشد جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است.

امیری‌پریان ادامه داد: به موجب ماده ۶۶ قانون بیمه اجتماعی نیز در صورتی که ثابت شود وقوع حادثه مستقیماً ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی و احتیاط لازم از طرف کارفرما یا نمایندگان او بوده سازمان تأمین خدمات درمانی و سازمان هزینه‌های مربوط به معالجه و غرامات و مستمری‌ها و غیره را پرداخته و طبق ماده ۵۰ این قانون از کارفرما مطالبه و وصول خواهد کرد.

وی تصریح کرد: مطابق ماده ۹۱ قانون کار، کارفرمایان و مسئولان کلیه واحدهای موضوع ماده ۸۵ این قانون مکلفند براساس مصوبات شورای عالی حفاظت فنی برای تأمین حفاظت و سلامت و بهداشت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم را تهیه و در اختیار آنان قرار داده و چگونگی کاربرد وسایل فوق الذکر را به آنان بیاموزند و در خصوص رعایت مقررات حفاظتی و بهداشتی و اجرای دستورالعمل های مربوطه کارگاه هستند.

مدیرکل استاندارد استان همدان در پایان گفت: همه آسانسورها از زمان نصب و راه اندازی اولیه باید از لحاظ داشتن گواهینامه ایمنی استاندارد از سازمان ملّی استاندارد ایران بررسی و کنترل شوند. چرا که برای تهیه پایان کار ساختمانی و پرداخت هرگونه جبران خسارت از طریق بیمه ها داشتن گواهینامه ایمنی استاندارد آسانسور الزامی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار