سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی: پیش بینی می شود از مهرماه امسال تا پایان پائیز، یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن چغندر قند از مزارع استان برداشت شود.
کد خبر: ۱۰۶۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۰ 13 September 2022

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، جعفر وحدت در جلسه کمیته پیگیری مسائل چغندرکاران استان با اعلام این خبر افزود: ۳۲ هزار هکتار از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است.

وحدت اضافه کرد: شهرستان های پیرانشهر، بوکان، میاندوآب و نقده به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت چغندرقند را به خود اختصاص داده اند و بر اساس برآوردهای انجام شده، با وجود کاهش دوهزار هکتاری به سبب افزایش راندمان تولید، میانگبن تولید امسال ۵۶ تا ۵۷ تن در هکتار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی پیشتاز کشت چغندرقند در کشور است، اضافه کرد: پنج کارخانه قند در ارومیه، خوی، نقده، پیرانشهر و میاندوآب با مجموع ظرفیت روزانه ۱۹ هزار و ۸۰۰ تن محصول چغندر قند کشاورزان استان را خریداری می کنند.

وحدت از کارخانجات قند استان درخواست کرد تا در مورد رویه افت زنی و موضوع عدم خروج محصول از استان اهتمام کافی داشته باشند.

وی گفت: برای مدیریت و کاهش مصرف آب در کشت محصول چغندر قند استفاده از ارقامی با نیاز آبی کمتر و تغییر آرایش کشت چغندر از روش معمول به روش ۶۰۴۰ یا ۵۰۳۰ برای کشت در سال زراعی جدید نیز در  دستور کار قرار دارد.

برچسب ها: ارومیه ، چغندر قند
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار