مدیرجهادکشاورزی شهرستان کوار گفت: سالانه ۲۰ میلیون عدد انواع نشاء سبزی و صیفی مورد نیاز کشاورزان استان به روش مکانیزه در شهرستان کوار تولید می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۸ 30 April 2022

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: عبدالرسول جوکار از تولید سالیانه حدود ۲۰ میلیون نشا مکانیزه در کوار خبر داد و گفت: نشاء‌های تولید شده در گلخانه شامل پیاز، گوجه فرنگی، خیار، فلفل، بادمجان، هندوانه، کلم، کدو، شمام و طالبی هستند.

او سطح زیر کشت پیاز در کوار را بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: بیشترین تولید نشاء به میزان شش میلیون و ۸۰۰ هزار عدد به پیاز اختصاص دارد که در هر هکتار ۲۵۰ هزارنشاء کشت می‌شود.

جوکار گفت: در زمینه کشت نشایی سایر محصولات، درحال انجام طرح‌های الگویی هستیم که به زودی نتایج آن به بهره برداران اعلام می‌شود.

او گفت: با تلاش کشاورزان و کارشناسان جهادکشاورزی در زمینه تولید نشاء به روش مکانیزه امیدواریم سطح کشت نشایی سبزی وصیفی در راستای استفاده بهینه ازمنابع آب و خاک در شهرستان افزایش یابد.

جوکار گفت: متقاضیان ایجادسازه‌های تولید نشاء مکانیزه (بر اساس مساحت گلخانه) میتوانندازتسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.

او گفت: از مهم‌ترین مزیت‌های تولید نشاء مکانیزه وکشت غیرمستقیم سبزی وصیفی می‌توان به کاهش مصرف آب و افزایش راندمان، افزایش تولیدوکاهش هزینه‌ها وهمچنین بهبودکیفیت سطح سبزیکنواخت وزودرسی ۱۵ روزه محصول اشاره کرد.

در شیوه سنتی برای کشت خیاردر هر هکتار به ۱۲۵ هزار دانه بذر نیازاست، اما در روش مکانیزه این میزان به ۱۷ هزار دانه بذر کاهش می‌یابد که با توجه به واردات بذر، بهترین راه صرفه جویی در خروج ارز از کشور است.

برچسب ها: تولید ، نشا ، کوار
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار