کد خبر: ۱۰۴۱۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴ 27 April 2022
 فرماندار همدان گفت: سند راهبردری مدیریت آب در این شهرستان تدوین شده و به زودی تفاهم‌نامه آن بین جهاد کشاورزی و امور آب با رویکرد رسیدن به اهداف ترسیم شده منعقد می‌شود.

به گزارش تابناک همدان از ایرنا، محمدعلی محمدی روز چهارشنبه در شورای اداری شهرستان همدان، افزود: یکی از اولویت‌های این سند توسعه کشت‌های گلخانه‌ای است که باید نوع محصولات کشاورزی مورد نیاز با توجه به وضعیت آبی هر منطقه مخص شود.

وی اظهار داشت: برای نمونه باید در مدت پنج سال میزان کشت سیب زمینی به عنوان محصولی آب بر از ۴۰ هزار تن به ۱۰ هزار تن کاهش یابد البته باید محصولات جایگزینی نیز برای کشت مشخص شود.

فرماندار شهرستان همدان، مهم‌ترین و نخستین مشکل این شهرستان را تامین آب آشامیدنی با توجه به خشکسالی‌های پیاپی و کاهش نزولات جوی دانست و گفت: حجم آب موجود در سد اکباتان از ۲۱ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

محمدی ادامه داد: میزان مصرف آب شهر همدان در تابستان یک هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه است بنابراین برای تامین آب مورد نیاز از شیوه‌های جایگزین از جمله حفر و تجهیز هفت حلقه چاه، اجاره چاه‌های کشاورزی و مدیریت آب‌های سطحی رودخانه گنجنامه، دره مرادبیگ و خاکو استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: تامین آب آشامیدنی پایدار از جمله اولویت‌های شهرستان همدان است که در این راستا برای آبرسانی از سد تالوار به همدان با پیگیری‌های مجدانه استاندار همدان ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پرداخت شده و ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز تخصیص یافته است.

فرماندار همدان دومین اولویت مسئولان و مطالبه مردم این شهرستان را تامین مسکن دانست و گفت: در راستای طرح نهضت ملی مسکن ۶۸۰ هکتار زمین مورد نیاز تغییر کاربری یافته و نقشه برداری شده و علاوه بر این در چند مکان دیگر نیز نقشه برداری در حال اجراست.

محمدی افزود: در مجموع ۴۶ هزار و ۲۰۰ متقاضی مسکن در شهرستان همدان رد این طرح ثبت نام کرده اند.

فرماندار همدان اظهار داشت: وضعیت ایستگاه راه اهن و مسیر آن بسیار نامناسب است که ۷۰ میلیارد تومان شامل ۳۰ میلیارد تومان برای تجهیز ایستگاه، ۲۰ میلیارد تومان برای مناسب سازی راه مواصلاتی و ۲۰ میلیارد دیگر برای اتصال آن به خط ریلی ملایر اختصاص یافته است.

محمدی در خصوص فعالیت‌های مرتبط با تنظیم بازار نیز گفت: برای کنترل وضعیت بازار ۴۵ تن برنج، ۵۰ تن مرغ منجمد، ۵۰۰ تن سیب و پرتقال در شهرستان همدان توزیع شده و ۱۳ هزار و ۱۵۴ بازرسی از واحد‌های فعال در این شهرستان با هدف تامین مایحتاج مورد نیاز مردم انجام شده است.

به گفته وی، ۲۰ بازارچه عرضه محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم بدون وساطت دلالان برای شهرستان همدان پیش بینی شده که پنج مرکز دایر و پنج بازارچه جدید دیگر نیز به زودی راه اندازی می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار