روزه داری موجب از بین رفتن مواد زاید انباشته شده و غیر ضروری در بدن می شود در اواخر زمان روزه داری زمانیکه گلوكز به حداقل می رسد، سوختن چربی ها آغاز می شود.با سوختن چربی ها و سموم بدن کارکرد اعضای بدن بهبود می یابد.
کد خبر: ۱۰۳۸۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۷ 11 April 2022

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: روزه داری باعث می‌شود، اندام‌های بدن استراحت کنند. این استراحت فیزیولوژیکی برای حذف توکسین‌ها یا همان سموم بدن وهمچنین باز آفرینی بافت‌های آسیب دیده زمان مناسبی محسوب می‌شود.
سم زدایی بدن با روزه داری با کاهش عملکرد صفرا یا کاهش اوره، ضایعات، اسید‌های آمینه و نمک‌های آمونیاکی، کار کبد سبک‌تر می‌شود و زمانی برای استراحت پیدا می‌کند. همچنین کاهش اسید‌های چرب در طول روزه‌داری به معنی حذف و دفع هیدروژن است. روزه داری این امکان را به اعضای بدن می‌دهد که سم‌های انباشته شده دربدن را ازطریق ادرار و تعریق دفع کند. روزه داری می‌تواند با کندکردن فعالیت سلول‌های سرطانی و از بین بردن آن‌ها فرایند رشد این بیماری را کند.



فواید روزه داری برای پاکسازی بدن


اثرات روزه داری در پالایش و پاکسازی بدن
بهبود گردش خون

روزه داری باعث عملکرد بهتر- گردش خون در بدن می‌شود و این گردش خون مواد مغذی سالم برای بدن را تأمین می‌کند. علاوه بر این روزه داری-به بهبود مشکلات مختلف بدن ازجمله چاقی، مشکلات گوارشی، بیماری‌های خود ایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن کمک می‌کنند.

 


پادکست روزه داری و سم زدایی در بدن


غلامحسین صدری متخصص اپیدومیولوژی معتقد است: در مدت یک ماه روزه‌داری، انسان دارای یک بدن تازه، تعمیر یافته و آزاد می‌شود و از قید و بند سموم رهایی می‌یابد. همچنین دلیل بروز بیشتر بیماری‌ها ناشی از تخمیر یافتن غذا در روده‌ها است که روزه سبب اصلاح آن و درمان بیماری‌ها می‌شود.

وی افزود:افزود: در تحقیقات یک پزشک آمریکایی که اثرات روزه گرفتن را بررسی کرده است آمده که روزه برای درمان ۲۹ مورد از بیماری‌های صعب العلاج، تجویز می‌شود.


تحقیقات موسسات پژوهشی خارجی درباره فواید روزه

نقش روزه داری در پاکسازی کبد

 

کبد به عنوان عضو مهم بدن که نقش کارخانه تسویه مواد غذایی رابازی می کند برای بازیابی و تقویت خود احتیاج به استراحت دارد .روزه داری کمک می کند تا عملکردهای اصلی کبد که تجزیه و حذف هورمون‌های اضافه در بدن است بهبود یابد.اندازه کبد ، چیزی در حدود یک توپ فوتبال است و زیر قفسه سینه در سمت راست

حفره شکمی قرار دارد. این اندام عملکردهای مختلفی دارد که شامل پاکسازی بدن با حذف مواد شیمیایی مضر ، تولید و ترشح صفرا (که در هضم چربی ها دخالت دارد) ، ذخیره قند و آزادسازی انرژی مورد نیاز در صورت لزوم ، و تولید برخی پروتئین ها است.

غذاهای مؤثر بر سم‌زدایی در دوران روزه داری
میوه‌ها: میوه‌ها به دلیل دارا بودن مواد مهمی همچون آب، آنتی‌اکسیدان،
سم زدایی بدن با روزه داریمواد مغذی، فیبر و ویتامین‌ ها قادر خواهند بود بدن را از سموم پاکسازی کنند. ضمن اینکه هضم میوه‌ برای بدن راحت تر انجام میگیرد.
سبزی‌ها یی بارنگ سبز تیره مانند کلم، اسفناج و دیگر سبزی‌ها ی داری برگ که به صورت ارگانیک هستند باعث پاک سازی دستگاه گوارش می‌شوند.
مرکبات از قبیل لیموترش، پرتقال و لیمو موجب دفع سموم بدن می‌شوند و روند آنزیمی دستگاه گوارش را بهبود می بخشند. در مراحل سم‌زدایی بدن آب‌لیموی ترش به کبد و کلیه کمک می‌کند. برای افزایش سم‌زدایی هرروز خود را با یک لیوان آب گرم و لیموترش شروع کنید.
سیر: سیر یکی از بهترین غذاهای سم‌زداست. سیر چون باعث تحریک کبد به تولید آنزیم‌های سم‌زدا می‌شود به پاک کردن دستگاه گوارش کمک می‌کند. می‌توانید سیر را به‌سادگی در بسیاری از غذاها استفاده کنید.
جوانه بروکلی: بروکلی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که قابلیت تحریک آنزیم‌های سم‌زدا را در سطح سلولی دارد. بروکلی خود به‌تنهایی نیز مفید است اما جوانه آن خواص زیادی دارد.
چای سبز: چای سبز هم سرشار از آنتی‌اکسیدان است و گفته می‌شود چای سبز با محتوای مایع خود سموم را از بدن دفع کند. همچنین چای سبز، آنتی‌اکسیدانی ویژه به نام کاتچین دارد که سبب بهبود فعالیت کبد می‌شود.
سبزی‌ها خام: آب سبزی‌ها و خود آن‌ها کمک بزرگی در سم‌زدایی بدن هستند. پیاز، هویج، کنگر فرنگی، مارچوبه، بروکلی، گل‌کلم، کلم بروکلی، سیر، تربچه، چغندر، زردچوبه و پونه کوهی مواد مغذی فوق‌العاده‌ای برای بدن هستند. ترکیب این مواد به کبد کمک می‌کند در طول فرآیند سم‌زدایی سموم را ساده‌تر از بین ببرد. سبزی‌ها به‌صورت طبیعی سرشار از گوگرد و گلوتاتیون هستند. کبد به کمک گوگرد، مواد شیمیایی مضر را از بین می‌برد.
دانه‌ها و آجیل‌ها: سعی کنید در رژیم خود بیشتر از آجیل‌ها و دانه‌هایی استفاده کنید که به‌سادگی هضم می‌شوند. بذر کتان، تخم کدو، بادام، گردو، شاهدانه، کنجد، بذر چیا و دانه آفتابگردان انتخاب‌های مناسبی هستند؛ اما در طول این رژیم سم‌زدایی از مصرف کره بادام‌زمینی پرهیز کنید چون دارای قند اضافه است.
روغن‌های دارای امگا ۳: در طول سم‌زدایی از روغن شاهدانه، آووکادو، زیتون یا بذر کتان استفاده کنید تا دیواره‌های روده روان شوند. این کار کمک می‌کند مواد سمی توسط روغن جذب و در ادامه دفع شوند.

روزه داری و سم زدایی بدن

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار