کد خبر: ۱۰۳۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴ 10 April 2022
 روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «نفس‌ها را نگهداریم» به قلم مجید ابهری این گونه آورده است:

‬ اولین بار نیست که آلودگی هوای تهران تنفس را در این کلانشهر با مشکل مواجه ساخته؛ وباعث نگرانی شهروندان در تهران ویا دیگر استان‌ها می‌گردد؛ مشکل از کجا وعیب کار چیست؟

خوب؛ آلودگی یا بخاطر وجود ذرات ریز در هوا و غبار سطح زمین می‌باشد که گاهی در برخی از کشور‌ها و کلان شهر‌های اینگونه ممالک ملاحظه می‌شود. یا ممکن است دود ناشی از احتراق ناقص سوخت در بعضی از خودرو‌ها و عدم رعایت استاندارد‌های متداول در موتور سیکلت‌ها فاقد استاندارد‌های لازم می‌باشد.

دود ناشی ازعدم رعایت فیلتراسیون در بعضی از کارخانجات وصنایع داخل شهر‌ها یا نزدیک به مناطق مسکونی می‌باشند.
وارونگی هوا بعلت اختلالات جوی که گاهی توسط کارشناسان هواشناسی بیان می‌گردد؛ و دلایل فنی دیگر که صاحبنظران و کارشناسان خبره باید نسبت به آن‌ها اظهار نظر و ارائه طریق نمایند.

آنچه که در کشور ما گاهی درجهت پاکسازی هوای تنفسی به عنوان اولین عنایت الهی و ساده‌ترین حقوق انسانی اجرا میشوند، طرح زوج وفرد و اجرای طرح ترافیک در مناطق مرکزی می‌باشند که گاهی این مناطق شلوغ‌تر و پرازدحام‌تر از مناطق دیگر می‌باشد چرا؟

نکته عجیب وخارق العاده این است که اگر ورود خودرو به این مناطق ممنوع می‌باشد؛ چرا با پرداخت پول وخرید ارم ترافیک این محدودیت لغو می‌شود؟

و خودرو‌های بعضا شیک و مدل بالا با نگاهی تحقیرآمیز به رانندگان منتظر در خروجی‌های مناطق ممنوعه شهر با غرور از کنارشان می‌گذرند.

اینجا هم مثال «پولدار‌ها کباب ونادار‌ها دود کباب مصداق پیدا می‌کند.»

اتومبیل‌های دولتی و خودرو‌های دارای آرم ترافیک و برخی دیگر از رانندگان معاف از ممنوعیت طرح ترافیک هستند.

در این کسب و کار افرادیکه به بهانه هل دادن خودرو مقابل پلاک آن حرکت کرده وآن را از دید مامورین مخفی می‌کنند و برخی دیگر که با لطایف‌الحیل وظیفه استتار پلاک خودرا از دید مامورین زحمتکش راهور یا دوربین‌های ثبت تخلفات را به‌عهده دارند نیازمند بحث مفصل وجداگانه می‌باشند. حالا حساب خودرو‌های عبوری از مسیر‌های ویژه جدا می‌باشد.

صدالبته حساب خودرو‌های امدادی مثل آمبولانس‌ها؛ و خودرو نهاد‌های امنیتی و امثال آن‌ها در تمام کشور‌ها و مملکت ما از دیگران جدا می‌باشد. دعوت از نخبگان رشته‌های مرتبط از دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تخصصی برای یافتن راهکار‌های ضروری اولین قدم در نهاد اندیشه ساز ترافیک می‌باشد.

نظارت و کنترل فنی دقیق و بدون اغماض بر خودرو سازی‌ها و صنایع تولید موتور سیکلت جهت رعایت استاندارد‌های متداول در سایر ممالک جلوگیری از حرکت خودرو‌های آلوده ساز؛ و توقف آن‌ها تا رفع عیب، نظارت دقیق بر انجام وظایف مراکز صدور گواهی معاینه فنی و برخورد با مراکزی که بدون حضور خودرو اقدام به صدور این گواهی‌ها می‌نمایند، درختکاری و غرس درختان جلوگیری‌کننده از آلودگی هوا در حاشیه شهر‌ها اجرای دقیق طرح ممنوعیت ورود خودرو به مناطق مرکزی شهرها. در حال حاضر تنفس در برخی مناطق برای افراد مسن و دارای مشکلات تنفسی وبیماری‌های ریوی و همچنین کودکان دارای عوارض بوده و گاه منجربه نتایج خطرناک و حتی مرگ‌آور می‌گردند.

اطلاع‌رسانی و آگاهی‌رسانی به افراد و اقشار مختلف جهت همکاری با سازمان‌ها و نهاد‌های متولی تنظیف هوا.

ضمنا توقع از مردم و شهروندان در جهت رعایت قواعد لازم و استفاده از ناوگان حمل ونقل شهری بدون تجهیز و افزایش وسایط نقلیه عمومی بیشتر شباهت به یک تعارف اجتماعی دارد تا راهکار‌های حل مشکلات آزاردهنده حمل ونقل شهری.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار