دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها در استان کهگیلویه وبویراحمد بر همگان روشن است و تقریبا هیچ شخصی حتی نزدیکرترین افراد به نمایندگان قادر به تکذیب این دخالت ها نیست هر چند این افراد ، دخالت ها را حق نماینده می دانند اما آیا مرجعی وجود دارد که سخنان صریح رهبری را به صورت اجرایی در بیاورد ؟
کد خبر: ۱۰۳۲۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸ 07 March 2022

تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، دخالت نمایندگان در امور اجرایی یکی از آفت های حکمرانی و مصداق عینی عدم توجه به اصل تفکیک قوا است آفتی که رهبری در دیدار چند ماه قبل با نمایندگان به صراحت ان را تذکر داد .
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان و رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این خصوص اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خرداد ماه سال جاری به نمایندگان مجلس تاکید کردند که یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرایی و انتصابات است که باید از آن اجتناب شود.
سخنگوی شورای نگهبان هم در نشست خبری اخیر خود که در بهمن ماه برگزار شد ، درباره نقش نمایندگان مجلس در انتصابات گفت: نمایندگان بر اساس قانون باید نظارت و قانون‌گذاری کنند. آنان منعی برای نظارت ندارند اما نباید در امور قوای دیگر دخالت کنند. آنان می‌توانند از ابزارهای نظارتی خود استفاده کنند. البته طبق بیانات مقام معظم رهبری نمایندگان نباید در انتصابات دخالت داشته باشند. اگر واقعا نمایندگان در انتصابات دولتی دخالت داشته باشند ، حتما شورای نگهبان این موضوع را مورد توجه قرار می‌دهد.
دکتر هادی طحان نظیف افزود: نظارت نمایندگان اگر منجر به دخالت آنها در عزل و نصب‌ها شود حتما تخلف است و شورای نگهبان حتما در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد. نظارت با دخالت فرق دارد و سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص حق قانونی نمایندگان است.
حتی آیت‌الله سید احمد حسینی‌خراسانی عضو فقهای شورای نگهبان هم در پانزدهم دی ماه به نقش‌ نمایندگان مجلس در انتصاب مدیران و سهم‌خواهی‌های مجلس انتقاد کرد و گفت: دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات خلاف قانون است و اگر این روند ادامه‌دار باشد با توجه به تأکید رهبر انقلاب مبنی بر عدم انجام این کار در بررسی صلاحیت نمایندگان مؤثر خواهد بود.
اعتراض به سهم‌خواهی‌های نمایندگان از دولت به داخل مجلس هم کشیده شده تا جایی که  بیست ‌وهفتم دی ماه بود که مهرداد ویس‌کرمی دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در انتصابات را امری غلط و خلاف استقلال قوای سه‌گانه دانست.
حسینعلی‌شهریاری نماینده زاهدان در مجلس هم با انتقاد از سهم‌خواهی همکاران خود و تأکید بر آسیب‌زابودن چنین رفتارهایی، بیان کرد: یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی و انتصابات است. متأسفانه خبرهایی درباره سهم‌خواهی و دخالت‌شان در انتصابات را شنیده‌ایم. او اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب، در دیدار تصویری خرداد ماه سال جاری به نمایندگان مجلس تأکید کردند که یکی از آسیب‌ها ورود نمایندگان در مسائل اجرائی و انتصابات است که باید از آن اجتناب شود. وی افزود: این هشدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به نمایندگان مجلس باید فصل‌الخطاب برای آنها باشد اما متأسفانه این روزها از گوشه و کنار استان خبرهایی مبنی بر سهم‌خواهی و دخالت برخی نمایندگان در انتصابات را شنیده‌ایم که واقعا جای نگرانی دارد.
شورای نگهبان استان هوشیار است؟
شکی نیست که بیان صریح رهبری در این خصوص نشانه ای از جدی بودن موضوع و البته فصل الخطاب بودن سخنان وی است که در این زمینه نباید این سخنان تنها به عنوان توصیه های اخلاقی محسوب شود بلکه باید ساز و کارهای قانونی در این زمینه بررسی و اقدام کنند .
مصداق دخالت های نمایندگان در انتصابات چه می تواند باشد در حالی که نه سندی وجود دارد و نه اقراری ! پس چگونه باید این موضوع مورد اقدام قرار گیرد ؟!
یکی از ساز و کارهای قانونی در دست شورای نگهبان است اما آیا شورای نگهبان می تواند از جزئیات دخالت ها در استان ها خبر داشته باشد ؟ مطمئنا پاسخ منفی است و اینجا دفاتر نمایندگی این شورا در استان ها وظیفه دارد موارد را به همان صراحتی که رهبری بیان کرد بررسی و نتیجه را در کارنامه این نمایندگان درج تا نهایتا در هر موقعیتی که قانون به ان اجازه می دهد برخورد مناسب را انجام دهد .
دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها در استان کهگیلویه  وبویراحمد بر همگان روشن است و تقریبا هیچ شخصی حتی نزدیکرترین افراد به نمایندگان قادر به تکذیب این دخالت ها نیست هر چند این افراد ، دخالت ها را حق نماینده می دانند اما آیا مرجعی وجود دارد که سخنان صریح رهبری را به صورت اجرایی در بیاورد ؟ بی شک اولین جایی که باید در این زمینه هوشیارانه عمل کند ، دفاتر شورای نگهبان استانی است که باید واقعیات را برای شورای نگهبان کشور بیان کند !
در کلیپی که از یکی از نمایندگان استان منتشر شد وی بحث دخالت را نفی نمی کند بلکه انتصابات فامیلی را نفی می کند که این می تواند اعتراف ضمنی به اصل دخالت باشد . علاوه بر این حاشیه ساز شدن به دلیل طولانی شدن انتصاب برخی مدیران که در واقع به دلیل عدم رضایت نمایندگان نسبت به گزینه ها بوده ، هم یکی از نشانه های بارز دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها محسوب می شود .
تاخیر در انتصاب مدیر کل آموزش و پرورش ، تاخیر و حاشیه های عجیب و غریب در انتصاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، بحث توازن منطقه ای استاندار که نشانه واضحی از تقسیم مناصب بین نمایندگان بود و بسیاری از نشانه های پیدا و پنهان دیگر همه بیانگر عدم توجه به تاکیدات صریح رهبری است و همین یک نکته می تواند نشانه ای از عدم التزام عملی به ولایت فقیه باشد !
از طرف دیگر مشخص نیست قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس دقیقا چه زمانی کاربرد خواهد داشت و اصلا ضرورت آن کجاست وقتی در هیچ زمانی به خوبی عمل نکرده است تا جایی که در تحلیل یکی از رسانه ها آمده است : عدم نظارت دقیق بر عملکرد نمایندگان مجلس سبب شده نمایندگان بدون نگرانی از پیگرد خارج از حیطه وظایف نمایندگی به سهم‌خواهی از دولت اصولگرای مورد حمایت خود بپردازند. موج فشار بر انتصابات تا جایی پیش‌ رفته که صداقت نمایندگان در حمایت از رئیس‌جمهور منتخب رنگ باخته و گویی انتخابات ، بازی سیاسی و سکوی پرتاب برخی نمایندگان و آشنایان و دوستانشان بوده است.
به هر جهت در حال حاضر اگر مکانیسم های قانونی یعنی ، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس و همچنین شورای نگهبان به خوبی و هوشیارانه و با فصل الخطاب قرار دادن سخنان رهبری ، قصد اجرای قانون را داشته باشند ، بی شک خطر بیخ گوش بسیاری از نمایندگان قرار دارد و البته عدم اجرای صریح قانون ، در کوتاه مدت و دراز مدت اثرات مخرب فراوانی برای نظام و بر افکار عمومی خواهد داشت .
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار