رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) گفت: جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی 9 اسفندماه در مجتمع جامع امام خمینی(ره) المصطفی (ص)قم برگزار می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲ 23 February 2022

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی امروز در نشستی خبری که با موضوع «جشنواره پژوهشی بین‌المللی شیخ طوسی» در مجتمع امین‌المصطفی در قم برگزار شد با اعلام برگزاری بیست‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی پژوهشی شیخ طوسی در ۹ اسفندماه، بیان داشت: برای جشنواره بین‌المللی شیخ طوسی اهدافی مشخص شده است که به صورت متمرکز دنبال شده و در اختتامیه افراد حائز رتبه اعلام و مورد تشویق قرار می‌گیرند.

رئیس پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) افزود: در کنار محور اصلی جشنواره که فراخوان آثار شامل کتاب، پایان نامه، رساله، مقالات و نرم افزارهای تولیدی است، مخاطبین جشنواره در خصوص موضوع ویژه به صورت همایش‌گونه مبادرت به ارائه مقاله می‌نمایند.

وی محورهای جشنواره را رصد و پایش سالانه فعالیت‌های پژوهشی طلاب، فضلا و اساتید جامعه‌المصطفی عنوان کرد و بیان داشت: این بررسی‌ها ناظر به اهتمام به کار پژوهشی و تشویق و زمینه‌سازی برای تولید علم، تقویت و توسعه ظرفیت‌های علمی پژوهشی طلاب فضلا و پژوهشگران المصطفی خواهد بود.

رضایی با اشاره  به گستره زمینه‌سازی‌ها و رویکردهای پژوهشی جشنواره شیخ طوسی افزود: ارتقاء کمی و کیفی تولیدات و آراء پژوهشی در المصطفی یکی از ثمرات برگزاری این جشنواره است.

وی بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌ها و برگزاری دوره های کارورزی و پژوهشی را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: علاوه بر آثاری که افراد ارائه می کنند، پژوهشگاه بین المللی المصطفی مبادرت به رصد آثار محققان و پژوهشگران می‌کند، رصد دایره فعالیت پژوهشی المصطفائیان در قالب‌ها و بسترهای مختلف و ارائه آن در مجامع بین‌المللی از جمله رویکردهای دبیرخانه جشنواره به شمار می‌رود.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با اشاره به تولید یک هزار اثر از پژوهشگران خانواده المصطفی در بخش آثار و فراخوان مقالات گفت: بخش قابل توجهی از آثار به همت دبیرخانه شناسایی و در فرایند ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: ۹۸ رساله دکتری، ۲۵۹ پایان‌نامه ارشد، ۱۰۵ کتاب و ۵۳۲ مقاله در حوزه‌های مختلف دانشی تنها بخشی از آثاری است که توسط دانش پژوهان المصطفی در یک سال گذشته خلق شده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی افزود:  از مجموع ۲ هزار اثر با توجه به ویژگی‌های ممتاز علمی، ۷ رساله دکتری حائز رتبه شده، ۲۱ پایان‌نامه ارشد ناظر به حوزه‌های دانشی متنوع رتبه‌بندی شده، ۱۱ سمینار حائز رتبه و در بخش کتاب ۱۰ کتاب و در بخش مقاله ۲۴ مقاله حائز رتبه شده‌اند.

رضایی بیان داشت: با توجه به اهمیت حوزه فضای مجازی در موضوع دین و دینداری و فضای مجازی مجموعه ۱۶۵ مقاله به دبیرخانه رسیده و از میان ایشان ۱۱ مقاله ناظر به شاخص‌های مختلف حائز رتبه شده‌اند.

وی مطالعه و فهم دقیق از فضای مجازی، تبیین دقیق مسئله و ترسیم فضای مجازی مطلوب و بهره‌گیری بایسته از ظرفیت نوین را از الزامات حرکت در این مسیر دانست و یادآور شد: جشنواره شیخ طوسی تلاش نموده تا با تولید آثار علمی گامی عالمانه در مسیر فهم روشن و معرفی دقیق و ترسیم فضای مطول و چالش‌های این مسیر داشته باشد.

رضایی افزود: علاوه بر فراخوان و دریافت مقالات پیش‌نشست‌هایی هم در بخش‌ها و مراکز مختلف المصطفی برگزار شده، این موضع از نگاه فقهی و معارفی در حوزه‌های سیاسی و حاکمیتی ترسیم شده، جریان‌های فعال در این بستر رصد شده است.

وی عنوان کرد: این پیش‌نشست‌ها عامل و انگیزه ای برای تامل دانش پژوهان و پژوهشگران در حوزه قلم‌زنی و تولید اثر بوده است.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در پایان بیان داشت: در این جشنواره آیت الله حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی حوزه و آیت‌الله قمی، معاون بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری سخنرانی خواهند کرد. این جشنواره ۵ اسفند ماه از ساعت ۹ در سالن قدس مجتمع جامع امام خمینی(ره) المصطفی برگزار و ۳ مقاله برتر در این روز ارائه و از نفرات برتر تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار