مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی خبر داد:

احداث و ترمیم 180 کیلومتر سیل بند از سوی شرکت توسعه نیشکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی گفت: به منظور پیشگیری از وقوع سیلاب 180 کیلومتر سیل بند از سوی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی احداث و ترمیم شد.
کد خبر: ۸۲۹۸۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۷ 09 March 2020

عبدعلی ناصری امروز (دوشنبه ۱۹ اسفند) در سلسله بازدیدهای مستمر از روند بازسازی ، ترمیم و تحکیم سیل بندها در مناطق پیرامونی کشت و صنعت های نیشکر با بیان این مطلب اظهار کرد: این سیل بندها در حاشیه شرق و غرب رودخانه کارون، حاشیه شرقی و جنوبی رودخانه دز و زهکش خارور و همچنین محدوده تالاب شادگان احداث، ترمیم و مقاوم سازی شده است.

وی افزود: احداث و بازسازی این سیل بندها موجب حفاظت از مناطق روستایی در مقابل سیل های پیش بینی شده خواهد شد و به طبع آن حفاظت از روستاها از طریق سیل بندها، خود مانع ورود سیلاب به زمین های کشت و صنعت های نیشکر می گردد و از بروز خسارت احتمالی ناشی از این حادثه جلوگیری خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تصریح کرد: با وقوع سیلاب فروردین ماه سال جاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی نیشکر دچار آسیب جدی شدند و بیش از پنج هزار میلیارد تومان خسارت به مزارع نیشکر وارد شد اما با وجود خسارت های وارد شده به کشت و صنعت ها، وقفه ای در خدمات رسانی به مناطق پیرامونی در احداث و ترمیم سیل بندها ایجاد نشد.

وی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی همچون گذشته در راستای عمل به مسئولیت های اجتماعی و خدمات رسانی به مناطق پیرامون کشت و صنعت های نیشکر پیشگام بوده است.

ناصری اذعان داشت: با توجه به اینکه سیل اخیر به سیل بندها و موانع جلوگیری از آب در کنار رودخانه آسیب وارد کرد، ساخت و ترمیم سیل بند در دستور کار شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه کار ساخت سیل بندها به طول ۱۸۰ کیلومتر از مردادماه سالجاری آغاز کردیم، افزود: مسیر سیل بندهای موجود در مجاورت شرکت های نیشکر رصد و شناسایی شده و سپس جاهایی که نیاز به ترمیم و یا ساخت موانع داشته، عملیات ساخت سیل بند را انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ادامه داد: نحوه ساخت این سیل بندها به گونه ای است که از ورود آب با دبی بالا جلوگیری می کنند و نگرانی ها در خصوص این موضوع را کاهش داده است.

وی همچنین تاکید کرد: اولویت اصلی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در ساخت سیل بندها، ابتدا حفظ روستاها و جان مردم و بعد از آن، حفظ اراضی نیشکر از سیل های احتمالی است.

وی یکی از اهداف مهم در ایجاد سیل بندها را حفظ آب در رودخانه و عدم ورود آن اراضی کشاورزان عنوان کرد و گفت: از مجموع ۱۸۰ کیلومتر سیل بند ساخته شده، تنها ۲ کیلومتر باقی مانده که ظرف روزهای آینده این پروژه به اتمام می رسد.

ناصری با تاکید بر اینکه سیل بندها به شکل اساسی و با رعایت نکات ایمنی ساخته می شود، تشریح کرد: سیل بندها استحکام کافی را داشته و امکان عبور آب از سیل بندها وجود نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اگرچه ممکن است امسال سیلابی نداشته باشیم اما با توجه به بارندگی های گسترده ای که در حوزه های آبخیز وجود دارد و امکان تحمل آب در پشت سدها و در نهایت انتقال آب به پایین دست دور از ذهن نیست، اهمیت ساخت این سیل بندها دوچندان می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی بیان کرد: سیل بندها نیم متر بالاتر از ارتفاع سیل بندهای سال قبل ساخته شده اند و تا دبی ۳ هزار متر مکعب بر ثانیه را می توانند کننرل کنند.

وی در ادامه مطلب فوق، اضافه کرد: ارتفاع سیل بندها از سطح زمین ۴ تا ۴.۵ متر و از سطح دریا ۱۱ متر است.

ناصری در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی برای اینکه ۱۸۰ کیلومتر سیل بند ساخته شده چه مناطقی را شامل می شود و از از ورود آب به چند روستا جلوگیری می کند، عنوان کرد: در حاشیه رودخانه دز، مناطق بامدژ و خاور و در حاشیه رودخانه کارون، شرق، غرب و جنوب که مجاور اراضی نیشکر بودند، سیل بندها بازسازی یا ایجاد شده اند که با این کار، از ورود آب ۱۷۸ روستا جلوگیری می شود.

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تاکید کرد: وظیفه داریم شرایط زندگی را برای مردمی که در مجاورت کشت و صنعت های نیشکری سکونت دارند بهبود دهیم و از آنان در شرایط سخت این چنینی حمایت کنیم.

ناصری توجه به مسئولیت های اجتماعی را جزو رئوس برنامه های شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي دانست و در این خصوص گفت: اين شركت در سیلاب بهمن ماه سال گذشته و فروردین ماه سال جاری از همان ابتداي تشكيل ستاد مديريت بحران و هشدار سيل، همه امكانات و نيروهاي خود را به منظور خدمات رساني و امداد رساني به مناطق مختلف بسيج كرد و اکنون نیز مجموعه توسعه نیشکر با تمام توان برای پیشگیری از وقوع سیلاب پیش بینی شده ،فعالیت و تلاش می کند.

وی تصریح کرد: این مجموعه بزرگ همزمان با تلاش برای تولید شکر، در قامت یکی از سازمان‎های پیشگام در کمک رسانی به مردم ظاهر شده و در حال حاضر با اعزام ماشین‎آلات متعدد درترمیم سیل‎بندها، ایمن‎سازی کریدورها و ... در کنار مردم منطقه قرار دارد.

به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، ترميم سيل بندها، خاكريزي، دايك هاي حفاظتي براي روستاها، آبرساني به روستاها ، سوخت رساني به كليه ماشين آلات فعال در عمليات استحکام سیل بندها، بخشي از خدماتي است كه از سوي شركت های كشت و صنعت انجام مي شود.

گفتنی است، در سیلاب فروردین ماه ۹۸، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با وجود خسارت های فراوان، با بسیج کلیه نیروها و امکانات خود به کمک ساکنین مناطق اطراف طرح های نیشکر که در محاصره سیل گرفتار شده بودند رفت و خدمات شایانی را به مردم آن منطقه ارائه داد.

به گفته استاندار خوزستان، خدمات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به نحوی بود که این شرکت خود را فدا کرد تا از آسیب به شهرها و روستاهای پیرامونی جلوگیری کند و این اقدام مهم در مقطع زمانی سیلاب، قابل تقدیر است و این شرکت توانست در مجموع گام های مهمی در مهار سیلاب بردارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار