نشست بررسی قانون مداری و قانون گرایی از منظر اسلام و قرآن با حضور رئیس و معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، در ارومیه برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۹۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰ 22 February 2018

به گزارش تابناک ارومیه معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در نشست بررسی قانون مداری و قانون گرایی از منظر اسلام و قرآن که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد با بیان اینکه بستر حقوقی طی دهه‌های گذشته در جامعه ما مغفول مانده بود اظهار داشت: با بررسی و مطالعه متون و قوانین کشورهای دیگر پی به کارکرد حقوق در تمامی حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و سرمایه‌گذاری می‌بریم.

امین رستم زاده گفت: قانون گذاران از طریق تنقیح قوانینی که متناسب با نیازهای آن جامعه است مدیریت و راهبری توسعه جامعه را کنترل و اجرایی می‌کنند.

رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با بیان اینکه حقوق تأثیر بی‌بدیلی در تمامی حوزه‌ها دارد بیان کرد: هرچه قدر مردم جامعه فرهنگ قانون مداری را با المان‌های مختلف در جامعه که توسط متولیان جامعه ارائه می‌شود نهادینه کنند، اثربخشی آن در تمامی حوزه‌های جامعه نمایان خواهد شد.

این استاد حقوق دانشگاه گفت: با عمل کردن مردم به قانون و ترویج فرهنگ قانون‌مداری عدالت، رفاه، نظم و رشد جامعه پدید می‌آید.

رستم زاده با اشاره به اهمیت آموزه‌های نهج‌البلاغه در مباحث فوق خاطرنشان کرد: تمام خطبه‌های نهج‌البلاغه غنی از آموزه‌های متعالی است اما نامه 53 یا همان نامه مالک اشتر در این زمینه در حوزه‌های مختلف حائز اهمیت بسیار زیادی می‌باشد که نیازمند به مطالعات بین رشته‌ای عمیق‌تری می‌باشد.

معاون جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه هدف از فرستادن انبیاء اجرای حق و عمل مطابق بر قوانین متعالی است گفت: در آیه 105 و 65 سوره نساء و 23 بقره و آیه 48 و 49 سوره نور و آیه 15 شوری و آیه 8 سوره مائده بر قانون مداری در قرآن تاکید شده است.

هاشم پور، مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در ادامه این نشست با بیان اینکه دین و قانون در مبنای تعریف قانون مداری اشتراک دارند تصریح کرد: هدف نهایی اسلام و قانون سعادتمند کردن جامعه از طریق برقراری نظم و عدل است. 

وی ضمن ارائه تعریفی از قانون اظهار کرد: قانون عبارت است از هنجارهایی که توسط قوه مقننه اجرایی می‌شود.

هاشم پور با بیان اینکه قانون به دودسته الهی و بشری تقسیم می‌شود گفت: قوانین الهی خود به دو دسته تکوینی و تشریعی تقسیم می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه با بیان اینکه قوانین تدوین شده توسط بشر در هیچ نظام حکومتی کامل نبوده و به سبب شرایط دستخوش تغییراتی شده است، گفت: قوانین الهی در مقایسه، به مراتب کامل‌تر و جامع تراز قوانین بشری بوده ودر حقیقت قوانین بشری در سایه قوانین الهی تکمیل می‌شوند.

استاد حقوق دانشگاه با اشاره به کارکردهای قانون در جامعه اظهار کرد: برقراری عدل و نظم یکی از کارکردهای قانون در جامعه بوده که در سیره نبوی و اسلام نیز به برقراری نظم و عدالت تاکید داشته‌اند.

هاشم پور با تاکید بر اینکه قوانین در جامعه باید ضمانت اجرایی داشته باشند تصریح کرد: وضع قوانین بدون داشتن ضمانت اجرایی قابل قبول و مجازات‌هایمتناسب و مطابق با میزان خسارت وارده در صورت عدم اجرای آن قوانین، عملاً نتایج نا امید کننده‌ای در بر خواهد داشت. 

وی گفت: ضمانت اجرایی در قوانین الهی هم جنبه دنیوی و هم جنبه اخروی دارد اما در قوانین بشری، تنها جنبه دنیوی آن ملموس است. 

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی قوانین بشری ناقص است افزود: حاکمان در اجرای قوانین گاهی مصلحت اندیشی کرده و ملاحظاتی را در اجرای قوانین لحاظ می‌کنند.

هاشم پور با مطرح کردن این سؤال که برای قانون مدار شدن جامعه چه باید کرد گفت: هدف از بیان قوانین آشنایی صرف با آن نبوده بلکه هدف اصلی قانون مدارشدن مردم، جامعه است که برای این منظور از سنین کودکی آموزش‌های لازم شروع و الزامات در نهاد فرد از همان دوران خردسالی پایه گذاری شود. 

مدیر گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه قانون مداری در اسلام ریشه درونی دارد اظهار کرد: ضمانت اجرایی قوانینی بشری جنبه مادی داشته و یکی از دلایل عدم رعایت قانون در جامعه از سوی برخی افراد، مادیگرایی آنها است و در صورتی که این مردم را به سمت معنویات سوق دهیم قانون مداری در بین افراد جامعه نیز بیشتر می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار