بررسی منطقه آزاد ماکو از جنبه سرمایه گذاری
منطقه آزاد ماکو،جوان ترین منطقه آزاد کشور است که هدف آن ارتباط با اروپا از طریق کشور ترکیه و برقراری تماس اقتصادی و تجاری با قفقاز بوده تا بدین وسیله فعالیت های تجاری این منطقه سامان داده شود.
کد خبر: ۱۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ 28 March 2015

منطقه آزاد ماکو، جوان ترین منطقه آزاد کشور است که هدف اصلی از راه انداری آن ارتباط با اروپا از طریق کشور ترکیه و برقراری تماس اقتصادی و تجاری با قفقاز بوده تا بدین وسیله فعالیت های تجاری این منطقه سامان داده شود.

به گزارش تابناک ارومیه،علت اهتمام دولت در ایجاد مناطق آزاد در سطح کشور ،براساس اجرای سیاست بومی سازی اقتصاد برای استفاده بهینه از پتانسیلها و مزیتهای هر منطقه است که منجر به حصول اقتصادی پویا در آن منطقه و به تبع آن در کشورمیگردد.

در همین راستا منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو نیز با مساحت 5000 کیلومتر مربع یکی از مناطق آزاد هفت گانه ایران است. این منطقه در راستای بومی سازی اقتصاد منطقه ایی با هدف استفاده از پتانسیلهای موجود ، در 24 مرداد ماه سال 1389 تصویب شد.

این امر نوید توسعه اقتصادی و رشد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و به تبع آن اشتغالزایی در کشور و استان آذربایجان‌غربی و بویژه منطقه محروم ماکو را دارد.

حمد معزالدین معاون اقتصادی دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، در توصیف منطقه آزاد ماکو اعلام می کند: منطقه آزاد ماکو، جوان ترین منطقه آزاد کشور است که هدف اصلی از راه انداری آن ارتباط با اروپا از طریق کشور ترکیه و برقراری تماس اقتصادی و تجاری با قفقاز بوده تا بدین وسیله فعالیت های تجاری این منطقه را سامان دهیم.

حسین فروزان رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو و نماینده عالی دولت در منطقه آزاد ماکو نیز معتقد است : میزان موفقیت مناطق آزاد ارتباط مستقیم با حضور سرمایه گذار یعنی انتقال منابع مالی، تکنولوژی و ایجاد اشتغال در منطقه را افزایش میدهد در واقع کانال های کسب درآمد برای این مناطق به حساب می آید.

همچنین یکی دیگر از اقدامات اساسی در سیاستهای تبیینی مناطق آزاد و ویژه که میتواند کمک شایانی به شناخت در جهت توسعه پایدار نماید ، توجه به صنعت توریستی و گردشگری است که داشتن پتانسیلهای تاریخی و طبیعی و بازارهایی برای دسترسی به اجناس با کیفیت مطلوب و قیمت پایین در جذب گردشگر، یکی از مولفه های تائید کننده تبدیل وضعیت این مناطق به مناطق آزاد تجاری یا ویژه اقتصادی شدن است .

برهمین اساس نوروز امسال فرصت بسیار مغتنمی برای منطقه ازاد تجاری ماکو محسوب میشود؛تا با استفاده از حضور گردشگران ،به معرفی پتانسیلهای طبیعی و تجاری ماکو پرداخته شود.

البته با توجه به عمر کم این منطقه ،مشکلاتی نیز وجود دارد که باید برای حل آن اقدام گردد تا تلاشهای مسئولین به نتیجه برسد.

ایسنا با چند تن از گردشگرانی که به ماکو در ایان نوروز سفر کرده اند گفتگویی انجام داده که حاکی از وجود برخی مشکلات نه چندان مهم اما موثر در امر گردشگری میباشد.

محمدی یکی از گردشگران اصفهانی میگوید: منطقه آزاد ماکو در موقعیت جغرافیایی و جذاب طبیعی قرار گرفته که بسیار منحصر و جذاب است.

گردشگر دیگری از شیراز با اشاره به مرغوبیت و قیمت مناسب اجناس بازارچه منطقه آزاد ماکو به نسبت کیفیت آنها می‌گوید: در هیچکدام از مناطق آزاد کشور مردم و گردشگران از قیمت‌ها به این اندازه فکر نکنم راضی باشند که البته بنا به گفته فروشندگان، قیمت وحشتناک بازارچه‌ها و اجاره آنها که دست عده‌ای افتاده و محدود و محصور است سبب بالارفتن قیمت‌ها شده و گرنه قیمت‌ها از این پایین‌تر هم می‌توانست ارایه شود که قطعا مسئولان بومی اگر فکری و نظارتی بر این موارد و حتی قیمت‌ها داشته باشند قطعا مسافران راضی‌تر شده و تبلیغ برای شهرشان است.

یک گردشگر همدانی منطقه آزاد ماکو گفت: وقتی باران می‌بارد وضعیت بازارچه واقعا غیرقابل تحمل و آب پشت‌بام‌ها بخاطر عدم رعایت ابتدایی‌ترین اصول فنی به سر و روی مسافران می‌ریزد حتی در هوای آفتابی نیز در روز آخر سال یخ آب شده سیمای مسافران را بهم می‌ریخت و این برازنده این منطقه نیست.

یک سرمایه‌گذار یزدی نیز اظهار میدارد: برای دیدن شهرها و مناطق آذربایجان به این نکته از کشور آمده بودم اما با دیدن ظرفیت‌ها و کسب اطلاعات در حین گردشگری و موقعیت این منطقه در کنار جاذبه‌های بکر گردشگری طبیعی تاریخی مذهبی مجبورم یکبار دیگر بعنوان سرمایه‌گذار موقعیت‌های طلایی آتی این شهر را بررسی کنم چون آینده خوبی این منطقه به لحاظ تفاوتش با سایر مناطق آزاد که با کشورهای عرب‌نشین دارد، خواهد داشت اما مسئولان برای چنین منطقه‌ای باید خیلی بیشتر و سریع‌تر از این در یک نگاه ملی بستر سازی کنند چون سرمایه‌گذار در ابتدا آنچه را در ظاهر می‌بیند و آماده است برای اولویت سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند اما با وجود این در ابتدا یک سرمایه‌گذاری کوچک خدماتی برای شروع برنامه‌ریزی می‌کنم.

یک تاجر لباس و دانش آموخته جامعه‌شناسی از رشت بعنوان گردشگر گفت: قیمت‌ها مناسب بود اما سیمای شهر اصلا در خور شان این منطقه نیست بعنوان مثال ورودی شهر یا جاهایی از داخل شهر باید در شان یک منطقه آزادی که توریست اروپایی می‌خواهد جذب کند، باشد.

یکی از مغازه‌داران بازارچه مرزی منطقه آزاد ماکو هم ابراز میدارد: نظارت کنترل و سلامت واگذاری‌ها در همه بخش‌ها باید با تدابیر شدید از سوی مسئولان منطقه آزاد مستمر و مداوم کنترل و برخورد شدید شود. قیمت‌های مغازه‌ها اجاره‌ها بسیار نجومی است در حالی که در سایر مناطق آزاد کشور همه چیز کنترل شده است تا جلوی دلال و سو استفاده‌کننده‌ها گرفته شود چرا که در منطقه آزاد بستر این جنس کارها از همه جای دیگر بیشتر است.

وی با اشاره به وضعیت عمرانی و سازه‌ها و سرویس بهداشتی آبگیرها و آبراه‌های مغازه‌های بازارچه‌ ها، گفت: باید نظارت هم روی قیمت‌ها و زیرساخت‌ها کاملا در اختیار منطقه آزاد بوده و اجازه چنین اجاره‌ها و در نتیجه افزایش قیمت و سود بردن عده معدود و ضربه به جاذبه‌های تجاری منطقه نشود.

وی ادامه داد: از لحاظ عمرانی هم مسافران در هنگام بارش باران و برف بسیار با مشکل مواجه می‌شود و این مشکلات پس از بارش نیز در هنگام آب‌شدن برای مسافران ادامه دارد که بسیار ابتدایی است و باید حل شود.

مغازه‌دار دیگری هم ضمن تایید و تکرار این مشکلات گفت: سازمان منطقه آزاد این فرصت را برای پیمانکاران و خریداران مغازه و...فراهم کرده لذا باید آنها رعایت انصاف را بکنند و در غیر این صورت منطقه آزاد خود مستقیم وارد شده و نرخ‌گذاری کند و نظارت و دخالت کند چرا که ارتباط مستقیمی با رونق منطقه دارد.

شهر ماکو با داشتن موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود پتانسیل بهره مندی از این موقعیت را دارد. موقعیت جغرافیایی خاص منطقه آزاد ماکو یعنی داشتن مرز طویل زمینی با ترکیه از طریق گمرک بازرگان و مرز آبی با جمهوری آذربایجان از طریق رودخانه ارس و همچنین همجواری با کشورهای CIS ، جاذبه های متنوع گردشگری از قبیل آثار و ابنیه های تاریخی شناخته شده در سطح ملی و فراملی و طبیعت منحصر به فرد که اگر غلو به حساب نیاید ، شاید بتوان به این منطقه آزاد " سرزمین هفت اقلیم " نام نهاد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار