بسته خبری «تابناک»؛
رصد‌خانه «تابناک» ‌خبرهایی‌ برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند؛ تیترهایی مانند:«مزایده عظیم تبلیغات صدا و سیما»،« مارکس، لنین و استالین رتبه اول بازار»،« ادعای جهانگیری درباره سخت‌ترین سال تاریخ ایران»،«تکذیب سوء قصد به احمدی‌نژاد در زمان دولت سابق»و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۵۵۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۳ 01 January 2016

تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

روزآنلاین تعطیل شد

نشریه اینترنتی «روزآنلاین» در شماره ۲۵۰۰ خود اعلام کرد که دیگر منتشر نمی‌شود. دست‌اندرکاران «روزآنلاین» دلیل تعطیلی آن را پایان بودجه اعلام کرده‌اند. این نشریه اینترنتی که در خارج از ایران منتشر می‌شد بودجه خود را از کمک‌های پارلمان هلند دریافت می‌کرد. نوشابه امیری، هوشنگ اسدی، فرشته قاضی، نیک‌آهنگ کوثر، ابراهیم نبوی، کاوه قریشی، فرزانه روستایی، مرتضی کاظمیان و از جمله افرادی بودند که به‌طور ثابت در این نشریه مقاله‌ها، گزارش‌ها و طرح‌های خود را منتشر می‌کردند.

فهرست بزرگترین اسلحه‌فروش‌های سال

موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، موسوم به سیپری به روال هر ساله، گزارش خود را درباره روند فعالیت‌های صد شرکتِ برترِ سازنده سلاح و خدمات نظامی در سال ۲۰۱۴، منتشر کرد. طبق این گزارش، در سال ۲۰۱۴ میلادی ۳۸ شرکت تسلیحاتی آمریکا که نامشان در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر آمده است ۵۴٫۴ درصد از کلِ فروشِ سلاح در دنیا را به خود اختصاص دادند. سهم شرکت‌های بریتانیایی ۱۰٫۴ درصد بود و شرکت‌های روسیه توانستند سهم خود را از ۷٫۶ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۱۰٫۲ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش دهند. سهم شرکت‌های دیگر کشورها عبارت بودند از: فرانسه ۵٫۶ درصد؛ ترا اروپایی(Trans-European) ۳٫۸ درصد؛ ایتالیا ۳ درصد؛ ژاپن ۲٫۳ درصد؛ رژیم اسرائیل ۱٫۹ درصد؛ کره جنوبی ۱٫۷ درصد؛ آلمان ۱٫۶ درصد؛ هند ۱٫۲ درصد؛ و سایر کشورهای جهان ۴ درصد. همین گزارش در ادامه آورده است که برخی از کشورهای تولیدکننده سلاح مانند استرالیا، اسرائیل، ژاپن، لهستان، سنگاپور و اوکراین جمعاً ۶ درصد از سهم دنیا را در اختیار دارند. از میان کشورهای جدیدالورود به بازار فروش سلاح، مانند برزیل، هند، کره جنوبی و ترکیه که تواماً ۱۲ شرکت تسلیحاتی دارند، ۳٫۷ درصد را از آن خود کرده‌اند.

مزایده عظیم تبلیغات صدا و سیما

صدا و سیما تصمیم دارد مجموعه زمان‌های تبلیغاتی‌اش را با قیمت پایه ۱۳ هزار میلیارد ریال به مزایده بگذارد. صدا و سيما با تراكم نيرو و منابع محدود مالي اعم از بودجه و كاهش تبليغات مواجه است از اين روي هر از چندي سخن‌ از راهكار‌هاي مختلف براي حفظ تعادل در اين رسانه به ميان مي‌آيد. حذف چند شبكه و تلفيق چندين شبكه در يك شبكه كه در دوران سرافراز صورت گرفت، كاهش و تعديل نيروهاي قراردادي و برون‌سپاري‌ها در توليد، از جمله اين اقدامات است. اما ظاهرا اين تصميمات نيز نتوانسته مشكلات اين سازمان را مرتفع كند. در ماه‌های اخیر حقوق کارکنان تمام وقت این سازمان با تاخیر پرداخت می‌شود. برنامه‌سازی‌ها متوقف شده و اضافه کاری کارکنان نیز در بسیاری از حوزه ها قطع شده است. پارس نیوز مدعي شده که صدا و سیما به زودی کلیه زمان‌های تبلیغاتی تلویزیون و رادیو سراسری و استانی و مشارکتی خود را به حداقل دو و حداکثر سه آژانس تبلیغاتی از طریق مزایده واگذار خواهد کرد.

بر اساس ارزیابی‌های کارشناسی کارشناسان مالی درون و برون رسانه ملی، احتمالا قیمت پایه کلیه زمان‌های تبلیغاتی تلویزیون و رادیو 13 هزار میلیارد ریال است. طرحی اولیه‌ای که برای این پیشنهاد مورد پذیرش محمد سرافراز قرار گرفته نشان می‌دهد، سه برنده این مزایده، ٢٢ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی تلویزیونی(سیما) و ١٠ میلیون ثانیه امکان پخش آگهی در رادیو(صدا) را دارند.

حمایت انصار حزب‌الله از توهین به معاون روحانی

عبدالحمید محتشم دبیرکل انصار حزب الله در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی خبرگزاری بسیج، در خصوص تهدید وزیر ارشاد نسبت به سلب امتیاز نشریه یالثارات‌الحسین(ع)، گفته: در ماجرای اظهارات خانم ملاوردی در خصوص نشریه یالثارات، باید گفت که هیچ اهانتی از سوی یالثارات عنوان نشده بود و متأسفانه وزیر ارشاد دولت تدبیر و امید هم با جانبداری تمام از این شخص، یالثارات را متهم خواند. مبنای گزارش ما مسیح علی نژاد بود که سال گذشته در لندن افتضاح حیثیتی به بار آورد و خبر آن نیز از رسانه ملی پخش شده بود که گویا این خانم ظاهرا همکار و هم طیف معاون رئیس‌جمهور بوده! که این چنین معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده را خشمگین کرده بود! در اعتراض خانم مولاوردی ذکر شده که من تا آخر پای شکایت نامه‌ام هستم و از حقوق یک هموطن دفاع می کنم و این در حالی بود که هموطن وی مورد تعرض همکاران انگلیسی‌اش قرار گرفته است و خبر ما به نقل از گزارش تلویزیونی شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی بود! در یالثارات اشاره به بحث خودباختگی این خانم شده است و حال خط و مشی این فعال رسانه ای غرب زده مورد حمایت معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده قرار گرفته است؛ خانمی که مورد تجاوز قرار گرفته و بنا به نقل قول هایی، ظاهرا از دوستان خانم مولاوردی بوده است و در گذشته ارتباطاتی باهم داشته اند و در طیف اصلاح طلبان بایکدیگر هم فکری می کنند.

ادعای جهانگیری درباره سخت‌ترین سال تاریخ ایران

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امسال به لحاظ اقتصادی و بودجه سال سختی برای کشور است گفت: در تاریخ ایران و حتی در زمان جنگ تحمیلی، هیچ سالی برای دولت سخت تر از امسال نبوده است اما با این وجود دولت مصمم است از طرح تحول نظام سلامت حمایت کرده و آن را با جدیت ادامه دهداسحاق جهانگیری در پانزدهمین کنگره سالیانه انجمن متخصصین پوست ایران که در هتل المپیک تهران برگزار شد مدعی شده: نظام مدیریت اقتصادی کشور به دلیل مدیریت نامطلوب در سالهای گذشته آسیب جدی دیده است و در شرایطی که قیمت نفت نیز از بیش از 100 دلار به حدود 30 دلار کاهش یافته، بسیاری از کشورها با کاهش ارزش پول ملی و برخی کشورهای تولید کننده نفت نیز با کسری فراوان بودجه روبرو شده اند و اقتصادشان دچار تلاطم شده است اما در ایران به دلیل تدابیر دولت، حمایت فرهیختگان و نخبگان جامعه و نیز به دلیل تحمل مردم و امید آنها به آینده ی کشور، اقتصاد ایران دچار تلاطم نشده است.

سیدحسن خمینی باید در آزمون شرکت کند؟

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای شرایط آزمون علمی داوطلبان مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد. متن این اطلاعیه که در سایت شورای نگهبان منتشر شده، سه گروه زیر را از شرکت در آزمون علمی برای تائید صلاحیت حضور در انتخابات خبرگان معاف کرده است:

1- اعضای محترم فعلی مجلس خبرگان

2- کسانی که در گذشته در آزمون خبرگان که از طرف شورای نگهبان برگزار شده شرکت نموده و از نظر علمی تأیید شده‌اند.

3- کسانی که در آزمون پانزدهم شهریور 1394 شرکت نموده‌اند أعم از آنان که تأیید شده‌اند یا خیر.

از آنجا که سیدحسن خمینی تا کنون عضو خبرگان نبوده و در آزمون خبرگان نیز شرکت نکرده که صلاحیت علمی او تایید شود، به نظر می رسد که بر اساس این اطلاعیه باید در آزمون مذکور شرکت کند.

اصولگرايان خطر پيروزي اصلاح‌طلبان را احساس كرده‌اند

یحیی آل اسحاق در گفت و گو با روزنامه آرمان گفته: جريان اصولگرايي از طيف‌هاي مختلفي تشكيل شده است. ابتداي اين جريان از طيف‌هاي معتدل و سنتي آغاز مي‌شود و در انتها به طيف‌هاي تندرو و راديكال مي‌رسد. به همين دليل جمع كردن همه اين طيف‌ها زير يك چتر واحد كار ساده و راحتي نيست و نيازمند درايت و تدبير است. نكته مهم در اين زمينه اينكه اصولگرايان خطر رقيب سياسي خود را احساس كرده‌اند و متوجه شده‌اند كه اصلاح‌طلبان براي تصاحب 200 كرسي مجلس خيز برداشته‌اند و در اين زمينه از تمام توان خود استفاده خواهند كرد. در نتيجه از تهديد رقيب براي خود فرصت‌سازي كرده‌اند. هر چه خطر پيروزي اصلاح‌طلبان در انتخابات بيشتر باشد به همان نسبت اصولگرايان مجبور خواهند بود به وحدت و استراتژي واحد نزديك‌تر شوند. عدم حضور علي لاريجاني در ائتلاف اصولگرايان به دليل حضور جبهه پايداري در اين ائتلاف بود و ما مشاهده كرديم كه در بين طيف‌هاي مختلف اصولگرايي صد و هشتاد درجه اختلاف وجود دارد. با تمام اوصاف در شرايط كنوني اصولگرايان به ساختار وحدت دست پيدا كرده‌اند. تلاش‌هاي سه آيت‌ا... براي اجماع اصولگرايان به همراه جلسات هم انديشي اصولگرايان و تشكيل گروه بيست و جلسه چهار نفره لاريجاني، ولايتي، مقتدايي و ناطق نوري همگي سبب رسيدن اصولگرايان به يك چارچوب و ساختار مناسب انتخاباتي شده است. آقاي لاريجاني با تشكيل جلسه چهار نفره تلاش كرد فضاي آينده را براي جريان اصولگرايي ترسيم كند كه در آينده فضاي اعتدالي بر كشور حاكم خواهد بود. تشخيص ايشان نيز صحيح و منطقي بود و با دورانديشي صورت گرفت.

انتقاد یک مرجع تقلید از آمار داوطلبان خبرگان

یکی از مراجع تقلید از تعداد زیاد کاندیداهای انتخابات مجلس خبرگان انتقاد کرد.به گزارش انتخاب، آیت الله سبحانی گفت: بنده از تدوین‌کنندگان قانون اساسی بودم. منظور ما از جمع خبرگان، هیچ‌گاه این چیزی نبود که الان می‌خواهد اتفاق بیافتد.وی افزود: چرا جایگاه خبرگان را این‌قدر تنزل داده‌اند؟! آیا واقعا این 801 نفر فقیه و مجتهد هستند؟! بسیاری از آن‌ها به بنده رجوع کردند که تأییدیه بگیرند؛ ولی بنده از دادن تأییدیه اجتهاد امتناع کردم. چرا که می‌دانم این‌ها اشخاص فاضلی هستند ولی نه در حد اجتهاد.ایت الله سبحانی اضافه کرد: لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا افراد قبل از ثبت‌نام برای خبرگان، وجهه اجتهاد آن‌ها مسلم و محرز شود نه بعد از آن.وی تاکید کرد: بعضی‌ جایگاه خبرگان را خیلی سطح پایین گرفته‌اند و منظور ما از خبرگان رهبری در قانون اساسی، هیچ‌گاه چنین سطح و وضعی نبود!

زاکانی: اصلاح‌طلبان به دنبال بحران‌آفرینی هستند

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس صبح امروز (پنج‌شنبه) در حاشیه نخستین همایش ائتلاف اصولگرایان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اگر رمز اصلاح‌طلبان در سال 88 به تعبیر آقای ابطحی تقلب بود این بار فتنه را در قبل از انتخابات و با شعار ردصلاحیت شروع می‌کنند.وی درخصوص ثبت نام گسترده اصلاح طلبان نیز افزود: ثبت نام اصلاح‌طلبان چه در انتخابات مجلس خبرگان و چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی طبق شنیده‌ها و اطلاعات من حکایت از این دارد که برخی‌ از آنها علی‌رغم اطلاع از رد صلاحیت خود ثبت‌نام کرده‌‌اند تا در کشور بحران‌آفرینی ایجاد کنند بنابراین این سناریویی است تا جامعه را با بحران جدیدی روبه‌رو کرده و در مقابل ما باید هوشمندی خود را نشان دهیم.

ترقی: سید حسن خمینی را فراجناحی نمی دانم

حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت و گو با نواندیش اظهار کرد: نظر شخص من این است که ایشان درراستای حضورخود دراین عرصه ریسک بزرگی انجام داده اند و حضور ایشان دراین شرایط مسوولیت سنگینی را بر دوششان خواهد گذاشت که آن حفظ جایگاه حضرت امام است.وی ادامه داد: اگر رای ایشان رای مناسب و بالایی نباشد تجزیه و تحلیل دشمنان و بیگانگان و مخالفان نظام نسبت به او، موجب تضعیف جایگاه حضرت امام در جامعه خواهد شد و این موضوع به طورطبیعی به جایگاه حضرت امام ضربه خواهد زد.ترقی اظهار کرد: اگر ایشان بخواهند جایگاه امام درجامعه حفظ شود باید به لحاظ موضع گیری ها و ارتباطات سیاسی به گونه ای عمل کنند که همه طیف های موجود در جامعه رفتار و کردار و مواضع ایشان را بپسندند و ایشان را فراجناحی تلقی کنند درحالی که هم اکنون اینچنین نیست و ایشان درطیف اصلاح طلبان بیشتر مطرح هستند و دورو بری های ایشان بیشترازآن طیف هستند .این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با نفی فراجناحی بودن سید حسن خمینی اظهار کرد: علی رغم اینکه ایشان خودشان را مستقل می دانند اما رفتار و ارتباطاتی که داشته اند مستقل بودن ایشان را نشان نمی دهد و همین موضوع در آراء مردم اثر می گذارد واین روند به نفع جایگاه حضرت امام نخواهد بود.

نظرسنجي مجازي زوج انگلیسی براي بمبگذاري

یک زن و شوهر انگلیسی که به اتهام برنامه‌ریزی برای منفجر کردن اهداف غیرنظامی در دهمین سالگرد حملات تروریستی متروی لندن در مه سال جاری میلادی دستگیر شده بودند، به تازگی محکوم شدند. اين زوج جوان به اتهام توطئه‌چینی برای انجام حملات تروریستی در دهمین سالگرد حملات تروریستی هفتم ژوئیه سال 2005 در متروی لندن،‌ گناهکار شناخته شدند.اين زوج تنها چند روز مانده به اتمام کارشان و ارتکاب اقدام تروریستی در حالی دستگیر شدند که پلیس در تاریخ 28 مه سال جاری میلادی به محل سکونتشان حمله و آنها را دستگیر کرد. این مرد از نام مستعار "بمبگذار خاموش"در توییتر استفاده می‌کرد تا از حامیانش برای انتخاب هدف کمک بگیرد. وی در توییتر خود نوشته بود: مرکز خرید وستفیلد خوب است یا متروی لندن؟ به من پیشنهاد دهید.

بزرگترین حامیان داعش در فضای مجازی

اندیشکده آمریکایی "بروکینگز" با انتشار گزارشی در باره وضعیت گروه تروریستی داعش در شبکه‌های اجتماعی توئیتر اعلام کرد: کاربران عربستان سعودی بزرگترین حامیان این گروه تروریستی هستند.براساس اين گزارش بزرگ ترين جامعه حاميان داعش در ميان كشورهای مختلف با 27 درصد به عربستان سعودي تعلق دارد.28 درصد حاميان توئيتري داعش، اعضاي اين گروه مستقر درمناطق تحت اشغال عراق و سوريه مي باشند اما نكته جالب توجه اين است كه باقيمانده حاميان داعش در توئيتر كه درساير كشورها پراكنده هستند، درصدشان درهيچ كشوري به بيش از 6 درصد نمي رسد.

به دنبال راهی برای پاسخ به آزمایش موشکی ایران بودیم

یک مقام دولتی آمریکایی در خصوص احتمال اضافه شدن ۱۱ نفر به لیست تحریم‌های ضدایرانی گفته دولت از چند وقت پیش به دنبال راهی برای مقابله با برنامه ایران بوده و تحریم‌ یکی از این راه‌هاست. چند ساعت پس از آنکه خبر تصمیم وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تحریم 11 نفر از جمله 5 کارمند وزارت دفاع ایران بخاطر تست موشک عماد در رسانه‌ها منتشر شد، مقامات آمریکایی این تحریم‌های جدید در عین توافق بر سر برجام را اقدامی عادی و از پیش برنامه‌ریزی‌شده اعلام کردند. بر اساس گزارش رویترز، یک مقام دولتی آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود در خصوص آخرین اقدام تحریمی کشوری علیه ایرانیان گفته: «چند وقتی است به دنبال گزینه‌هایی برای اقدامات بیشتر در برابر برنامه موشکی بالستیک ایران بودیم و این کار را بر اساس نگرانی‌های ادامه‌دار خود در خصوص فعالیت‌های ایران و بخصوص شلیک آزمایشی 10 اکتبر انجام می‌دهیم.» مقام دولتی مزبور دیپلماسی جاری میان ایران و آمریکا را از نظر تأثیر، با تحریم ایران همسان دانسته و ادامه داده: «ما جنبه‌های مختلف تحریم‌های بیشتر و همچنین اقدامات دیپلماتیک در حال اجرا را که با منافع امنیت ملی ما همخوانی دارد، بررسی می‌کنیم.»

در دفتر احمدی‌نژاد نفوذی داشتیم

حجت الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات، در همایش سیاسی با حضور فرماندهان و کارکنان قرارگاه سازندگی نوح(ع) در سالن همایش‌های 5 آذر سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد؛ با اشاره به فتنه‌های متعدد برای پیامبران در مسیر هدایت مردم گفت: وجود فتنه‌های متعدد برای استحکام و بالندگی نظام‌های اسلامی در طول تاریخ از سنن الهی است؛ تا این نظام‌ها در مسیر هدایت امت به ساخت و استحکام لازم دست پیدا کنند. مصلحی افزود: در زمانی که بنده وزیر اطلاعات بودم تمام معوقات و میزان بدهی‌های بالغ بر 300 نفر که به بانک‌ها بدهکار بودند؛ استخراج شد و زمانی که شکایت را به قوه قضائیه بردیم این قوه اعلام کرد که باید حداقل یک شکایت از مدیران بانک‌ها وصول شود تا پروند‌هایی در این زمینه در جریان رسیدگی قرار بگیرند؛ ولی متاسفانه هیچ‌یک از رؤسای بانک‌ها به این امر اهتمام نکردند.

وی با یادآوری مجدد پروژه نفوذ تصریح کرد: درست در زمانی که به دنبال محکوم کردن افراد چپاول‌گر سرمایه ملت در بانک‌ها بودیم، ماده واحده‌ای در یکی از لوایح بودجه‌ همان سال مبنی بر استمهال در بازپرداخت معوقات گنجانده شد! و وقتی که به این امر توجه‌ کافی می‌شود می‌بینیم که در راستای همان پروژه نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها تعبیر می‌شود. وی با برشمردن مصداق‌هایی از موارد نفوذ، ادامه داد: در دوسال پایانی دولت دهم برابر اسنادی که موجود است؛ استکبار با سرمایه‌گذاری حجیم متاسفانه تا حدودی موفق به ترور شخصیت رئیس دولت دهم گردید و ما وقتی به این جریان با دیده‌ باز نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که بر اثر نفوذ افرادی در دفتر رئیس‌‌جمهور تصمیماتی که در آن زمان گرفته می‌شد؛‌ کاملا در جهت ترور شخصیت رئیس‌جمهور بود.

تذکر اخلاقی آیت‌الله حائری شیرازی به صدا و سیما

آيت‌ الله محی الدین حائري شيرازي در اولين نشست علمي «اخلاق مناظره» که در اداره كل پژوهش‌هاي اسلامي صداو سیما( رسانه) در قم برگزار شد، به تشریح ويژگي‌هاي مناظره اخلاقي، شرايط مناظره كنندگان و نحوه اداره آن به ويژه در رسانه ملي پرداخت. عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه رواج مناظره از صدر اسلام و اهميت آن، امري بسيار ظريف، حساس و سودمند می باشد، گفت: اگر مناظره به صورت صحیح صورت بگیرد، باعث رشد و شكوفايي جامعه خواهد بود. این استادحوزه، مناظره حضرت ابراهيم(ع) با مشركان، مناظرات امام صادق(ع)، امام رضا(ع) و شاگردانشان به ويژه هشام را از جمله مناظرات مهم و معتبر در دست‌يابي به معيارهاي مناظره اسلامي و اخلاقي براي رسانه ملي و جامعه برشمرد. آيت‌الله حائري شيرازي توجه رسانه به موضوع و اركان مناظره را بسيار مهم و تعيين كننده دانست و با اشاره به برخي از آسيب‌هاي موجود در برگزاري مناظره‌ها گفت: يكي از اركان مهم مناظره، داور و كسي كه به نوعي مديريت مناظره را بر عهده دارد، می باشد.

اعتراض روح الامینی به حکم دادگاه سعید مرتضوی

مجید طاهری، وکیل خانواده روح‌الامینی به موضوع اعتراض دادستان به حکم مرتضوی پرداخته است.روزنامه آرمان: اهم سخنان وی در این گفت و گو از این قرار است: يك طرف قضيه مدعي‌العموم است البته ما اين انتظار را داريم كه دادستان به عنوان كسي كه از كيفرخواست دفاع كرده نسبت به اين پرونده اعتراض كند و وارد شود. اينكه ايشان اعتراض كرده است را مطلع نيستم اما ما همواره چنين انتظاري را داشتيم. اين پرونده چون جنبه عمومي هم داشته، قاعدتا اعتراضشان در راستاي كيفرخواست صادر شده بوده است. در اين پرونده سه اتهام متوجه آقاي مرتضوي و دو تن از قضات تهران بوده است. نسبت به يكي از اتهاماتي كه متوجه ايشان بوده براي ايشان حكمي صادر شده و به صورت قطعي محكوم شده‌اند. حكم به ديوان رفت و تاييد شد و انفصال ايشان را در پي داشت. ديوان جزاي نقدي 200هزار توماني ايشان را موجه ندانست و نسبت به موضوع گزارش خلاف واقع هم ايشان تبرئه شد. ما نسبت به برائت هم اعتراض كرديم. ما دلايل خودمان را داريم و بعد از چند جلسه رسيدگي صدور چنين حكمي را در ذهن نداشتيم. البته اينكه اين پرونده با شكايت تامين اجتماعي هم ادغام شود برايمان قابل هضم نبود. 25ماه گذشته پرونده از شعبه 9 كيفري استان به ديوان ارسال شده است و ديوان بايد به شعبه‌اي ارجاع دهد تا آنها هم رسيدگي كنند. مشابه اين بخش از پرونده كه به ديوان ارسال شده پرونده آقاي كامراني‌فر بوده است كه شكايت اين پرونده مورد قبول واقع نشد. امیدوارم آن‌طور که شايسته است به این پرونده رسيدگي شود و اميدواريم عدالت در رابطه با آقاي مرتضوي و ديگران اجرا شود و هيچ استثنايي براي هيچ‌كس وجود نداشته باشد.

احمدی نژاد به هر حال اصلاح طلب نیست!

جعفر شجونی می گوید، به نظر من اشکالی ندارد که وزرای احمدی‌نژاد، هم در لیست اصول‌گرایان باشند؛ آنها هم اصول‌گرا هستند. روی‌هم‌رفته نمی‌شود احمدی‌نژاد را چیزی غیر از اصول‌گرایی دانست. وی به وقایع اتفاقیه گفت: با اینکه در این هشت سال یک کلمه از اصول‌گرایی حرف نزد، اما ما فقط می‌توانیم بگوییم او اصلاح‌طلب و جزء اهالی فتنه نیست.

اصول‌گرایان به احمدی‌نژادی‌ها نیاز دارند

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در گفت و گو با وقایع اتفاقیه اظهار داشت: جریان اصول‌گرایی به خاطر اینکه نتوانسته بود به خواست‌ها و نیازهای اصلی جامعه و مخاطبان پاسخ دهد، شاهد ریزش هواداران خود است. این جریان پس از درگذشت دو نفر از لیدرهای اصلی خود در دو سال گذشته، یعنی آقای حبیب‌الله عسکراولادی، ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری و آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس جامعه روحانیت مبارز، ضربه اساسی خورد. به نظر می‌رسد این جریان در انتخابات 94 تلاش می‌کند به نوعی شکست فاحش خودش در انتخابات سال 92 را جبران کند؛ اما باید گفت که آنها با تمام تلاش‌هایشان به جایی نمی‌رسند و ما شاهدیم که محمدرضا باهنر، چهره شاخص اصول‌گرایی که شاید یکی از شاخص‌ترین چهره‌های پارلمانی کشور است در انتخابات ثبت‌نام نکرد. چهره شاخص دیگر هم علی لاریجانی، حتی حاضر نیست از پرچم اصول‌گرایی استفاده کند و با پرچم مستقل وارد انتخابات مجلس در قم می‌شود. به نظر می‌رسد با حرفی که حدادعادل زده راه دیگری برای این مجموعه نمانده که بتوانند حداقل از امکانات و لجستیک وزرای دولت نهم و دهم استفاده کنند تا بتوانند از حمایت آنها بهره ببرند و تیم کاملی را شکل بدهند تا با یک چیدمان مناسب وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند. با این وضعیت می‌توان به این نتیجه رسید جریان اصول‌گرا دنبال استفاده از شرایط ایجاد شده برای جبران وضعیت از دست رفته در انتخابات سال 92 است.

تکذیب سوء قصد به احمدی‌نژاد در زمان دولت سابق

سردار خوشنواز، فرمانده سابق سپاه حفاظت انصارالمهدی(عج) درخصوص شایعه سوء قصد به احمدی‌نژاد در سفر به سیستان و بلوچستان گفت: «حادثه سیستان و سوء قصد به شخص احمدی‌نژاد مطرح نبوده و به ایشان مربوط نمی‌شود.» «موضوع مربوط به یک منطقه دیگر بود. رئیس جمهوری وقت (احمدی‌نژاد) پس از ورود به استان، به تمام شهرها و برخی بخش‌ها و دهات این استان سفر کرد، ما باید همکاران خود را با توجه به نوع مسئولیت‌مان به منطقه گسیل می‌کردیم، بنابراین محافظان که به یکی از مناطق مورد بحث رفته بودند، زمان مراجعه از یک منطقه به منطقه دیگر، با اشرار آن منطقه درگیر شدند که این درگیری منجر به شهادت یکی از همکاران ما شد.»

پيروزي متعلق به محور اعتدال است

محسن غرويان استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با روز نو اظهار داشت: به نظر من دولت و فعالان عرصه سياسي بايد از اين حضور حداكثري کاندیداهاي انتخاباتي استقبال كنند؛ چرا كه در پي آن ما شاهد حضور حداكثري مردم در روز انتخابات خواهيم بود. به نظر من يكي از باشكوه‌ترين و افتخارآفرين‌ترين انتخابات‌ها در كشور پس از انقلاب اسلامي انتخابات 7 اسفند خواهد بود. از اين روي با توجه به شناختي كه نسبت به فضاي كشور وجود دارد و براساس نظرسنجي‌هاي صورت گرفته، فضاي سياسي غالب به سمت شخصيت‌هاي معتدل است و از سويي جمع كثيري از افراد در پي برقراري آرامش هستند. از آنجايي كه اعتدال و آرامش نيز با يكديگر ملازمه دارند تحقق اين امر امكانپذير است. تصور مي‌شود در انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي و پنجمين دوره از خبرگان رهبري موفقيت بسيار بالايي در انتظار طيف اعتدالگرايان و سياسيون معتدل خواهد بود.

استخدام کوتوله ها در یک شغل خطرناک

در اکثر کشورهای جهان امروزه شغل ها و مکان هایی ویژه افراد کوتوله در نظر گرفته شده است. اما ظاهرا در بعضی از مناطق دنیا از این افراد سوء استفاده می شود. به گزارش خبرآنلاین ، گروه های گاو بازی در کشور مکزیک چندین گروه از این افراد کوتاه قد را استخدام کرده اند تا از آنها به عنوان ماداتور یا همان " گاو باز " استفاده کنند. این افراد به دلیل کوتاهی قد و قامت و جثه خود عموما در برابر گاو ها به زمین می خورند و باعث خندیدن تماشاگران می شوند. یک گروه حامی افراد کوتاه قد در مکزیک با انتشار آماری اعلام کرده است که حدود 200 نفر انسان قد کوتاه در این گروه ها فعالیت کرده و تورهایی را در مکزیک ، کلمبیا و آمریکا برگزار می کنند.بعضی از این افراد کوتاه قد گفته اند که برای این حرفه را برگزیده اند که می خواهند در سطح جامعه جدی گرفته شوند و یا به عنوان یک ورزشکار شناخته شوند.

احمدی نژاد؛ سیاستمدار بی جریان

عبدالرضا داوری از نیروهای نزدیک به رئیس جمهور سابق ایران گفته:« اگر احمدی نژادی‌ها را کسانی بدانیم که طی دو سال و نیم گذشته از ایشان حمایت کرده‌اند، در انتخابات مجلس هیچ احمدی نژادی ثبت نام نکرده است. احمدی نژادی‌ها، غایب بزرگ انتخابات اسفند 94 هستند. بسیاری از کسانی که در دولت گذشته مسئولیت داشتند مانند آقای پرویز کاظمی و یا خانم دکتر دستجردی در زمره حامیان آقای احمدی نژاد تلقی نمی‌شوند.» دلیل این عدم حضور را باید در عدم توفیق احمدی نژاد در جریان سازی سیاسی در دولت‌های نهم و دهم جستجو کرد. منظور از جریان سازی سیاسی در این نوشتار «سبد رای احمدی نژاد» نیست بلکه منظور تربیت نیروهایی است که بتوانند به عنوان یک احمدی نژادی در انتخابات‌ها شرکت کنند. قطعا احمدی نژاد به تنهایی سبد رای مشخصی در ایران دارد. به گزارش عصر ایران وی افزود: احمدی نژاد تقریبا تنها رئیس جمهوری بعد از رحلت امام است که نتوانسته یک جریان سیاسی را با خود همراه کند. 2 رئیس جمهوری سابق (سران دولت های سازندگی و اصلاحات) هر دو توانستند یک جریان مشخص را برای ادامه حیات سیاسی خود تشکیل بدهند. جریان‌هایی که تا به امروز با پرچم این دو رئیس جمهور فعالیت می‌کند.

فتنه جَمَل در راه است

وزیر سابق اطلاعات گفت: امروز در کشور عده‌ای می‌خواهند با خاطره‌گویی از امام(ره)، راه را برای دیگران، گم و مسیر انحرافی ایجاد کنند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام مصلحی عصر چهارشنبه در مراسم ۹ دی در شیراز تاکید کرد: دشمن همچنان به دنبال فتنه در کشور است اما امروز فتنه‌ای را که دشمن ایجاد می‌کند، با فتنه ۸۸ بسیار متفاوت است. وزیر سابق اطلاعات تصریح کرد: امروز اگر مقام معظم رهبری بحث نفوذ را در فتنه جدید مطرح می‌کنند، در همین راستا است، چرا که باید توجه داشته باشیم فتنه جَمَل در راه است. حجت‌الاسلام مصلحی با بیان اینکه در فتنه جمل، نخبگان نیز حضور داشتند، گفت: زمانی که عایشه از خانه خارج شد و در مقابل علی(ع) قرار گرفت، قشر خاکستری جامعه در کنار او قرار گرفتند و افرادی از جمله طلحه و زُبیر نیز وارد این بحث شدند که اینان همان نخبگان بی‌بصیرت بودند.وی افزود: باید ویژگی‌های فتنه جمل را دید و نفوذ را در آن بررسی کرد.

جمعیت جهان اعلام شد

دفتر سرشماری آمریکا اعلام کرد که جمعیت جهان در روز اول ژانویه سال 2016 تقریباً به هفت میلیارد و 300 میلیون نفر خواهد رسید.خبرگزاری قطر پنجشنبه از واشنگتن گزارش داد که تخمین های دفتر سرشماری آمریکا حاکی از آن است که جمعیت سیاره زمین در اول ژانویه (11 دی) هفت میلیارد و 295 میلیون و 889 هزار 256 نفر خواهد شد که این میزان حاکی از یک افزایش 78 میلیونی یا 08/1 درصد است.به گزارش ایرنا، چین با یک میلیارد و 367 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور جهان و کشورهای هند با یک میلیارد و 252 میلیون، آمریکا با 322 میلیون و 762 هزار نفر کشورهای پرجمعیت بعدی هستند. اندونزی، برزیل، پاکستان، نیجریه، بنگلادش، روسیه و ژاپن نیز از دیگر کشورهای پرجمعیت جهان محسوب می شوند.

حکم متهمان حمله به علی مطهری صادر شد

وکیل مدافع علی مطهری از صدور حکم محکومیت متهمان پرونده حمله به این نماینده مردم تهران در شیراز خبر داد. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام این خبر عنوان کرد: حکم صادر شده و متهمان پرونده یا‌‌ همان حمله کنندگان به موکلم محکوم شده‌اند. وی با بیان اینکه از محتوا و جزئیات حکم صادره اطلاعی ندارم، گفت: برای اطلاع از این مساله به زودی به شیراز سفر خواهم کرد.

مارکس، لنین و استالین رتبه اول بازار

لیست پرفروش‌های بازار کتاب تهران در دومین هفته‌ی دی ماه و با شروع فصل برف و سرما با تغییراتی قابل توجه نسبت به چند ماه اخیر تکان اساسی خورده است. کتاب‌هایی مثل «در باغ حیوانات» از اریک لارسن با ترجمه احمد عزیزی، «بی نازنین» کیوان ارزاقی و «احمق‌های چلم و تاریخ‌شان»‌ نوشته‌ی آیزاک بشویتس سینگر لهستانی‌الاصل آمریکایی با ترجمه‌ی پروانه عروج‌نیا برخی از نام‌های جدید در لیست پرفروش‌های روزهای ابتدایی زمستان هستند. البته تعدادی از کتاب‌های پرمخاطب ماه‌های گذشته از جمله «ملت عشق»، «جزء از کل» و «هنر شفاف اندیشیدن» نیز همچنان در لیست پرفروش‌ها جا خوش کرده‌اند و ظاهرا خیال تکان خوردن ندارند. به گزارش ایلنا، «دفترهای فلسفی؛ دفترهای هگل» اثر ولادیمیر ایلیچ اولیانوف (لنین) به ترجمه حسن مرتضوی، «درک مارکس از بدیل سرمایه‌داری»‌ از پیتر هیودیس و کتابی که به ارزیابی تحول شخصیت مارکس درباره روسیه و نظریه‌پردازان و انقلابیون این کشور پرداخته و دیدگاه‌های او را درباره جوامع توسعه یافته یا پیرامونی بیان می‌کند با نام «مارکس متاخر و راه روسی» به قلم تئودور شانین هم آثار فلسفی-اقتصادی تازه‌وارد به لیست پرفروش‌ها‌ در دومین هفته‌ی دی‌ماه هستند.

ماهواره در هتل‌ها مجاز می‌شود

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه مشکل ماهواره در هتل‌ها رفع شده است، اظهار کرد: درخواست هتل‌داران به میراث فرهنگی ارائه شده و سپس ما به وزارت ارشاد ارسال می‌کنیم و پس از ارائه، مجوز میزان دسترسی از سوی وزارت ارشاد برای مجموعه تعیین می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار