برداشت بیش از ۱۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای از ۹ هزار و ۲۷۷ هکتار از مزارع آذربایجان غربی آغاز شد.
کد خبر: ۹۹۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹ 16 September 2021

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه امسال  پیش بینی می شود 528 هزار و 789 تن ذرت علوفه ای درسطح  استان تولید شود، افزود : در سال  زراعی جاری  زارعین استان یکهزار و 1150هکتار از زمین های کشاورزی خودرا به کشت ذرت دانه ای  و9 هزار و 277 هکتار به کشت ذرت علوفه ای اختصاص داده‌اند .

کرامتی با اشاره به افزایش 245 هکتاری کشت ذرت علوفه ای در استان در مقایسه با سال گذشته ، تصریح کرد: عملکرد تولید ذرت دانه ای در هر هکتار از مزارع استان به طور میانگین 9 تن و ذرت علوفه ای 57 تن است  وطبق براوردهای انجام شده امسال 10 هزار و 350 تن ذرت دانه ای از مزارع استان برداشت می شود.

وی ادامه داد: همه ساله برداشت محصول ذرت علوفه ای از اواسط شهریورماه آغاز شده و تا نیمه مهرماه ادامه می یابد و زمان برداشت ذرت دانه ای نیز اوایل مهر ماه است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، شهرستانهای میاندوآب،مهاباد و نقده را از عمده مراکز تولید ذرت  دانه ای و شهرستانهای ارومیه ، میاندوآب ، مهاباد ، نقده و سلماس را از عمده شهرستانهای تولید کننده ذرت علوفه ای در استان برشمرد.

کرامتی گفت: ذرت دانه ای همه ساله به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می شود که متولی خرید ذرت دانه ای سازمان تعاون روستایی و شرکت پشتیبانی امور دام است.

کرامتی عمده ارقام کشت شده ذرت دانه ای در استان را رقم های ۷۰۳ ،۷۰۴ و ارقام ذرت علوفه ای شامل ماکسیما ، سیمون و بی سی به عنوان ارقام میان رس عنوان کرد و افزود: از رقم های، سیمون و بی سی به صورت کشت دو منظوره برای مصارف علوفه ای و دانه ای استفاده می شود که به علت کم اب بر بودن ارقام میان رس ، سیاست سازمان توسعه کشت ارقام مذکوراست.

وی تاکید کرد: توسعه کشت ذرت دانه ای در خارج ازحوضه ابریز دریاچه ارومیه و در شمال استان در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه کشت نشایی مصرف آب را ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می دهد ، ادامه داد: به منظور صرفه جویی در مصرف آب ، امسال در حدود 7 هکتار از مزارع  ذرت دانه ای به صورت نشایی کشت شده است که امیدواریم در سال های پیش رو این روش جایگزین کشت بذری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار